فرهنگ و هنر

رویداد محتوای دیجیتال؛ افزایش سواد رسانه ای و مصونیت در فضای مجازی

به گزارش کا 118، حضور و نقش پررنگ فضای مجازی در بخش‌های مختلف، زندگی انسان ها بدون این رسانه را غیر قابل تصور کرده است؛ در این شرایط به جای محدودیت باید نیمه پر لیوان را دید و با تمام ابزارهای لازم زمینه افزایش و تقویت دانش و سواد این حوزه را فراهم ساخت. 

امروز در مقابل هجمه‌ سنگین دشمن در قالب فضای مجازی، افزایش سواد رسانه منجر به این می‌شود که نرم افزار ذهنی ما برای تحلیل داده‌ها آماده و سره از ناسره تشخیص داده ‌شود، در همین راستا است که با برگزاری رویدادهای مختلف تولید محتوای دیجیتال و درگیر کردن جوانان و نوجوانان با این فضا زمینه آشنایی آنان با تولید محتوای فضای مجازی که رکن اصلی در این فضا به شمار می‌رود فراهم می‌شود.

در همین پیوند، چهارمین رویداد تولید محتوای دیجیتال با هدف استعدادیابی، پرورش و شناسایی نخبگان این حوزه، سازماندهی و انسجام بخشی به تیم‌های تولید محتوا، استفاده از ایده‌ها و طرح‌های نو،حمایت از آنان، شناسایی، ارتقا و رشد توانمندی‌های فنی و خلاقانه نیروهای مردمی در عرصه تولید محتوا برای رسیدن به اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد کسب‌ و کارهای مجازی و دیجیتال بومی همزمان در سراسر کشور از ۲۵ تا ۲۷ آبان آغاز به کار کرده است.

همزمان با آغاز رویداد تولید محتوای دیجیتال، حال و هوای حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر تغییر کرد اما به جای حضور افراد میانسال و بزرگسال و سخنرانان متفاوت این بار حسینیه به غرفه‌هایی به نام شهیدان شاخص استان بوشهر از جمله شهیدان نادر مهدوی، محمد ابراهیم همتی، علیرضا یاسینی، میر بهزاد شهریاری، سمنبر عالی پور، صادق گنجی و رئیسعلی دلواری تقسیم شده است و بیش از ۱۲۰ جوان و نوجوان بوشهری در قالب ۲۵ گروه سه، چهار و پنج نفره در این غرفه ها برای تولید محصولاتی از جنس فرهنگی گردهم آمده اند.

قرار است این جوانان و نوجوانان که از شهرستان‌های دور و نزدیک به مرکز استان بوشهر آمده اند به مدت ۳۶ ساعت بدون اتلاف وقت بهترین تولیدات خود را در قالب انیمیشین، بازی‌سازی، پوستر، کلیپ و اپلیکشن‌ها با موضوع های مختلف از جمله ایران قوی، قرآن و عترت، مباحث حوزه گردشگری مقاومت و ایران جوان بمان ساخته و ارائه دهند.

شوق به تولید محتواهای جدید، بومی و ارزشمند و علاقه مندی به کار در حوزه فضای مجازی باعث شده شرکت کنندگان در این رویداد فناورانه با هر ابزاری که در اختیار دارند بدون تلف کردن زمان مشغول به کار باشند.

اعضای تیم‌های رقابت کننده در این رویداد علمی هیچ یک متخصص حوزه فناوری اطلاعات و یا مهندس کامپیوتر و یا فناوری اطلاعات نیستند بلکه تعدادی دانش آموز هستند که با استفاده از مهارت‌های خود تلاش میکنند انیمیشن‌های آموزشی، بازی و پویا نمایی‌های بومی تولید شود و به این صورت توانمندی خود را در مقابل محتواهای دیجیتال وارداتی به اثبات برسانند.

در این بین با »محمد سبحان صفاری» سرگروه تیمی سه نفر از شهرستان بوشهر  برای نخستین بار در رویداد دیجیتال فضای مجازی شرکت کرده است هم صحبت می شوم او که برای کسب رتبه نخست و با هدف حضور در رقابت های کشوری در این جشنواره شرکت کره است می گوید: قرار است در قالب طراحی یک بازی اقتدار کشورم ایران را به نمایش بگذارم.

او که با یک شور و شوق و تعصب خاصی صحبت می‌کرد معتقد بود کار او و گروهش بازی سازی نیست و بیشتر در حوزه برنامه نویسی فعالیت می‌کنند اما به عنوان برنامه نویس تن به هر چیزی که مربوط به کد باشد می دهیم و افتخار ما این است که برای کشورمان کد بزنیم.

توصیه صفاری به هم سن و سال‌های خود نیز شنیدنی بود او معتقد است که آینده در برنامه نویسی است و در کنار درس خواندن باید خودمان را به دانش روز نیز مجهز کنیم چرا که درس خواندن به تنهایی در این شرایط کافی نیست.

رویداد محتوای دیجیتال، افزایش سواد رسانه و مصونیت در فضای مجازی

یکی از نقاط قوت چهارمین رویداد تولید محتوای دیجیتال حضور ۴۵ درصدی دختران این استان بود؛ گروه عمار علمدار با سرپرستی زهرا فرجام فر گروهی سه نفره از شهرستان تنگستان از خطه رئیسعلی دلواری در بخش پویا نمایی شرکت کرده و قصد دارند پویا نمایی با موضوع مقاومت طراحی کنند.

به اعتقاد این نوجوان ۱۵ ساله، بخش زیادی از پویانمایی ها خارجی و وارداتی و تولیدات بومی و ملی در این زمینه بسیار محدود است در همین ارتباط تلاش می‌شود با تولید محتوای قوی، جذاب جوان پسند با هدف معرفی قهرمانان بومی و ملی به توانمندی لازم برسیم.

فرجام فر می‌گوید: جوانان بهتر از هر متخصص دیگری با ذوق و سلیقه هم سن و سال‌های خود آشنایی دارند به همین دلیل حضور و فعالیت جوانان در عرصه تولید محتوا و آثاری قوی و پرمحتوا  می‌تواند به بومی سازی بازی‌ها کمک کرده و وابستگی ما را در این زمینه کاهش دهد.

«عبدالرضا محمدی نژاد» یکی دیگر از سرگروه‌های شرکت کننده که برای تولید کلیپ، پوستر و موشن گرافی در قالب یک گروه چهاره نفری از شهرستان گناوه شرکت کرده است معتقد است با توجه به اینکه فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده است، برگزاری رویدادهای اینچنینی برای آموزش و ارتقای سطح سواد رسانه جوانان و نوجوانان ضروری است.

به بیان محمدی نژاد برگزاری رویدادهای دیجیتال زمینه ای برای شناسایی و پرورش استعدادهای نهفته جوانان در زمینه تولید محتوای دیجتال به شمار می‌رود.

تولید محتوای دیجیتال گامی در راستای معرفی کسب و کارهای نوپا

در کنار تاثیر برگزاری رویدادهای دیجیتال در ارتقای سواد رسانه حرکت در مسیر تولید محتوای دیجیتال گامی است که در راستای معرفی کسب و کارهای نوپا با تکیه بر فناوری اطلاعات و مهارت‌های فردی می‌تواند منجر به اشتغال و کسب درآمد با کمترین هزینه شود.

«زهرا مبارکی» دانش آموز کلاس یازدهمی یکی از شرکت کنندگان در این رویداد از شهر برازجان معتقد است تولید محتوای دیجیتال یک کسب وکار نوپا در بستر اینترنت و فضای مجازی است.

او که پویانمایی را به صورت خودآموز فرا گرفته، براین باور است هر جوان ایرانی می تواند با یادگیری مهارت های مختلف با سرمایه ای اندک در فضای مجازی کار آفرین باشد و نقش تاثیرگذاری در انتقال مفاهیم آموزشی ایفا کند.

رویداد محتوای دیجیتال، افزایش سواد رسانه و مصونیت در فضای مجازی

نکته مهم و جذاب چهارمین رویداد تولید محتوای دیجیتال صدور گواهینامه برای برندگان این رویداد است که از سوی اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر وعده داده شده همچنین آنطوری که عبدالمجید دراهکی مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر اعلام کرده است برای راه اندازی تولید محتوای دیجیتال برای راه اندازی کسب و کارهای حوزه تولید محتوا حمایت تسهیلاتی انجام می شود.

اما در این بین شنیدن سخنان برخی از مسئولانی که از رویداد و رقابت و تلاش جوانان و نوجوانان بازدید کردند نیز شنیدنی است.

به اعتقاد مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر، بسیاری از مشکلاتی که این روزها شاهد آن هستیم حاصل شکاف‌های اجتماعی است و ما نتوانسته ایم با این قشر با زبان خودشان صحبت و ارتباط داشته باشیم.

«سید عباس موسوی نژاد» می‌گوید: امروز فضای مجازی یکی از ابزارهای مهم برای برقراری ارتباط با نسل جوان است که باید با استفاده از این فضا با این قشر که دشمن برای به یغما بردن این سرمایه عظیم انسانی برنامه ریزی کرده است ارتباط برقرار کنیم.

او معتقد است: برگزاری این چنین رویدادها در حوزه‌ اجتماعی و مسائل فرهنگی باید از اولویت‌های دولت باشد.

تولید محتوا متناسب با اولویت‌ها باشد

«سعید حیدری» مدیرکل سیاسی استانداری بوشهر نیز تاکید می کند: باید متناسب با اولویت‌ها به‌ گونه‌ای در تولید محتوا اقدام کنیم که نیازهای ما را در این زمینه پاسخ دهد؛ امروز دشمن با یک کار تولیدی در ذهن مخاطب نفوذ و با کارهای ظریفی رژیم طاغوت را تطهیر می‌کند.

به گفته حیدری، در رویدادهای تولید محتوا باید به انواع فراورده‌ها پرداخته شود و محدود به نوع خاصی از تولیدات که شاید زمان بر و نیاز به سرمایه گذاری زیاد باشد، نشوند.

او ادامه می‌دهد: نوجوان و جوان ما با افزایش میزان سواد رسانه باید برای زندگی در حوزه فضای مجازی آماده شود چون فردی که در دنیای جدید بدون سواد فضای مجازی زندگی کند به یک موجود دست و پا بسته در برابر رسانه‌ها تبدیل می‌شود.

البته او به این نکته نیز اشاره می‌کند که برپایی رویدادهای مختلف در حوزه فضای مجازی؛ نوجوانان و جوانان را برای زیستن به عنوان یک موجود فعال در فضای مجازی آماده می‌کند. 

امروز سواد رسانه بخش‌های مختلفی دارد و یکی از بخش‌های آن افزایش توانمندی‌های فنی جوانان، نوجوانان و حتی کودکان در حوزه فضای مجازی است.

آن گونه که رئیس مرکز فضای مجازی سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر می‌گوید: برگزاری رویدادهای مختلف تولید محتوا باعث می‌شود جوانان و نوجوانان از بستر فضای مجازی افزون بر کسب درآمد، به فردی هنرمند و شخصیتی اثر گذار تبدیل شوند.

«محراب کیانی» معتقد است: با برگزاری رویدادهای مختلف در فضای مجازی استعداد و توانمندی بچه های این سرزمین شناخته و باعث می‌شود این افراد خود را برای زیست مجازی و انجام کارهای بزرگ آماده کنند.

رویداد محتوای دیجیتال، افزایش سواد رسانه و مصونیت در فضای مجازی

یادمان باشد رها کردن جوانان و نوجوانان در فضای مجازی آنها را به موجودات دست و پا بسته ای که تسلیم رسانه‌ها شده و هر روز همانند خارهای بیابان با هر بادی به سمتی حرکت می‌کنند تبدیل می‌کند، این در حالی است که با توانمند شدن آنها، پاهای آنها در فضای مجازی و ریشه‌های آنها در اعتقادها، اندیشه‌های دینی و میهنی مستحکم و از آنها در این مسیر دفاع می‌کنند.

دنیای رسانه  قدرتمند است که صاحبان رسانه ها افکار و اندیشه‌های خود را ترویج می‌دهند و این ما هستیم که با تقویت سواد رسانه باید از بین اخبار صحیح و غلط اخبار درست را بشناسیم.

بچه ها وقتی در حوزه فضای مجازی وارد تولید، فضای ایده و جدی مجازی می‌شوند درگیر فضاهای بیهوده، حاشیه‌ها، مسایل شایعه پراکنی نمی‌شوند بلکه تبدیل به یک موجود فعال در فضای مجازی خواهند شد که با هر باد و توفانی به هم نمی خورند و با فکر ورود می‌کنند این همان اتفاق مهمی است که با برگزاری رویداد تولید محتوای دیجیتال رقم می‌خورد.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا