فرهنگ و هنر

ضرغامی دیر به کرمان آمد اما خوب آمد

به گزارش کا 118سیدعزت الله ضرغامی ۶۳ ساله یکسال و ۲ ماه طول کشید تا آبان ماه امسال در کسوت وزارت میراث فرهنگی کشور به استان کرمان سفر کند؛ وی که در این مدت چندبار تجربه حتی تکرار سفر به برخی استان‌های پرآوازه گردشگری را داشته، اما حتی در جریان سفر تابستان امسال هیات دولت به دیار کریمان هم حضور نداشت که حرف و حدیث هایی نیز همان زمان مبنی بر غیبت او شکل گرفت و مسئولان میراث کرمان هم در پاسخ مدعی شده بودند که وی کسالت داشته است.

تاخیر زیاد در سفر وزیر میراث به استان کرمان، استانی که آن را کلکسیون(مجموعه) ظرفیت های بدیع گردشگری که جمع آنها در کنار یکدیگر در هر نقطه جهان براحتی میسر نخواهد بود، می نامند حتی در کلام خود ضرغامی در جریان سفر اخیرش به کرمان هم نمود یافت و از این بابت عذرخواهی کرد.

تاخیر زیاد در سفر وزیر میراث به استان کرمان، استانی که آن را کلکسیون(مجموعه) ظرفیت های بدیع گردشگری که جمع آنها در کنار یکدیگر در هر نقطه جهان براحتی میسر نخواهد بود، می نامند حتی در کلام خود ضرغامی در جریان سفر اخیرش به کرمان هم نمود یافت و از این بابت عذرخواهی کرد.

وزیر میراث فرهنگی که شنبه هفتم آبان ماه جاری فرصت سفر به استان کرمان را به بهانه افتتاح یک هتل زیبا و کم نظیر بالاخره پیدا کرد، عصرگاه دلنشین شهر کرمان در مراسم افتتاح هتل – کاروانسرای وکیل که بحق آن را از زیباترین و مجلل ترین هتل های جهان می نامند گفت: از اینکه آمدنم به کرمان با تاخیر انجام گرفت عذرخواهی می کنم؛ کرمان جزو اولویت های اول بایستی می‌بود ولی گرفتاری ها در جاهای دیگر بیشتر بود و در بعضی جاها مجبور به ۲ تا سه بار سفر شدیم.  

وی در ادامه نتیجه مشاهداتش آن هم تنها از چند نقطه شهر کرمان و بخش ماهان در شهرستان کرمان را اینچنین توصیف کرد: تمامی شهرهای کرمان ظرفیت حداقل یک روز آمدن من را دارد؛ برای همه آنها برنامه داریم و رسیدگی می کنیم و به یاری خدا بسرعت دوباره به کرمان بر خواهم گشت.

نگاه متفاوت وزیر

ضرغامی دیر به کرمان آمد اما خوب آمد
حضور وزیر میراث فرهنگی در آیین افتتاح هتل کاروانسرای وکیل کرمان

ضرغامی در سفر یک روزه خود به کرمان و پیش از حضور در مجموعه بازار تاریخی کرمان تنها فرصت دیدن چند اثر تاریخی و طبیعی مثل باغ شاهزاده یا مجموعه باغ هنرمند ماهان را یافته بود اما درعین حال در سخنرانی خود با اشاره به اینکه در این سفر، نگاهم به کرمان متفاوت شد و (حالا) دقیقتر می دانم چکار می خواهم(در حوزه میراث کرمان) انجام دهم گفت: در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کرمان ظرفیت سرمایه گذاری دارد.

این انگاره تغییر نگاه آن هم پس از سفر به این استان برای کرمانی ها تازگی ندارد؛ بسیار پیش آمده که دیگران با تصور یک شهر یا استان معمولی که چندان جایی برای دیدن ندارد یا اینجا را برهوتی خشک و خشن می پندارند وارد کرمان می شوند اما پس از آن، وقتی با اعجاز و شگفتی زیبایی های آن مواجه شدند، فرصت برای رفتن و دیدن جای جای این دیار اسرارآمیز و زیبا را نیز پیدا نمی کند.

شاید باورش سخت باشد در مسیر کویر ثبت جهانی شهداد (شهرستان کرمان) که قدیمی ترین درفش و پرچم جهان با قدمت چندهزارساله(سه تا چهارهزارساله) در آن کشف شده، به فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر تا جایی که گرمترین نقطه جهان نامیده می شود، مناطق بسیار سردسیر و کوهستانی با دره ها و آبشارهایی در نزدیکی سیرچ، کوهپایه یا دیگر نقاط مشاهده می کنید که خاطراتی زیباتر از شمال را برای شما تداعی می کنند.

یا در نزدیکی کویر در شرق استان، از تپه های شنی یلان گرفته تا ارگ جهانی بم، بین شهرستان بم تا جیرفت مناطق بکری مثل دِهبِکری یا دَلفارد را می بینید که زیبایی ها، استعدادها و آب و هوایش طعنه به خیلی از مناطق شمال کشور می زند.

تاریخ و عظمت باستانی کرمان که تمدن جیرفت یا هلیل رود آن باعث تغییر تاریخ خط در جهان شده تا آثار متعدد و منحصر به فرد با هشت اثر ثبت جهانی که آن را رکورددار آثار بین المللی از نظر تعداد در ایران کرده، همه و همه این دیار را در کنار مردم خونگرم و مهمان نواز این خطه به استان مهمی به عنوان مقصد گردشگری تبدیل کرده است.

جای جای جنوب استان، شمال، شرق و غرب استان کرمان هرجای آن بارها و بارها ارزش دیدن دارند و این درحالی است که شوربختانه کرمان آنچنان که باید، مقصد گردشگران نیست؛ می گویند سال های قبل تا دهه ۸۰ مقصد خوبی برای گردشگران بوده که زلزله بم و برخی مسائل دیگر در کنار کم کاری مسئولان متولی دست به دست هم داده و اینک آنطور که باید، اینجا مقصد گردشگری نیست و حیف که خیلی شناختی از داشته های منحصر به فرد کرمان نزد افکارعمومی داخلی و خارجی وجود ندارد تا بیایند و تاریخ را از زاویه کرمان مشاهده کنند.

همه این ظرفیت ها در کنار موسیقی نواحی کرمان که از قطب ها و ظرفیت های بزرگ و منحصربه فرد در کشور و جهان به شمار می رود به طوری که توانسته دبیرخانه دائمی جشنواره آن را در کشور بگیرد نیز سبب شده که در کنار دیگر ظرفیت های گردشگری موقعیتی خاص ایجاد کند.

می گویند و درست هم البته می گویند که مشکل زیرساخت ها از جمله جاده و امکانات بدیهی میزبانی از گردشگران در کرمان راه نیفتند، تا قطار سریع السیر و کریدور هوایی بین المللی کرمان سامان پیدا نکند،   چندان نمی توان در آوردن گردشگر موفق بود اما صرفنظر این زیرساخت ها، معرفی مناسب هم بسیار اهمیت دارد که امید آن می رود همانطور که وزیر میراث وعده داده با ایجاد زمینه مناسب تر برای توسعه سرمایه گذاری و معرفی بهتر داشته های دیار کریمان، این مهم نیز محقق شود.  

در وصف جایگاه گردشگری کرمان ذکر همین نکته بس که مدیرکل غیربومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان که البته از مدیران پرسابقه این عرصه شناخته می شود و در استان های بزرگی همچون فارس نیز همین مسئولیت را داشته تاکید بسیار دارد که داشته های تاریخی، طبیعی و فرهنگی این استان بیشتر از سایر استان هاست لذا باید در توانمندسازی و به‌روز شدن آنها قدم‌هایی مهمی برداریم.

برگزاری رویدادهایی ملی و جهانی مختلف در کرمان، معرفی ظرفیت های کرمان در رویدادهای ملی و جهانی و نیز تهیه بسته های علمی و جذاب معرفی از این دیار بسیار اهمیت دارد.

وزیر متفاوت، امید متفاوت

ضرغامی دیر به کرمان آمد اما خوب آمد

اما با سفر میراث فرهنگی به کرمان امیدهای بسیاری هم برای توسعه ظرفیت های گردشگری و تبدیل این خطه به عنوان مقصد مهم و اولویت دار گردشگران ایرانی و خارجی شکل گرفته است؛ مخصوصا که وزیر میراث در سفرهایش نگاه متفاوتی به پدیده ها دارد و حتی پروتکل های سفرش هم بدون تشریفات و خیلی خودمان و صمیمی تر بوده به طوری که نظر خبرنگاران را نیز به خود جلب کرده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ضرغامی روز شنبه هفتم آبان، پس از ورود به فرودگاه بین المللی هاشمی رفسنجانی شهر کرمان و استقبال استاندار و جمعی از مسئولان ارشد استان کرمان، راهی گلزار شهدای شهر کرمان برای ادای احترام به مرقد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای آرامیده در این مکان مقدس شد.

سفر یک روزه بود و زمان کوتاه؛ اما بازدید از باغ تاریخی بیرم آباد کرمان و روند بازسازی این بنا در کنار گلزار شهدای کرمان نخستین برنامه بازدید وزیر میراث فرهنگی از اماکن تاریخی و گردشگری بود و روند بازسازی این مجموعه تاریخی بسیار مورد توجه ضرغامی قرار گرفت به طوری که وی اظهار داشت: این باغ باید از فردا برای بازدید عموم مردم بازگشایی شود، زیرا دانشجویان و دانش آموزان علاقه مند هستند حین مرمت، از آثار بازید کنند.

حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برنامه بعدی ضرغامی بود که در این دیدار نیز وزیر میراث فرهنگی با ابراز رضایت از روند سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در کرمان گفت: استان کرمان همکاری خیلی خوبی در زمینه سرمایه گذاری در بخشی های مختلف گردشگری و میراث فرهنگی دارد که می تواند الگویی برای تمام کشور شود.

وی کرمان تصریح کرد: شخصیت های مختلفی از این استان در سال های پس از انقلاب اسلامی زحمات زیادی برای کشور و انقلاب کشیده اند.

وزیر میراث فرهنگی در ادامه سفر خود همچنین از روند ساخت پارک آبی واقع در محور هفت باغ علوی شهر کرمان (در مسیر ماهان، بم و جیرفت) با زیربنای ۱۳ هزار متر و ظرفیت پذیرش روزانه ۲ هزار نفر بازدید کرد و ساخت این مجموعه را برای نشاط شهروندان مفید دانست.

از اینکه آمدنم به کرمان با تاخیر انجام گرفت عذرخواهی می کنم؛ کرمان جزو اولویت های اول بایستی می‌بود ولی گرفتاری ها در جاهای دیگر بیشتر بود و در بعضی جاها مجبور به ۲ تا سه بار سفر شدیم. تمامی شهرهای کرمان ظرفیت حداقل یک روز آمدن من را داردضرغامی سپس از بنای بسیار زیبا و در دست مرمت و روند ساخت باغ هنرمند واقع در منطقه لنگر بخش ماهان نیز دیدن کرد و ضمن ابراز رضایت از مرمت این بنای تاریخی که در بحث مرمت بسیار زیبا کار شده است در مورد اتمام این طرح قول حمایت مالی داد.

مقصد بعدی وزیر میراث فرهنگی باغ زیبای جهانی شاهزاده ماهان بود؛ باغی منحصر به فرد که به ثبت جهانی رسیده است. وی در بازدید از این باغ تاریخی ضمن شنیدن توضیحات مدیر باغ شاهزاده با گردشگران داخلی و خارجی حاضر در این مکان نیز به گپ و گفت خودمانی پرداخت.

ضرغامی در صحبت با اعضای گروه گردشگری که از یکی از کشورهای اروپایی به کرمان سفر کرده بودند، از سفر آنان به ایران و استان کرمان ابراز خوشحالی کرد و سئوالاتی نیز راجع به کم و کیف اقامتشان  در ایران پرسید.

ضرغامی دیر به کرمان آمد اما خوب آمد
ضرغامی در جمع گردشگران خارجی باغ شاهزاده ماهان

بازدید از پروژه بحث برانگیز تله کابین و هتل بام کرمان در نزدیکی گلزار شهدای شهر کرمان و بالای کوه های موسوم به صاحب الزمان نیز برنامه دیگر سفر ضرغامی به کرمان بود؛ طرحی که اجرای آن با حواشی زیادی طی سال های اخیر روبه رو بوده و مخالفت هایی نیز به دنبال داشته است.

وزیر میراث فرهنگی درباره این پروژه گفت: در مورد این پروژه هنوز توجیه نیستم و هیچ تصمیمی نگرفتیم؛ گرچه خودم بارها این را اعلام کرده ام بخصوص در مورد حریم ها ما دچار یک تصمیم های در واقع غیر علمی در طول سال های گذشته بوده ایم به این معنی که با دقت حریم ها انتخاب نشده است و وسعت خیلی زیادی به آن حریم داده اند.

وی در ادامه عصر شنبه در آیین افتتاح هتل کاروانسرای وکیل کرمان نیز حاضر شد و آنجا را افتتاح کرد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کرمانی ها یک اخلاق خوبی که دارند و آن این است که در هر خط سیاسی که باشند حواسشان به استان خودشان هست و این خیلی خوب است.  ضرغامی با اشاره به اینکه کرمان با وجود مزار حاج قاسم کانون جبهه مقاومت است، اظهارداشت: هیچ موزه ای به اندازه موضوع دفاع مقدس کرمان، پر محتوا، تاثیر گذار و متنوع نیست.  

ضرغامی که همواره نشان داده است از تکلف های رسمی و اداری دوری می کند، در سفر به استان کرمان نیز بدون تشریفات مرسوم عازم شده بود و رفتار خارج از پروتکل های رسمی توجه حاضران بویژه خبرنگاران را جلب کرد و در چند مرتبه با گوشی خود از خبرنگاران عکس نیز گرفت.

گفت و گوهای صمیمی با شهروندان که اغلب با صبر و حوصله و گاهی با شوخی و نکته هم همراه بود، باعث شد تا احساس بهتری در این دیدارها و بازدیدها به افراد تیم همراه دست بدهد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین با حضور در بازار تاریخی شهر کرمان از نزدیک با شهروندان در فضایی صمیمانه به گفت و گو پرداخت و دستوراتی نیز مرتبط با برخی درخواست ها برای حل مسائل آنها صادر کرد.

ضرغامی در بازار کرمان از چگونگی کار و کسب کسبه سئوالاتی پرسید و در مغازه ساعت فروشی نیز توقف کرد و یک عدد ساعت دیواری خرید؛ خودش کارت کشید و ساعت را حساب کرد و رمز کارتش را آنقدر بلند گفت که همه خبرنگاران خندیدند و گفتند که شماره کارت وزیر میراث را دیگر دارند. در این فضای بی تکلف سئوالات و درخواست هایی که برخی از آنها به حوزه میراث فرهنگی هم ربطی نداشت جزو مسائل شهروندان عادی محسوب می شد که در بازار از ضرغامی پرسیده می شد.

همچنین ضرغامی در آخرین برنامه از سفر خود از موزه سیم و زر شهر کرمان که به همت بخش خصوصی پس از مرمت و بازسازی حمام ابراهیم خان راه اندازی شده است بازدید کرد و در دفتر یادبود موزه نوشت: موزه سیم و زر کرمان مجموعۀ ارزشمندی از مهارت‌های سنتی ایرانیان است که در کالبد یک حمام تاریخی زیبا، با هنرمندی، در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی است و از هم عوامل و دست‌اندرکاران اداره آن تشکر می‌کنم.

ضرغامی دیر به کرمان آمد اما خوب آمد
باغ هنرمند واقع در روستای لنگر ماهان

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

همچنین استان کرمان با حدود ۷۰۰ اثر ثبت ملی  و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی گنجینه ای از اماکن ارزشمند را در خود جای داده است و تقریبا در شهر شهر و روستای دیار کریمان اثری در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشاهده می شود.

ضرغامی دیر به کرمان آمد اما خوب آمد
ارگ تاریخی بم

استان کرمان به دلیل غنای فرهنگی، سابقه تاریخی و اقلیم های متفاوت دارای صنایع دستی مشهور و پر آوازه ای همچون فرش، گلیم، پته، صنایع فلزی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره است و تعداد ۷۰ هزار هنرمند و صنعتگر صنایع دستی در ۱۰۰ رشته این حوزه در استان کرمان به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

شهرستان سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده است و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

استان کرمان با مساحت حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر مربع پهناورترین استان کشور است که حدود ۱۱ درصد از خاک ایران را تشکیل می دهد و در مقاطعی از تاریخ مرکز حاکمیت بخش بزرگی از ایران محسوب می شده و از قدیمی ترین نواحی ایران به شمار می‌رود.

کرمان به لحاظ نزدیکی به مرزهای شرقی و منابع روزمینی و زیرزمینی در گذشته ای نه چندان دور به عنوان یکی از مناطق مهم و استراتژیک خاک ایران مورد توجه حکومت های خارجی بود و استقرار کنسولگری انگلیس در دوران قاجار نیز نشان از اهمیت جغرافیایی دیار کریمان داشته است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا