فرهنگ و هنر

رایحه خوش غذاهای ایران در جشنواره اقوام گلستان

به گزارش کا 118، گردشگری غذا با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذای سنتی و صدها خوراکی در کشور به عنوان یک صنعت مغفول مطرح بوده و از ظرفیت‌های موثر در رونق صنعت گردشگری است.

 معروف‌ترین غذاهای ایران شامل چلوکباب، قورمه سبزی، فسنجان، دیزی سنگی، زرشک پلو، لوبیا پلو، خورشت قیمه، آش رشته و شیشلیک است.

در پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین دستان در گلستان، هنرمندان مرد و زن کشور، انواع غذا را در میان انبوهی از صنایع دستی و سوغات تدارک دیده  و آن را با عشق بر دستان گردشگران می گذارند.

 عطر خوراک مختلف و دود هیزم در گوشه آلاچیق‌ و سیاه چادرهای جشنواره، سرما را از تن و جان گردشگران بیرون می‌برد و آن‌ها را به خوردن غذاهای مختلف اقوام دعوت می کند تا آن جایی که صدای ظرف‌های سفالی بزرگ در سرمای پاییزی جشنواره به گوش می‌رسد.

رایحه خوش غذاهای ایران در جشنواره اقوام گلستان

ضرورت برندسازی از غذای اقوام

علی رفیعی از استان فارس که در کنار سیاه چادر عشایر مشغول عرضه غذاهای سنتی به گردشگران است به کا 118گفت: با برندسازی غذاهای اقوام می توان خوراکی‌های خاص بومی و محلی را به گردشگران سایر مناطق معرفی کرد و از این طریق اقتصاد گردشگری استان را ارتقا داد.

وی اظهار داشت: برندسازی غذاهای بومی و محلی اقوام مختلف علاوه بر ظرفیت ویژه اقتصادی برای استان‌ها در آشنایی گردشگران داخلی و خارجی با غذاهای اصیل ایرانی موثر بوده و منجر به جذب گردشگر و توریست می‌شود.

رفیعی افزود: کلم‌پلو، شکر پلو، پلو اسفندی، سالاد شیرازی، کوفته گشنیز، مسقطی، فالوده شیرازی، هلیم بادمجان، آش انار شیراز، دو پیازه آلو، قنبر پلو، شیرازی پلو، قورمه به، هویج پلو، یخنی نخود، لوبیا پلو، دمپختک و کوفته سبزی شیرازی از معروفترین و خوشمزه‌ترین غذاها و دسرهای سنتی استان فارس است که هر کدام به تنهایی ظرفیتی برای جذب گردشگر و توسعه اقتصادی دارد.

رایحه خوش غذاهای ایران در جشنواره اقوام گلستان

تجلی عطر کوهستان در غذاهای سنتی ایلام

یکی از بانوان ایلامی که مشغول درست کردن نان شیرینی محلی است به کا 118گفت: پخت غذاهای بومی، محلی و سنتی در ایلام همچون سایر نقاط کشور از جایگاه خاصی برخوردار است و بانوان خوراک‌ها و دسرهای گوناگون را متناسب با فصول می‌پزند.

گلستان امامی افزود: ویژگی مهم غذاهای سنتی و محلی ایلام، استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی است که به سادگی می‌توان طبخ آن را میان گردشگران واج داد.

وی اظهار داشت: ترخینه، شله کینه، سه‌ختی، قله ماسوا، گنمه شیره، تره کوهی یا ماس بلبله، شله امیری، دنده پلو، مکش، بابایاری، برساق، شلکینه، کوفته سیرابی، کله کنجی، حلوای بگل، آبگوشت بامیه و پرشکه از جمله غذاها، خوراک ها و شیرینی های محلی ایلام است که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

وی بیان کرد: این غذاهای سنتی برای گردشگران به دلیل استفاده از سبزی کوهی عطر کوهستان را تجلی می‌کند و در رونق گردشگری غذا موثر است.

این بانوی هنرمند ایلامی گفت: غذاهای محلی اقوام مختلف باید به ثبت ملی و جهانی برسد تا نسل آینده با این غذاهای سالم و اصیل آشنا شوند.

رایحه خوش غذاهای ایران در جشنواره اقوام گلستان

جشنواره های گردشگری ظرفیت ویژه معرفی غذاهای محلی

یکی از بانوان چهارمحال و بختیاری که مشغول تهیه نان عسلی محلی بوده به کا 118گفت: نمایشگاه و جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی ظرفیت ویژه‌ای برای برندسازی غذاهای بومی، محلی و سنتی اقوام مختلف است و مورد استقبال ویژه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

مریم یارمحمدی افزود: آش انار، اُو ترشی، کاچی شیر، گردو پلو، کباب بختیاری، شله بریان، شوربای قیمه ریزه، ماست میش و شکر، رکو، اماج، اوگندی، آب دیز، نوچیزی، آگِردَگ، آش شنگ و موچه، کوفته بختیاری، تاس کباب، پرود دوغ و آش دوغ بختیاری از جمله شیرینی ها و غذاهای محلی و سنتی استان چهار محال و بختیاری است.

وی اظهار داشت: بیشتر مواد غذایی مورد نیاز این غذاهای سنتی و محلی از دل طبیعت برداشت شده و به دلیل مغذی و ارگانیک بودن همواره ارزش مهمی برای گردشگران دارد.

وی بیان کرد: بخشی از غذاها فارغ از تغذیه، کارکردهایی آیینی و اعتقادی هم دارد و باید برای حفظ این میراث فرهنگی تدابیر ویژه اندیشید.

رایحه خوش غذاهای ایران در جشنواره اقوام گلستان

عطر خوش غذاهای سنتی دشت و صحرای لرستان در جشنواره اقوام

بانوی دیگری که در سیاه چادر عشایری مشغول عرضه چزنک رغو به گردشگران است به کا 118گفت: لرستان بهره‌مند از مواهب و تاریخ و تمدن چند هزارساله است که جاذبه‌های غذایی بسیاری برای گردشگری غذا دارد اما ظرفیت خوراکی‌های سنتی و محلی این استان تاکنون مغفول مانده است.

خیربانو شالوند افزود: چزنک رغو، جگروز، آش ورکواز، آش ترخینه، آش برتله، آبگوشت دوگوله دودار، دنورو، سغدو، گوله ریزه، زیربرنجی، دنده کباب لرستان، کباب سنتی، خورشت کدو حلوایی، خوراک زرشک، شامی کباب، قلیه لری و  شیر و نان بلوط  از جمله غذاهای محلی و سنتی لرستان است.

وی بیان کرد: غذاهای محلی و سنتی عطر خوش ماندگار دشت و صحراهای لرستان را در ذهن گردشگران برجای می گذارد.

وی اظهار داشت: غذاهای بومی همواره در جشنواره های مختلف دارای جایگاه و علاقه‌مندان فراوانی بوده که امیدواریم در تمام نمایشگاه ها یکی از اولویت های معرفی هرچه بیشتر غذاهای بومی و نحوه طبخ آنها باشد.

رایحه خوش غذاهای ایران در جشنواره اقوام گلستان

حفظ فرهنگ اصیل غذاهای سنتی شور و نشاط اجتماعی را ارمغان دارد

یکی از بانوان خراسان رضوی با لباس زیبای قوچانی گفت: احیای غذاهای بومی و محلی گرایش به سوی غذاهای سالم را برای نسل آینده ارمغان می‌آورد و حفظ فرهنگ اصیل غذاهای سنتی موجب ترویج سنت و شور و نشاط اجتماعی می‌شود.

شهربانو رضوانی افزود: یکی از پرجاذبه‌ترین و شیرین‌ترین نوع گردشگری در جشنواره اقوام، بخش غذاهای محلی است.

وی اظهار داشت: غذاهای سنتی و محلی قوچان طرفداران بسیاری در خارج کشور دارد که در بین آنها عرب ها توجه خاصی به غذاهای بومی ما دارند.

وی بیان کرد: انواع نان های سنتی خراسان رضوی قابلیت صادرات به کشورهای مختلف جهان را دارد که سرمایه‌گذاری و حمایت ویژه در این حوزه انتظار است.

این بانوی قوچانی گفت: شله مشهدی، شیشلیک، آش ماست، دیگچه مشهدی، چنگالی، خورش ریواس، نوجوش و رشته پلو از خوشمزه ترین جاذبه های گردشگری در خراسان است.

رایحه خوش غذاهای ایران در جشنواره اقوام گلستان

آش ترش زنجان مخاطبان زیادی در جشنواره اقوام گلستان داشت

یکی از بانوان زنجانی گفت: غذا یکی از ارکان مهم گردشگری محسوب می‌شود و مخاطبان جشنواره اقوام غذاهای بومی و محلی استان‌های مختلف را با کمترین هزینه میل کرده و با آداب و رسوم اقوام آشنا می‌شوند.

رویا حسنی افزود: گردشگری غذا پیشرو اجرای رویدادهای گردشگری است و برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف در جذب گردشگران اثر زیادی دارد.

وی اظهار داشت: از جمله غذاهای محلی و سنتی پرمخاطب برای گردشگران زنجانی آش ترش، جغور بغور، شش انداز، کله جوش ، پیازو، علم سلات، بوغدا آشی، قیقاناق و نان اَردَک است.

رایحه خوش غذاهای ایران در جشنواره اقوام گلستان

غذاهای سنتی گرگان نیاز به معرفی دارد

یکی از بانوان گرگانی که در غرفه سنتی آش باجاش گردشگران زیادی را جذب کرده گفت: برندسازی غذاهای سنتی و محلی یکی از دغدغه های فعالان بخش گردشگری است و تلاش می‌کنم آش ماش را به عنوان غذای محلی و سنتی گرگان به کشور معرفی کنم.

عاطفه کتولی افزود: گرگان با وجود غذاهای سنتی بسیار در گردشگری غذا ضعیف عمل کرده که نیازمند تدابیر ویژه‌ای است.

وی بیان کرد: خورش ساک، آش ماش، ماش پتی خورش، باسترمه، آش گزنه، کپور کله، بارماق و نخودپلو گرگانی از جمله غذاهای سنتی گرگانی ها است.

رایحه خوش غذاهای ایران در جشنواره اقوام گلستان

میراث ماندگار غذاهای سنتی در سفره های رنگین اقوام ترکمن

معصومه گرگانی دوجی یکی از بانوان ترکمن حاضر در جشنواره اقوام گفت: چکدرمه، اکمک، بولامه، قاوور تماچلی چوروک، پتیر چوروک، کلچه چوروک، بیشمه، باسترمه، قاتلاما، بوروک، قایش، اوناش، چای قورمه، قتلمه از جمله شیرینی ها و خوراک‌های مشهور ترکمن‌هاست.

وی افزود: توانسته ایم در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه ها غذاهای سنتی خود را حفظ کنیم و سنت ها و فرهنگ بومی غذایی خود را همچنان به نسل های بعدی انتقال دهیم.

وی اظهار داشت: ترکمن‌ها برای غذا خوردن اغلب بر روی زمین و بر دور سفره‌ای در کنار بزرگترها می نشینند که با غذاهای محلی و بی‌نظیر ترکمنی رنگین شده و در خیر و برکت سفره ها تاثیرگذار است.

این بانوی مراوه تپه‌ای افزود: گردشگران بسیاری با غذاهای سنتی ما آشنا بوده و بیشتر ما ترکمن ها را با غذاهای رنگین و خوشمزه می شناسند.

پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین تا شامگاه امروز ۲۱ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی گلستان در گرگان دایر است.

هنرمندان صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور و همچنین ۲۱ گروه موسیقی سنتی و آیینی از ۹ استان در این جشنواره حضور دارند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا