فرهنگ و هنر

سینما، رسانه موثر در نشاط اجتماعی را حمایت کنیم

به گزارش خبرنگار سینمایی کا 118، محمد مخبر؛ معاون اول رییس‌جمهور به تازگی، از برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های نشاط‌آفرین در سراسر کشور سخن گفت و این مهم را برای وضعیت فعلی، ضروری دانست.

سینما به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های نشاط‌آفرین اجتماعی در سراسر دنیا، این روزها، حال و روز چندان مساعدی ندارد. ناآرامی‌های اخیر، به عنوان حلقه واسطی که به ماه‌های محرم و صفر زنجیر شده است، سبب گشته تا وضعیت نه‌چندان رضایت‌بخش سینما، در آستانه ورود به چهارمین ماه خود باشد بنابراین کاملا بدیهی است که در مهندسی برنامه‌های نشاط‌آفرین، توجه به سینما، در سرلوحه امور قرار بگیرد.

تا پیش از کرونا، متوسط مخاطب روز عادی برای سینماهای کشور، حوالی۱۵۰ هزار نفر بود. این آمار بعد از کرونا و تا پایان شهریورماه امسال، به متوسط ۴۲ هزار نفر تقلیل یافت. با آغاز مهرماه که مصادف با بروز ناآرامی‌هایی در کشور بود، روزانه میان ۷ تا ۱۱ هزار نفر به تماشای فیلم می‌نشینند. وخامت اوضاع، از این زاویه حادتر می‌شود که سینمای ایران از روزی ۱۵۰ هزار مخاطب به ۱۱ هزار نفر در روز رسیده است که یک افت بزرگ محسوب می‌شود.

سینما عامل مهم نشاط اجتماعی را حمایت کنیم

اگر وزارت ارشاد بتواند برنامه‌ای با فوریت در حوزه سینما پیاده کند، قطعا این امیدواری وجود دارد که سینماها در همین آبان‌ماه، به رونق روزهای پیش از ناآرامی بازگردنداین وضعیت سبب شده تا این‌گونه ادعا کنیم که اگر وزارت ارشاد، در شرایط کنونی، تمام برنامه‌های فرهنگی خود را کنار بگذارد و تمام و کمال، تنها به سینما بپردازد، اجحافی به هیچ یک از شاخه‌های فرهنگی نخواهد شد. سینما به‌عنوان پیشران فرهنگ که در تاریخ پس از انقلاب، افتخارات بسیار زیادی در سطوح بین‌المللی برای کشور کسب کرده است، امروز نباید پس از پشت سر گذاشتن رکود ناشی از کرونا، چنین دورانی را شاهد باشد.

با توجه به اینکه آسیب‌شناسان اجتماعی، یکی از علل وقوع تشدید ناآرامی‌های اخیر را نبود ابزارهای سرگرمی و نشاط کافی در میان مردم عنوان کرده‌اند، باید در وهله نخست، از درک این ضرورت توسط دولت تقدیر کرد و از اینکه تیم دولت، درصدد برنامه‌ریزی برای این نشاط‌آفرین اجتماعی است، خرسند بود. در وهله دوم نیز این انتظار به‌حق وجود دارد که به سینما به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سرگرمی و تفریحی مردم که ارزان‌ترین تفریح خانوادگی در کشور محسوب می‌شود، بیش از اینها پرداخته شود.

هم‌اکنون شاکله اکران در کشور کهنه شده و عموم فیلم‌های این ناوگان را آثار نمایش‌داده‌شده در فصول بهار و تابستان تشکیل می‌دهند بنابراین در نخستین گام، باید در کنار ارائه مشوق‌هایی برای فیلم‌سازان و البته مردم، سریعا نسبت به نوسازی ناوگان اکران، برنامه‌ای پیاده شود. اگر وزارت ارشاد بتواند برنامه‌ای با فوریت در حوزه سینما پیاده کند، قطعا این امیدواری وجود دارد که سینماها در همین آبان‌ماه، به رونق روزهای پیش از ناآرامی بازگردند و این رویکرد، سهم بسزایی در تامین نشاط عمومی و اجتماعی مردم خواهد داشت.

توجه فزاینده به سینما در شرایط کنونی، نه‌تنها چرخه حرفه‌ای سینما را بیشتر تامین کرده و رضایت بیشتری را در خانواده سینماگران به وجود می‌آورد بلکه سبب گسیل مردم به سالن‌های سینمایی و تقویت گیشه سینما می‌شود؛ بنابراین اهمیت دادن به سینما، ضمن توجه به افزایش راندمان نشاط اجتماعی کشور، اقتصاد سینما را نیز با رونق مواجه می‌کند. بنابراین وزارت ارشاد هر چه زودتر بتواند این چوب دو سر طلا را اجرایی کند، منفعت گسترده آن، نصیب مردم و هنر این سرزمین می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا