فرهنگ و هنر

ساز و آواز مبارزان نهضت جنگل چگونه بود؟+ فیلم

به گزارش اعزامی کا 118، این اجرا در سومین شب از پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به نمایش در آمد. آرمین فریدی پژوهشگر و نوازنده به همراه سهراب ظهیری خواننده تالشی، به روی صحنه رفتند و قطعاتی را برای مخاطبان به اجرا گذاشتند.

در ابتدا، فریدی با ساز «لله وا» که بسیار شبیه به ساز نی است، قطعه ای را به اجرا در آورد؛ قطعه سحرانگیز و کمتر شنیده شده. این اجرا با موسیقی های مرسوم در نواحی ایران و حتی موسیقی امروز، بسیار متفاوت بود و شبیه به نواهای فولکلوریک در غرب می آمد. یکی از ویژگی های جالب و جذاب این ساز، در آن است که هم در دم و هم بازدم، صدا می دهد و امکانات زیادی در اختیار نوازنده قرار می گیرد.

اما قطعه مشترک توسط این نوازنده در ادامه اجرا شد. ظهیری آواز تالشی خواند و فریدی با ساز تنبوره او را همراهی کرد. اما پیش از این قطعه، فریدی قطعه ای بدون آواز را با این ساز نواخت. تنبوره ای که در دستان این پژوهشگر قرار گرفته بود، حاصل پژوهشی چند ساله در موسیقی تالش بود. سازی که متعلق به یکی از همرزمان میرزاکوچک خان جنگلی در نهضت جنگل نیز که به تازگی یافت شده و به ثبت ملی رسیده بود نیز در کنار این نوازنده قرار داشت.

این دو هنرمند با لباسی که متعلق به مبارزان نهضت جنگل بود به روی صحنه آمدند. لباسی پشمین و به رنج کهربایی که زیبایی و جذابیت ویژه ای به کار آنان داده بود.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تا ۲۷ آبان ماه در گرگان برگزار می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا