فرهنگ و هنر

سرویس مدارس در کردستان؛ چهار تا ۶ میلیون تومان

به گزارش کا 118، در سال‌های نه چندان دور یکی از تفریحات دانش‌آموزان پیاده روی‌ از مسیر خانه تا مدرسه و برعکس بود، پیاده‌روی‌های دوستانه ای که با خنده، شادی و بازی‌های کودکانه همراه بود، گاهی بچه‌ها آنقدر همدیگر را دنبال می کردند که نفس نفس زنان وارد خانه‌هایشان می‌شدند.

صبح بسیاری از خانواده‌ها با هیاهوی بچه مدرسه‌ای‌ها آغاز می شد، به هر نقطه‌ که نگاه می کردی فریاد خنده و شادی بچه‌ها را می شنیدی، شادی و نشاطی که این روزها دیگر خبری از آن نیست یا حداقل خیلی کمرنگ شده، مثل بسیاری از زیبایی‌های طبیعی زندگی که به خاطره ها پیوسته است.

زندگی ماشینی امروز بسیاری از شادی‌ها و خوشی‌ها را هم ماشینی کرده، مثل همین پیاده‌روی از خانه تا مدرسه که این روزها به جای شادی بچه‌ها، صدای ماشین‌هایی که با عجله از کوچه و خیابان رد می شوند تا زودتر به مدرسه برسند به گوش می‌رسد.

در این میان خودروهایی به چشم می خورد که دانش آموزان زیادی را روی هم تلنبار کرده است، یکی سرش را از شیشه ماشین بیرون کشیده و دیگری تا کمر بیرون است و خانم یا آقای راننده نیز هیچ توجهی به این موضوع نداشته و همچنان می تازد تا زودتر به مابقی کارهایش برسد.

دغدغه جدید آموزشی

امروزه مساله سرویس مدارس یکی از نیازهای جدی و می توان گفت جدیدی است که در چندسال اخیر روند رو به افزایشی داشته است، دغدغه جدی والدین و حتی مدیران و عوامل مدرسه.

در گذشته قبل از آغاز سال تحصیلی دغدغه والدین خرید لوازم مدرسه و کیف و کفش بود اما امروز سرویس مدارس نخستین دغدغه است و اکثر والدین بیشتر از مسائل درسی این نگرانی را دارند که فرزندانشان با چه وسیله‌ای، با بچه های کدام محله و با کدام راننده می‌خواهند مسیر مدرسه تا خانه و برعکس را طی کنند.

به راستی چرا زندگی‌ها تا این اندازه ماشینی شده است، خانواده هایی را می شناسم که فاصله خانه تا مدرسه فرزندشان چند کوچه بیشتر نیست اما ترجیح می‌دهند به جای پیاده روی، بچه هایشان با سرویس این مسیر کوتاه را طی کنند، البته قطعا والدین نیزبرای خود دلایلی دارند.

خیال راحتی والدین

سحر مرادی مادر سایان دانش آموز چهارم ابتدایی از جمله والدینی است که فاصله مدرسه تا منزلشان خیلی زیاد نیست اما برای دخترش سرویس گرفته است، دلیلش را که می پرسم می‌گوید: صبح زود کوچه‌ها خلوت است و ناامن، می ترسم دخترم به تنهایی یا حتی با دوستانش از آنجا رد شود سرویس که باشد خیالم راحت است.
 

سرویس مدارس در کردستان؛ سه تا پنج میلیون تومان

وی به اتفاقات اخیر نیز اشاره می کند و می گوید: این روزها که این ناآرامی‌ها نیز ایجاد شده بیشتر از همیشه می ترسم حتی با وجود سرویس تا فرزندم وارد منزل می شود هزا بار می‌میرم و زنده می‌شوم.

محمد خلیلی نیز که دارای ۲ فرزند ابتدایی و راهنمایی است، می گوید: به دلیل اینکه خودم و همسرم هر دو شاغل هستیم و باید صبح زود سر کار برویم مجبوریم از سرویس برای مدرسه فرزندانمان استفاده کنیم، البته سرویس هم مشکلاتی دارد اما حداقل خیالمان کمی راحت‌تر است.

وی بالا بودن هزینه و گاها استفاده از ماشین‌های فرسوده را یکی از مشکلات سرویس‌ها اعلام کرد و گفت: گاهی از خودروهایی برای سرویس مدرسه استفاده می‌کنند که خیلی کهنه و فرسوده است اما هزینه‌ها همان است که برای یک خودروی بهتر می‌گیرند.

خلیلی از عوامل آموزشی مدارس خواست با استفاده از خودروهای فرسوده جان فرزندانمان را به خطر نیاندازند و اگر با کمبود خودرو مواجه هستند به والدین اعلام کنند فکری به حال بچه‌هایشان بکنند.

یکی دیگر از والدین، پیاده کردن فرزندش در مسیری دورتر از منزلشان را از جمله مشکلات سرویس‌های مدارس اعلام کرد و گفت: دلمان خوش است دخترم سرویس دارد اما صبح‌ها و ظهرها در مسیر رفت و برگشت باید مسیری را پیاده طی کند تا به سرویس برسد.

امین محمودی یادآور شد: علت را از راننده و حتی مدرسه که جویا شده‌ام می گویند، تعداد دانش‌آموزان زیاد و مسیرها طولانی است بنابراین برای اینکه سرویس بتواند سروقت بچه‌ها را به مقصد برساند مجبور است تعدادی را در مسیری دورتر از منزل پیاده و سوار کند.

در این میان برخی از خانواده‌ها هستند که خودشان برای فرزندانشان سرویس گرفته و به عنوان مثال از والدین یکی از دانش آموزان که فرزند خودش را به مدرسه می رساند به عنوان سرویس استفاده می کنند.

والدین از سرویس‌های مورد تایید آموزش و پرورش استفاده کنند

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش کردستان، استفاده خانواده‌ها از سرویس‌هایی غیر از سرویس‌هایی که از سوی مدارس معرفی می شوند برای فرزندانشان را خطرآفرین عنوان کرد و گفت: این سرویس‌ها هیچگونه بیمه یا تاییده ندارند و اگر اتفاقی بیفتد هیچکس جوابگو نیست.

 

سرویس مدارس در کردستان؛ سه تا پنج میلیون تومان

ایوب فیض پور افزود: گاهی مشاهده می شود که یک خودروی پراید، هفت، هشت دانش‌آموز را سوار کرده و بچه ها روی هم تلنبار می‌شوند، خانواده‌ها باید بدانند که این کار خطرجانی برای فرزندانشان دارد، لذا یا خود، بچه‌هایشان را برسانند یا از سرویس مدرسه استفاده کنند.

به گفته وی تمام خودروهایی که به عنوان سرویس مدارس مورد استفاده قرار می گیرند دارای مجوز بوده و رانندگانی دارند که تایید صلاحیت شده و مجاز به ارائه خدمات حمل و نقل هستند.

هشت هزار دانش‌ آموز سنندجی از سرویس مدارس استفاده می‌کنند

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش کردستان در ادامه با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری بیش از هشت‌هزار دانش‌آموز سنندجی برای رفت و آمد به مدرسه از سرویس استفاده می‌کنند، اظهار داشت: ۴۷۵ دستگاه خودرو در قالب حدود هشت شرکت برای سرویس دانش‌آموزان مدارس سنندج در سال تحصیلی جاری اختصاص داده شده است.

فیض‌پور افزود: این سرویس‌ها شامل ۱۵۳ خودروی سواری، ۳۰۹ دستگاه مینی بوس، سه دستگاه ون، سه دستگاه میدل باس و هفت دستگاه اتوبوس هستند که دانش‌آموزان را جابجا می کنند.

ضربه ای که کرونا به ناوگان حمل و نقل زد

وی در ادامه اظهار داشت: ۲ سالی که به خاطر کرونا مدارس مجازی شد و نیازی به سرویس مدارس نبود، ناوگان حمل و نقل ضربه زیادی خورد و بسیاری از رانندگان سرویس‌های خود را واگذار کردند.

فیض‌پور افزود: براین اساس امسال تا حدودی با کمبود خودرو برای سرویس مدارس مواجه هستیم تعدادی از خودروها هم فرسوده هستند لذا برای خودرویی همانند مینی‌بوس یا اتوبوس مجبوریم چند مسیر را تعیین کنیم که دانش‌آموزان بدون سرویس نمانند و به نوعی از حداقل‌ها، حداکثر استفاده را ببریم.

 

سرویس مدارس در کردستان؛ سه تا پنج میلیون تومان

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای شهر سنندج و حومه به حدود ۸۰ تا ۱۰۰ دستگاه خودرو برای سرویس مدارس نیازمندیم، گفت: اطلاعات شهرستان های دیگر استان در زمینه تعداد دانش‌آموزانی که با سرویس جابجا می‌شود و تعداد خودروهایی که به عنوان سرویس استفاده می‌شود هنوز جمع‌آوری نشده و در اختیار استان قرار نگرفته است.

افزایش قیمت سرویس‌ها

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش کردستان به افزایش قیمت سرویس‌های مدارس استان در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته قیمت خودروی سواری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مینی‌بوس نیز سال گذشته چهار میلیون تومان بود و امسال به ۶ میلیون تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: اتوبوس نیز سال گذشته پنج میلیون تومان بود که امسال به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

فیض‌پور یادآورشد: برخی از خانواده‌ها از افزایش قیمت سرویس‌ها گلایه دارند در حالی که باید توجه داشته باشند با توجه به تورم موجود این افزایش قیمت‌ها منصفانه است.

بی شک حفظ سلامت و امنیت دانش‌آموزان به عنوان نسل آینده‌ساز کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مسوولان و متولیان امر باید این مهم را در زمینه‌های مختلف از جمله استفاده از وسیله حمل و نقل مناسب و رانندگان قانونمند و دارای صلاحیت برای سرویس‌های مدارس مورد توجه قرار داده وامنیت اجتماعی جامعه را بالا ببرند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا