فرهنگ و هنر

ضربه کاری ناآرامی‌ها به سینما/ صندلی‌های خالی رکورد زد

به گزارش خبرنگار سینمایی کا 118، سینماهای سراسر کشور، برای دیروز؛ شنبه ۷ آبان‌ماه، تنها ۶۴۰۰ مخاطب داشتند که این آمار، خلوت‌ترین روز سینمایی کشور را طی ۱۵ ماه اخیر رقم زد. این تعداد مخاطب، ۱۹۶ میلیون تومان برای گیشه سینماها محقق کردند.

پیش از این، خلوت‌ترین روز سینمایی کشور، شنبه؛ ۱۶مهرماه امسال بود که سینماها، ۷۴۰۰ نفر مخاطب داشتند.

در علت وقوع چنین رکود عجیبی، می‌توان به ۲ عامل مهم اشاره کرد: نخست، فراخوان‌های عجیبی است که برای روزهای شنبه منتشر شده و سبب می‌شود تا نخستین روز هفته، که به خودی خود، خلوت‌ترین روز سینمایی کشور است، لطمات بسیاری از این فراخوان‌ها برده و یک رکود عجیب را تجربه کند.

فراخوان‌های شنبه سبب شده تا میانگین تعداد مخاطبان روز شنبه که همواره مابین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بود، پس از اغتشاشات، به ۷ الی ۱۱ هزار نفر تقلیل پیدا کند که حالا در رکودی عجیب‌تر، کف میزان مخاطبان، به ۶۴۰۰ نفر کاهش پیدا کرده استاین فراخوان‌های شنبه سبب شده تا میانگین تعداد مخاطبان روز شنبه که همواره مابین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بود، پس از اغتشاشات، به ۷ الی ۱۱ هزار نفر تقلیل پیدا کند که حالا در رکودی عجیب‌تر، کف میزان مخاطبان، به ۶۴۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

نکته مهم دیگر نیز به کهنه شدن ناوگان سینمایی کشور مربوط است. ناوگانی که فیلم‌هایی از فروردین، اردیبهشت و نیمه نخست تابستان را شامل شده و دیگر توانی برای جذب بیشتر مخاطب ندارند.

این رکود در شرایطی رخ داده که عموما، یک فیلم در روز شنبه ۶۴۰۰ مخاطب داشت؛ حال آن‌که بیشترین تعداد مخاطب برای فیلم روز گذشته، ۱۷۵۰ نفر برای پسر دلفینی بود.

حالا اما قرار است از روز سه‌شنبه، کمدی طبقه یک‌ونیم به روی پرده رفته و از چهارشنبه نیز ۲ فیلم لوپتو و بیرو، نمایش خود را در سینماهای کشور آغاز کنند. اکران‌هایی جدید که اگرچه انتظارهای بیشتری نسبت به انتخاب فیلم‌های پرمخاطب‌تر از آن می‌رفت اما در شرایط کنونی، همین اکران جدید را باید به چشم یک غنیمت نگاه کرد که می‌تواند تاثیرات ولو حداقلی بر آمار مخاطبان سینما بگذارد.

سینماها هم‌اکنون در شرایطی به سر می‌برند که طی آن، سانس‌های بسیاری در طول یک روز، از سوی پردیس‌های بزرگ سینمایی به دلیل به حد نصاب نرسیدن، کنسل می‌شوند و این شرایط، تاکنون در روزگار پس از کرونا که ۱۵ ماه اخیر را شامل می‌شود، دیده نشده است.

کا 118امیدوار است صاحبان آثار پرمخاطب، بر مبنای حس وظیفه‌شناسی، در شرایط کنونی، به کمک سینما آمده و با نمایش فیلم خود، به رونق نسبی سینماها کمک کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا