فرهنگ و هنر

صدای انفجارهای برج میلاد تا ۱۵ روز آینده متعلق به سینمایش «۴۱۰» است

به گزارش خبرنگار فرهنگی کا 118، نشست خبری سینمایش بزرگ «۴۱۰» روایت فتح گردان غواصی لشکر ۴۱ ثارالله در دفاع مقدس روز سه‌شنبه (۲۶ مهرماه) با حضور علی فروزانفر معاون هنری، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و کارگردان سینمایش «۴۱۰» و علیرضا کوهفر تهیه‌کننده این سینمایش و مدیر موسسه مُهنا در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

کارگردان سینمایش «۴۱۰» در این نشست اظهارداشت: حدود سه ماه درگیر این کار؛ پیش تولید، طرح و بحث و نگارش هستیم روزی هشت ساعت تمرین می‌کردیم. به خاطر شرایط کشور اجرای «۴۱۰» به تاخیر افتاد، نمایشنامه این اثر توسط مرتضی شاه‌کرم نویسنده نام آشنا در حوزه دفاع نوشته شده است.

زارعی گفت: محور سینمایش «۴۱۰»، گردان ۴۱۰ غواص لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است، ما دهه ۶۰ را روایت می‌کنیم؛ مجاهدت‌های این لشکر را به عنوان یکی از لشکرهای خط‌شکن هشت سال دفاع مقدس در عملیات والفجر هشت، کربلاهای چهار و پنج را مرور می‌کنیم و اتفاقاتی که این گردان در این سه عملیات رقم زده است.

وی افزود: اتفاقاتی که در این سینمایش روایت می‌شود شاید برای مخاطب امروز جالب توجه باشد؛ از این جهت انسان‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس در این لشکر بودند انسان‌های ویژه‌ای بودند، به عنوان مثال حسن یزدانی نوجوان ۱۶ ساله از رزمندگان شناسایی لشکر ۴۱ بود، برای اینکه منطقه را برای عملیات والفجر شناسایی کند و اطلاعاتی را در اختیار فرماندهان جنگ قرار دهد، ۶۰ بار طول اروند را به خاک عراق می‌رود و برمی‌گردد. یک کار بسیار بزرگی انجام داده است، اقدامات یزدانی باعث می‌شود که عملیات والفجر هشت با موفقیت انجام شود و ما فاو و آن طرف فاو را بگیریم.

کارگردان سینمایش «۴۱۰» اظهارداشت: ۷۵  تا ۸۰ درصد این اثر؛ روایت‌ها، قصه، شخصیت‌ها مستند هستند؛ شخصیت‌های اصلی از جمله حاج قاسم سلیمانی، احمد امینی، علی عابدینی و حسن یزدانی مستند هستند و ما با یک نمایش قصه مستندگونه مواجه هستیم. شاه کرم این شخصیت‌ها، قصه‌ها و رویدادها را دراماتیک کرده است و سایر شخصیت‌ها و روایت‌ها زاییده ذهن نویسنده هستند که در قالب ۲ساعته برای مخاطبان روایت می‌شود. حدود ۱۲۰ بازیگر در این نمایش و گروه حرکت روی صحنه هستند.

زارعی درباره چرایی عنوان «سینمایش» بیان کرد: من یک تجربه جدیدی در کارگردانی انجام می‌دهم و حدود ۶ تا ۷ سال است که با محوریت آثار آیینی و دفاع مقدس این پروژه را تجربه می‌کنم، اولین سال، سال ۱۳۹۷ نمایش «خورشیدی که از حلب طلوع می‌کند» را با حضور بازیگران سوری در سوریه اجرا کردم، «مثل ماهی‌ها در خارک» و «رقص پرچم» با نویسندگی سید مصطفی موتورچی درباره جنگ در ایلام از دیگر آثارم در این ژانر بوده است، وقایع و قصه‌های مستند و ناگفته‌های جنگ را روایت می‌کنیم تا بتوانیم برای تماشاگر جذابیت ایجاد کنیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: سینمایش، تلفیقی از سینما و تئاتر است.‌ از تکنیک‌های سینمایی، جلوه‌های بصری و تصویری برای روایت داستان و ایجاد جذابیت برای مخاطب بهره گرفته می‌شود. در این چند سال هم توانستیم این جذابیت را برای مخاطبان ایجاد کنیم. مفاهیمی که نمی‌توانیم در صحنه تئاتر به نمایش بگذاریم، از صنعت سینما استفاده می‌کنیم و کار را برای ما آسان می کند و می‌توانیم ناگفته‌ها را با تکنیک‌های سینمایی، دوربین و فیلمبرداری بیان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سینمایش «۴۱۰» اثری چندرسانه‌ای است. تئاتری است که از سینما بهره می‌گیرد. میزانسن، طراحی و کارگردانی دارد. جلوه‌های ویژه ابزاری کمکی برای ارائه مفهوم است و همیشه تأثیر عقلایی و اندیشه‌ای در تئاتر برای من مهم بوده و هست. موسیقی و طراحی صحنه هم همچون شخصیت در اثر برای من مهم هستند.

صدای انفجارهای برج میلاد تا ۱۵ روز آینده متعلق به سینمایش «۴۱۰» است

زارعی اظهارداشت: پیش از این قرار بود سینمایش «۴۱۰»، ۲۵ شب اجرا داشته باشد که به دلیل اتفاقات اخیر با مشکل بازیگران مواجه هستیم، چهار نفر از بازیگران ما متعهد به پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی هستند، با این وجود تلاش می‌کنیم که حداقل ۲۰ شب اجرا داشته باشیم اما فعلا بنا بر ۱۵ شب است.

وی درباره بودجه و هزینه سینمایش «۴۱۰» گفت: حداقل دستمزد بازیگران ۱۵ میلیون تومان و سقف دستمزد ۵۰ میلیون تومان بوده است، در کل برای سینمایش «۴۱۰» کمتر از پنج میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: این نهاد چندین سال است که قصد ورود و تجربه این ژانر (سینمایش) را داشت که امسال این اتفاق با همکاری مؤسسه مُهنا، برج میلاد و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران رقم خورد و پروژه بعدی درباره خرمشهر خواهد بود.

تامین امنیت گروه و مخاطبان در جریان اجرای «۴۱۰»

کارگردان سینمایش «۴۱۰» درباره صدای انفجار در جریان اجرای این نمایش و حواشی‌های پیش آمده در چند روز اخیر به این واسطه اظهارداشت: در جریان اجرای نمایش با صحنه‌های از انفجار روبه رو هستیم، افرادی که در پشت صحنه حضور دارند، با تجربه هستند و در پروژه‌های بزرگ جنگی فعالیت کردند، چاشنی‌ها برای استفاده در انفجارها با معادلات و محاسباتی طراحی و بارگذاری می‌شوند که به فردی؛ گروه اجرایی و مخاطبان آسیبی وارد نشود، همچنین انفجارها موج‌هایی دارند که این موج‌ها به مخاطبان آسیبی وارد نخواهد کرد؛ فاصله تماشاگر با صحنه نسبت به انفجرها زیاد است و به مخاطب آسیبی نخواهد رسید.

زارعی درباره علت اجرای سینمایش «۴۱۰» در زمان فعلی گفت: این اثر قرار بود که شهریور در شرایط جوی مناسب‌تری اجرا می‌شد اما به دلیل اتفاقات اخیر، زمان اجرای آن تغییر کرد،به اجبار «۴۱۰» در زمان فعلی اجرا شد، اگر در این زمان اثر را اجرا نمی‌کردیم، هزینه‌های دکور از بین می‌رفت، البته یک سوم اجرا در آب است و ۴۰ بازیگر به عنوان غواص در آب هستند و با توجه به سردی هوا، شرایط برای آنان هم سخت است.

میزبانی «۴۱۰» از ۴هزار مخاطب در هر اجرا

معاون فرهنگی حوزه هنری نیز در این نشست اظهارداشت: بیش از ۲۰۰ نفر مستقیما درگیر اجرای سینمایش «۴۱۰» هستند، حدود یکصد بازیگر و هنرور درگیر اتفاق و اجرا هستند، این کار حجم دکور و اجرای سنگینی دارد و بسیار شاهد انفجارهای متنوع و اتفاقات میدانی جدی در «۴۱۰» خواهیم بود  و ذهنیت ما این است که شاهد یک کار متفاوتی باشیم.

فروزانفر افزود: بنا براین است که برنامه به مدت ۱۵ شب به صورت رایگان پارکینگ شماره سه برج میلاد اجرا شود، شب گذشته، شاهد نخستین اجرای سینمایش «۴۱۰» بودیم و پیش‌بینی می‌شود که در هر شب قابلیت میزبانی از حدود ۴هزار مخاطب را داشته باشیم و همه تلاش ما این است که مردم یک اثر باکیفیت، هنرمندانه و به روز را مشاهده کنند.

وی درباره هزینه سینمایش «۴۱۰» بیان کرد: هزینه این اثر حدود چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان شده است، ما سعی کردیم از امکانات نهادهای دیگر نیز برای تولید و اجرای این اثر استفاده کنیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند. کارگردان و تهیه‌کننده بدون چشمداشت مالی این اثر را اجرایی کردند.

صدای انفجارهای برج میلاد تا ۱۵ روز آینده متعلق به سینمایش «۴۱۰» است

معاون فرهنگی حوزه هنری با اشاره به تامین امنیت در اجرای «۴۱۰» اظهارداشت: از سه نهاد دیگر برای بخش امنیتی اثر تأیید گرفتیم و حجم انفجارها را هم کاهش دادیم. قرار بود سینمایش «۴۱۰» را از اول مهر اجرا شود اما به دلیل وجود صحنه‌هایی از انفجار در این اثر نمی‌خواستیم با صدای انفجار نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کنیم. متأسفانه روزهای شنبه به دلیل شرایط جامعه سینمایش «۴۱۰» اجرا نمی‌شود.

بدیع الزمان فروزانفر افزود: همچنین با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام می‌شود قطعاً مردم در جریان خواهند بود که صدای انفجارهایی که در برج میلاد طی ۱۵ روز شنیده می‌شود متعلق به سینمایش «۴۱۰» است.

وی بیان کرد: امسال در حوزه هنری شاهد تجربه‌های بسیار متفاوت و بدیعی در عرصه هنرهای نمایشی و نمایش‌های میدانی در سطح استان‌های کشور خواهیم بود.

آکواریوم تئاتری با ظرفیت ۱۰۰هزار لیتر آب 

تهیه‌کننده سینمایش «۴۱۰» و مدیر موسسه مُهنا نیز در این نشست اظهارداشت: سال‌هاست که در این موسسه کارهای میدانی را تجربه می‌کنیم و چندین پروژه بزرگ را توسط کوروش زارعی اجرا کردیم. این گونه نمایش، بهره‌مندی از تکنیک‌های روز دنیا در حوزه تصاویر ویدئومپینگ است، همچنین بهره‌مندی از جلوه‌های ویژه میدانی، نور دیجیتال، صدا و طراحی صدا است که کار را متمایز می‌کند البته پروداکشن بزرگی که در دکور و صحنه بهره‌برداری می‌شود و حواس پنجگانه مخاطب را هدف گذاری می‌کند.

کوهفر با اشاره به ایجاد رودخانه(آکواریم) با یکصد هزار لیتر آب در برج میلاد افزود: این آکواریوم بخشی از صحنه تئاتر است، غواصان در داخل آب بازی دارند، ۲۰ نفر غواص شنا می‌کنند و انفجارهایی آبی داریم که چنین صحنه‌هایی مخاطب را غافلگیر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هدف ما قهرمان‌سازی برای نوجوانان کشورمان است، بیان کرد: قرار بود اجرای سینمایش «۴۱۰» از هفته دفاع مقدس آغاز شود اما به دلیل اتفاقات اخیر اجراها را دیرتر از موعد مقرر آغاز کردیم، سعی می‌کنیم با این اتفاقات خوب هنری و نمایشی برای مردم تهران حال آنان در شرایط فعلی خوب شود.

تهیه‌کننده سینمایش «۴۱۰» درباره بودجه این اثر اظهارداشت: سرفصل بودجه ما تئاتر است اما حجم تولیدمان سینمایی است، «۴۱۰»، یکصد هنرور دارد که دستمزد این تعداد هنرور و بازیگران در کل حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شده است. این هزینه جدا از بخش هزینه‌های صحنه حجیم و جلوه‌های ویژه و تکنولوژی استفاده شده در اجرای «۴۱۰» است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا