کارگری

سرگردانی کارگران بازنشسته سامان کاشی ادامه دارد

سرگردانی کارگران بازنشسته سامان کاشی ادامه دارد

نزدیک به ۳۳۵ نفر از کارگران پیشین کارخانه سامان کاشی بروجرد از سال ۹۳ تاکنون معطل دریافت معوقات مزدی و سنوات خود هستند.

منابع کارگری در کاشی سامان بروجرد، تولیدکننده انواع کاشی به خبرنگار کا 118 گفتند: کارگران یاد شده که شماری از آن‌ها هم اکنون از طریق قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند، همچنان بابت بخشی از مزایای دستمزد و سنوات پایان کار خود از کارفرما طلبکارند.

گفته می‌شود؛ پس از تعطیلی، شماری از این کارگران بخشی از مطالبات خود را به صورت قسطی دریافت می‌کنند اما باقیمانده کارگران که مطالباتی تا ۱۸۰میلیون تومان دارند، هنوز دریافتی نداشته و از قرار معلوم در تمامی این ۷ سال به دلیل آنچه که نداشتن منابع مالی ازسوی کارفرما عنوان شده، پرداخت این طلب به تعویق افتاده است.

این گروه از کارگران بازنشسته کارخانه سامان کاشی افزودند: بعد از آنکه کارفرما این واحد تولید کاشی در سال ۹۳ به دلیل مشکلات مالی فعالیت تولیدی را متوقف کرد، حدود ۴۷۰کارگری که تا آن زمان در سامان کاشی به صورت رسمی و قراردادی کار می‌کردند یکجا و از طریق فسخ قرارداد کار، بیکار و مابقی با اجرای مقررات بازنشستگی تعدیل شدند.

این کارگران با بیان اینکه تنها حدود ۳۳۵ کارگر توانستند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور پیش از موعد بازنشسته شوند، افزودند: از میان کارگران بازنشسته حدود ۲۵۴ نفر بعد از مدت‌ها دوندگی موفق شدند بخشی از مطالبات خود را (۷۰ درصد) با دریافت زمین وصول کنند و حدودا ۳۰ درصد از طلب آن‌ها با ارزش مالی دو میلیارد تومان هنوز باقی مانده است. همزمان ۷۰ کارگر دیگر تاکنون نتوانسته‌اند وجهی را دریافت کنند و میزان طلب آن‌ها به ۸ میلیارد تومان می‌رسد. همچین ۱۱ کارگر دیگر با وصول بخش کمی از مطالبات خود، حدود یک میلیارد تومان دیگر طلب دارند.

آن‌ها با یادآوری اینکه در ۷ سالی که از پرداخت نشدن باقیمانده طلب مزدی آن‌ها می‌گذرد در نتیجه رکود اقتصادی پیش آمده ارزش ریالی طلب آن‌ها تا یک پنجم کاهش یافته است، افزودند: مجموع طلب کارگران بازنشسته کارخانه سامان کاشی حدود ۱۱ میلیارد تومان است که متاسفانه کارفرما با اعلام ورشکستگی امکان پرداخت خسارت تاخیر تأدیه و یا دیرکرد را ندارد. هر چند با حکم قضایی برخی اموال سامان کاشی نیز توقیف شده اما بهانه ورشکستگی اقتصادی امکان پرداخت مطالبات را از کارگران سلب کرده است.

طبق اظهارات کارگران؛ کارفرما از ۵ ماه پیش این واحد تولیدی را با نظارت اداره تصفیه و امور ورشکستگی به بخش خصوصی دیگری اجاره داده و در حال حاضر در حال بازسازی و احیای آن هستند.

آن‌ها با انتقاد از مسئولان گفتند: از حدود ۲۰ روز پیش مشکلات ما کارگران پیشین سامان کاشی برای وصول طلب‌های مالی‌ با فوت مالک کارخانه بیشتر شده، بنابراین از مسئولین استانی و شهرستانی درخواست داریم بعد از سال‌ها سرگردانی چاره‌ای برای وصول طلب‌هایمان پیدا کنند.

آن‌ها با انتقاد از کارفرما و مسئولان اداره کار افزودند: علارغم اینکه اسناد قانونی مطالباتمان به مدیریت و مسئولان اداره کار شهرستان شوش و استان ارائه شده اما کسی از احقاق حقوق و پرداخت کامل مطالبات بازنشستگی ما حمایت نمی‌کند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا