فرهنگ و هنر

رونمایی از سند آمریکایی برای تسلط بر ایران/ «بر باد رفته» به آنتن رسید

به گزارش کا 118، مجری طرح این مستند، موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است و در گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه‌ یک سیما تولید شده است.

مستند بر باد رفته، به سراغ نقشه سلطه‌گرایانه‌ آمریکا رفته و با بررسی سند طراحی شده توسط این کشور برای سیطره بر جهان در قرن بیست و یکم، کنکاشی پیرامون نحوه اجرای این سند بر علیه ایران در قرن جدید به عمل می‌آورد.

 کارگردان این مجموعه مستند عنوان کرد: بعد از فروپاشی شوروی، سندی توسط سران سیاستگذار و نخبگان آمریکایی با هدف سیطره بر جهان طراحی شد. سندی به نام راهبرد امنیت ملّی آمریکا برای قرن بیست و یکم. در آن سند عنوان شد که سه تهدید از سوی ایران، متوجه‌ آمریکا خواهد بود که شامل نفوذ منطقه‌ای ایران، پیشرفت‌های موشکی و فعالیت‌های هسته‌ای است. 
وی افزود: با مرور سال‌های سپری شده در قرن جدید، مشخص می‌شود که آن‌ها برای هر کدام از این سه وضعیت ایران نقشه‌هایی را اجرایی کردند. ما در این مستند نشان می‌دهیم که همه روسای جمهور درصدد اجرایی کردن این سند هستند. مثلاً با شهادت حاج قاسم سلیمانی به دنبال کم‌کردن نقش ایران در منطقه بودند. با به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای درصدد توقف پیشرفت‌های هسته‌ای ما بودند و با مذاکره و تطمیع می‌خواستند مانع پیشرفت‌های انرژی هسته‌ای شوند و هم به‌دنبال وضع برجام های جدید بودند تا ایران را به لحاظ تسلیحات دفاعی و نفوذ منطقه‌ای تحت فشار قرار دهند.

حسن جعفری ادامه داد: این سند نشان می‌دهد که سیاست‌های کلان آمریکا، ارتباطی به روی کارآمدن احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه ندارد و هر دو حزب، در سیاست های ضد ایران با هم متحد هستند.

وی افزود: این مجموعه مستند نشان می‌دهد که اعتماد و اشتیاق برخی برای روی کارآمدن یکی از این احزاب، به دور از واقعیت است و حتی تجربه نشان داده که حزب روی کار آمده‌ دموکرات بیشترین ضربه را به ایران در طول تاریخ انقلاب اسلامی زده است.
براساس این گزارش، مجموعه مستند بر باد رفته در ۸ قسمت، از روز شنبه ۷ آبان ماه هر روز از ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد و تکرار آن در ساعت ۱۳:۱۵ روز بعد خواهد بود.

همچنین قرار است پس از اتمام هر قسمت از این مجموعه مستند، برنامه جریان با حضور کارشناسان و بر اساس موضوعات مستند بر باد رفته، از شبکه یک سیما پخش شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا