فرهنگ و هنر

سیر و سلوکی در شعر ایثار

به گزارش کا 118، سیرو سلوکی در شعر ایثار مجموعه شعری از سروده‌های حسین بردبار یزدی، شاعر، روزنامه‌نگار و پژوهشگر است که توسط انتشارات نیکتاب به مدیریت محمود دامغانی منتشر شده است.

این کتاب مشتمل بر ۵ فصل، شامل موضوعات متنوع شامل بیش از ۴۰ غزل و ده‌ها رباعی و دو بیتی از سروده‌های نویسنده در فضای ایثار و شهادت، عرفانی، اخلاقی و بعضا انتقادی و اجتماعی است. 

مطلع یا اولین سروده این کتاب غزلی با عنوان «آروزی شهادت» است که تقدیم به همه ایثارگران و رهروان راه عشق و ایثار و آرزومندان شهادت و دست یافتگان به توفیق وصال حضرت حق شده است. «مرد راه عشق» دیگر سروده این شاعر است که توصیفی از وداع شهید علی جوکار با خانواده و فرزندانش است. 

غزل «برای شهید حججی» از دیگر سروده‌های نویسنده درباره شهدای مدافع حرم است. «بندگی کن»، «راز جاودانگی»، «بیندیش و بیندیش»، «توبه سحر» و «بهشت ذکر» نیز از دیگر غزلیات این کتاب در فضای عرفانی و اخلاقی است.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا از دیدگاه انتقادی نسبت به موضوعات اجتماعی نیز غافل نماند؛  لذا در فصل پنجم این کتاب در غزلیاتی با عنوان «مشکلات مترو»، «بازار ارز» و «در نکوهش خشکسالی» به برخی از مشکلات روزمره جامعه کنونی نیز پرداخته است.

شاعر در این کتاب با نگاهی ژرف و عاقبت اندیشانه به ایجاد و سپس سرانجام و عاقبت انقلاب اسلامی پرداخته است. نجوایی با امامان شهدا و سروده‌های درباره ائمه اطهار علیه‌السلام از دیگر موضوعات این کتاب است که در دو فصل جداگانه به آن پرداخته شده است.

دیگر سروده‌های این کتاب نیز شامل ده‌ها دوبیتی و رباعی در موضوعات گوناگون عرفانی، مذهبی و بعضا دارای مناسبت‌های تقویمی و تاریخی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا