فرهنگ و هنر

رونمایی از ۳۰ کتاب حوزه علمیه خواهران خوزستان

به گزارش کا 118یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در همایش تجلیل از فعالان و خادمان صنهت نشر و مروجان کتاب و رونمایی از ۳۰ عنوان کتاب حوزه علمیه خواهران خوزستان در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز گفت: کسانی که می خواهند در زمیته تالیف کتاب فعالیت داشته باشند باید خوب بررسی کنند که نیازهای واقعی جامعه چیست و برای این که کدام نیاز ضروری تر و مهم است باید مطالعه شود در غیر این صورت استعدادها و امکانات به هدر می رود.

آیت اله محسن حیدری با بیان اینکه کتاب حامل فرهنگ است ادامه داد: اینکه چه رشته و موضوعی از نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی را قلم بزنیم تا اثر گذار و ماندگار باشد، شناخت و تحقیق و کاری متناسب با درک نیاز زمان، ضروری است.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به نمونه های تاریخی در زمینه گرد آوری میراث فرهنگی اهل بیت(ع) بیان کرد: علمای اهوازی نقش پررنگ و تاثیر گذاری در زمینه تالیف ایفا کردند که در این زمینه باید نهضتی برپا شود که خوزستان بتواند اصالت و هویت فرهنگی و شیعی خود را نشان دهد.

وی با اشاره به کار تالیف کتاب سه بزرگمرد و راوی شیعه حسن بن سعید اهوازی،حسین بن سعید اهوازی و علی بن مهزیار اهوازی گفت: اگر این افراد با شناخت خود در آن برهه تاریخی کار تالیف کتاب و متناسب با نیاز زمانه را انجام نمی دانند شیعه دو سوم میراث فرهنگی ائمه(ع) را از دست می داد.

وی افزود: این سه دانشمند اهوازی توانستند احادیث را به صورت موضوعی تنظیم کنند و ۱۲۰کتاب نیز در این زمینه نوشته شد که عمده منابع کتب اربعه نیز از کتاب های این فرهیختگان اهوازی است که با توجه به خلاءها و نیازهای فرهنگی و اعتقادی زمانه خود شکل گرفتند و ماندگار شدند.

آیت اله حیدری با اشاره به ممنوعیت تدوین کتب شیعه در دورهای تاریخی گذشته بیان کرد: تدوین و گردآوری ۴۰۰ کتاب و دفتر به نام اربعمائه از راویان نخستین شیعه که عمده احادیث شیعه نیز از همین کتاب گرفته شده و چهار کتاب ارزشمند حدیث به نام کتب اربعه نیز از معتبرترین منابع حدیثی شیعه نیز از جمله نمونه های تاریخی هستند که  با توجه به نیاز زمان و درک شرایط و رفع شبهات نوشته شدند .

وی تالیف کتاب رجال شیعه و الفرست شیخ توسی طوسی و رجال نجاشی را از دیگر کتاب‌های تاثیرگذار برشمرد و افزود: این کتاب ها نیز با توجه به دغدغه ها و شبهاتی که در زمانه خود وجود داشت تالیف شدند که توانستند نیاز فرهنگی جامعه را برطرف کنند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دستگاه های فرهنگی،و امنیتی و سیاسی باید معلومات و اطلاعات درست در اختیار مولفان قرار دهند گفت: مولفان با آگاهی کتاب بنویسند و از حاشیه و سلیقه‌ای کار کردن  دوری کنند.

تالیف ۳۱ کتاب در حوزه علمیه خواهران خوزستان 

مدیر حوزه علمیه خواهران خوزستان نیز گفت: این آمار نسبت به پارسال حدود ۳۰ درصد افزایش  داشته و ۵۰ درصد این موضوعات هم آثار قرآنی هستند و بقیه کتب ها در موضوعاتی ازجمله کلام، فقه و اصول ، تاریخ و مهدویت هستند.

حجت الاسلام محمد مهدی طاهر با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در بحث تولید کتاب و رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب افزود: برنامه ما در تولید کتاب این است که مسیر تولید کتاب برای طلاب حوزه علمیه خواهران هموار شود و طلبه ترس از نگارش و تالیف نداشته باشد.

وی ادامه داد: شفاف سازی مسیر فرآیند تولید کتاب، برگزاری کارگاه تالیف برای علاقمندان، نقد کتاب و انتشار کتاب طلاب با استفاده ازظرفیت ها و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز نشر هاجر نیز از جمله برنامه ها درتولید کتاب است.

وی گفت: با توجه به نبود ابزار و کارآیی لازم در بستر اینترنت، بحث “سئو” در جهت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو در اینترنت آموزش داده شد که با ایجاد آن مطالب و نوشته‌های مربوط به طلاب حوزه های علمیه در اولویت جستجو(سرچ) قرار می گیرد.

وی افزود: تبدیل کتب و مقالات به یادداشت‌های ۳۰۰ کلمه ای نیز از جمله کارهایی است که در این زمینه در حال پیگیری است که مخاطب راحت تر می تواند با موضوعات ارتباط برقرار کند.

در این آیین که جمعی از مسوولان فرهنگی استانی حضور داشتند از خادمان برتر صنعت نشر و مروجان کتاب با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

هفته کتاب از شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ آغاز شده است. سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار ” ما همانیم که می خوانیم ” تا ۲۷ آبان جاری ادامه دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا