فرهنگ و هنر

ساخت شهرک پرتودهی با ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار در شیراز آغاز شد

به گزارش خبرنگار کا 118،حجت الاسلام سید مهدی خاموشی روز دوشنبه  در حاشیه آئین کلنگ زنی شهرک پرتودهی کوثر در شیراز به خبرنگاران،گفت: قریب ۳ سال است که سازمان اوقاف در بحث دانش بنیان وارد شده که ۳۶ شرکت تاکنون ثبت شده که مدیریت اغلب این شرکت‌ها توسط بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: مجموعه دانش سلامت کوثر فارس صد در صد موقوفه است و اکنون با ایجاد شهرک پرتودهی در حوزه بهره‌وری محصولات کشاورزی و … وارد خواهد شد.

این مسوول ،  حفظ اصل وقف ،افزایش منافع موقوفات و اجرای نیت را سه اصل مهم در حوزه وقف دانست و گفت: موقوفاتی که در سطح کشور از توان مالی خوبی برخوردار بوده‌اند برای ورود به حوزه دانش بنیان هدایت شده اند.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: موقوفه دانش سلامت کوثر نیز یکی از موقوفات ممتاز کشور است که اکنون عملیات اجرایی شهرک پرتودهی این موقوفه در شهرک صنعتی شیراز آغاز شده است.

وی اضافه کرد: پرتودهی در کاهش میزان ضایعات محصولات باغی و کشاورزی تاثیر زیادی دارد که بزودی این مرکز در شیراز افتتاح خواهد شد.
حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه سرمایه گذاری این شهرک از محل موقوفات تهران و زمین توسط موقوفه دانش سلامت کوثر تامین شده است،گفت: این شهرک ظرف یکسال آینده با همکاری سازمان انرژی اتمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اعلام کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد تجهیزات این کارخانه ساخته شده و قطعا تجهیزات مورد نیاز این مجموعه تا چند ماه آینده تکمیل و آماده انتقال و نصب خواهد بود.
نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: سرمایه مورد نیاز برای ساخت تجهیزات این شهرک ۱۶۷ میلیارد تومان است که با هزینه زمین و عملیات عمرانی حدود ۲۶۰ میلیارد تومان مجموع هزینه‌ها خواهد بود.

وی اظهار داشت: ایجاد این شهرک پرتودهی گام موثری در مسیر جهش اقتصادی و بهینه سازی و حفظ محصولات کشاورزی ،سم زدایی و آفت زدایی از محصولات خواهد بود.
حجت الاسلام خاموشی پیش بینی بازگشت این سرمایه گذاری را حدود ۴ سال عنوان کرد.

وقف پول و ایجاد بانک وقف

وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: پیشنهاد ایجاد بانک وقف داده شده و موافقت اولیه تاکنون برای ایجاد صندوق قرض الحسنه وقف صادر شده است.
حجت الاسلام خاموشی افزود: موضوع وقف پول می‌تواند باب تازه‌ای از وقف در جامعه باشد که اکنون مراحل فقهی آن در حال پیگیری است.

نوید ایجاد سایت جامع هسته‌ای در فارس

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در حاشیه این آیین به خبرنگاران گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان فارس سایت جامع هسته‌ای در استان فارس ایجاد خواهد شد.
محمد اسلامی افزود: یکی از محورها توسعه پرتوها در کشور با توجه به درخواست سازمان اوقاف در استان فارس اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: براساس نقشه و طرحی که ارائه شده شهرک پرتودهی در شهرک صنعتی شیراز اجرایی خواهد شد این طرح برای موضوعات پرتودهی مواد غذایی و سایر حوزه‌ها قابل استفاده است.
اسلامی افزود: طرح توسعه گاما و پلاسما یکی دیگر از طرح‌های است که مورد استفاده قرار گرفته است و می‌توان در حوزه‌های مختلف نظیر پزشکی و کشاورزی مورد استفاده باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: امید است بتوان سایت جامع هسته‌ای در استان فارس ایجاد شود تا با ایجاد رآکتور زمینه فعالیت‌های آموزشی و صنعتی در استان فارس مورد استفاده قرار گیرد.
وی در پایان گفت: این طرح و سازمان انرژی اتمی می‌توان نقش ویژه ای در توسعه فناوری استان فارس داشته باشد که به علت دارا بودن چهار سر فصل طی یک سال آینده قابل بهره برداری است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا