فرهنگ و هنر

راویان دفاع مقدس ثبت کننده سرمایه، تجربه، خاطرات، اسناد و مدارک رزمندگان و فرماندهان هستند

سردار مرتضی قربانی بر نقش مؤثر راویان دوران دفاع مقدس تأکید و بیان کرد: سرمایه، تجربه، خاطرات، اسناد و مدارک رزمندگان و فرماندهان توسط این راویان ثبت شد و بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی این گنج باید حفظ شود.

به گزارش کا 118، در مراسم رونمایی از دو عنوان کتاب «به‌شرط بهشت» زندگینامه شهید سعید امیری‌مقدم و «خانه بیست و ششم» زندگینامه شهید مجید صادقی‌نژاد؛ شهدای راوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که امروز (دوشنبه) چهاردهم شهریورماه برگزار شد، سردار مرتضی قربانی با اشاره به خاطراتی از روزهای آغازین جنگ تحمیلی، اظهار کرد: ما در آن روزها خمپاره توپ و تانک ندیده بودیم و تنها اسلحه‌های « ژ ۳»، «برنو»، «ام ۱ » را در جریان انقلاب اسلامی دیده بودیم اما زمانی که برای اولین بار به خوزستان رفتیم و عراق در اهواز مخازن نفتی را با جنگنده‌های خود بمباران کرد ما تازه یک‌گوشه از جنگ را آن‌جا لمس کردیم.

وی با اشاره به‌فرمان و پیام امام خمینی (ره) در ماجرای حصر آبادان گفت: امام خمین شکستن حصر را به‌عنوان تکلیف شرعی بر عهده رزمندگان نهاد و ما بر اساس تکلیف شرعی که بر عهده داشتیم مقاومت کردیم و آن‌جا را حفظ کردیم اما با توجه به اینکه آن روزها هنوز راویان در کنار فرماندهان حضور نداشتند، مقاومت‌های آن روزها ثبت و ضبط نشده است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس به اولین تیپ‌ها و لشکرهایی که در سپاه تشکیل شد اشاره و بیان کرد: لشکر کربلا، لشکر امام حسین، لشکر عاشورا، لشکر محمد رسول‌الله، لشکر نجف اشرف و لشکر ولی‌عصر جزو اولین لشکرهای بود که در دوران جنگ تحمیلی به‌صورت سازمان‌یافته تشکیل شدند.

وی با اشاره به اینکه در آن دوران باوجود کمی امکانات و حتی نبود تجربیات لازم ولی با توکل بر خدا و با نیتی خالصانه برای دفاع از کشور به میدان جنگ رفته بودیم، یادآور شد: من وقتی حکم فرماندهی یکی از تیپ‌ها را بر عهده گرفتم، نه برنامه‌ریزی و نه نیرویی بود؛ لذا به خدا گفتم که تمام امیدم به تو است که ناگهان نیروی‌هایی از اصفهان به آن‌جا آمدند. درهرصورت نیروها را سازمان‌دهی کردیم.

سردار قربانی به حضور روایان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بعدازاینکه شاکله روایتگری جنگ شکل گرفت ۲ نفر را نزد بنده فرستادند تا کلیه اخبار و اطلاعات را ضبط و جمع‌آوری کنند. روزی که نزد بنده آمدند، آن‌ها را برای ساخت سنگر را به کار گرفتیم تا اینکه بعد از ساخت سنگر، همه را در سنگر جمع کرده بودیم که ناگهان گلوله‌ای روی سنگر خورد و رمل‌ها و الوارها روی ما ریخت و بی‌سیم‌ها و ابزار ما زیر رمل‌ها رفت. گفتیم نمی‌توانیم عملیات کنیم؛ اما سرلشکر رشید آمد و گفت که باید عملیات کنید و سپس برای ما مهمات هم رسید. از آنجا بود که راویان نیز پیش از قبل با ما همراه شدند و ارتباط خوبی برقرار شد و آن‌ها جزو سازمان ما شدند و از رزمندگان و فرماندهان محاسبه می‌گرفتند.

وی بر نقش مؤثر راویان دوران دفاع مقدس تأکید و بیان کرد: سرمایه، تجربه، خاطرات، اسناد و مدارک رزمندگان و فرماندهان توسط این راویان ثبت شد و بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی این گنج باید حفظ شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا