فرهنگ و هنر

فراخوان آستان حسینی برای جشنواره شرق شناسی و امام حسین(ع) 

به گزارش کا 118از موسسه وارث الانبیا (ص) وابسته به حرم حضرت سیدالشهدا (ع)، نهضت کربلا و شهادت امام حسین (ع) در تاریخ و جوامع اسلامی تأثیر فراوانی داشته است. مستشرقان نیز این مسأله و اهداف والای آن حضرت را همواره بررسی کرده‌اند و ادبیات گسترده‌ای از این جهت توسط آنها شکل گرفته و میراث گسترده‌ای در جوامع غربی به وجود آمده است.

از آنجایی که این میراث تأثیر بسزایی در شناساندن امام حسین (ع) و نهضت پربرکت آن حضرت به جوامع، به ویژه جوامع غیراسلامی داشته، توجه به آن و بررسی و تحلیل آن از راه تحقیقات علمی و تألیف مقالات دقیق پیرامون آن در عصر حاضر ضرورت دارد. روشن است که باید نقاط قوت و ضعف این میراث را بررسی کرد و حقایق مطرح در آنها را بر اساس مبانی منطقی و شواهد محکم از تهمت‌ها و تحلیل‌های به دور از حقیقت جدا کرد.

با توجه به این هدف ضروری، مؤسسه وارث الانبیاء در صدد برگزاری همایش علمی بین المللی با شعار الإمام الحسین(علیه السلام) عالمیّة وخلود)؛ امام حسین(علیه السلام) جهانی بودن و جاودانگی و با عنوان الاستشـراق و الإمام الحسین(علیه السلام)؛ شرق شناسی و امام حسین(علیه السلام) است و از پژوهشگران دعوت به همکاری در این زمینه می‌کند. مراد از شرق شناسی وسیع‌ترین معنای آن است که شامل همه مطالعات غیر اسلامی درباره اسلام، صرف نظر از مکان، جهت گیری، مذهب و زبان آنها می باشد.

اهداف همایش در موارد زیر خلاصه می شود:

۱) معرفی میراث شرق‌شناسان و نتایج پژوهش‌های آنان درباره امام حسین(ع) و نهضت مبارک آن حضرت.
۲) آشنایی با تصویری که شرق‌شناسان از امام حسین(ع) و نهضت پربرکت ایشان ترسیم کرده اند.
۳) ارائه، تحلیل و نقد میراث شرق‌شناسان درباره امام حسین(ع) و نهضت پربرکت ایشان.
۴) بهره مندی از میراث شرق‌شناسان و نگاه آنها نسبت به امام حسین(ع) و نهضت مبارک ایشان برای ورود به دنیای غرب جهت معرفی امام حسین (ع) به صورت واقعی و عینی.
۵) پاسخ به شبهاتی که شرق‌شناسان آنها را یا عمدا یا سهوا مطرح کرده اند.
۶) آشنایی با آخرین نظریه های شرق‌شناسان در مورد امام حسین(ع) و نهضت مبارک ایشان.

بر اساس این فراخوان، رعایت روش علمی استفاده شده در نگارش مقالات پژوهشی ضروری است و تحقیق یا مقاله باید با موضوعات همایش مرتبط باشد. همچنین پژوهش ارائه شده نباید در هیچ فعالیت علمی، منتشر یا در حال انتشار باشد. پژوهش، خالی از نوآوری و خلاقیت نباشد و تعداد صفحات تحقیق از ۱۵ صفحه کمتر و از ۴۰ صفحه بیشتر نباشد. هر ۲۵۰ کلمه به عنوان یک صفحه حساب می شود.

پژوهش‌ها به زبان عربی، فارسی یا انگلیسی با خلاصه‌ای از بحث و پژوهش در قالب فایل (Word) و (PDF) به همراه (cd) به عراق، نجف اشرف، حی الحنانه، شارع البرید، روبروی مدرسه بلقیس، مؤسسه وارث الانبیاء یا از طریق پست الکترونیکی به Istishraq@warithanbia.com فرستاده شود. 

آخرین مهلت دریافت پژوهش تا دهم دی ماه است و شرکت کنندگان از پذیرش پژوهش‌هایشان تا ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ آگاه خواهند شد.

این همایش روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت سال آینده در کربلا و آستان مقدس امام حسین (ع) برگزار خواهد شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا