فرهنگ و هنر

فیلم تجربی عمدتا متکی بر صدا و تصویر است

علی آریافرد تهیه‌کننده و کارگردان فیلم کوتاه تجربی زمستان خاطرات که در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی کا 118، اظهار داشت: در این فیلم قصد داشتم ایده‌ام را به طور تصویری با وجود این که دیالوگ زیادی هم برای آن داشت مطرح کند.

به گفته وی، «زمستان خاطرات» ۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه‌ای درباره تجربه خاطرات تلخ و شیرین ماست و آن‌ها را متکی بر تصویرها مطرح می‌کند.

آرایافرد افزود: از ایده فضای یک رودخانه در گنبدی حافظیه شیراز برای ترکیب تصاویر در فیلم استفاده کرده است. همچنین یک فرم روایی به آن‌ها داده تا مخاطب دریابد که همه این تصاویر به یکدیگر مرتبط هستند.

فیلم تجربی عمدتا متکی بر صدا و تصویر است

کارگردان فیلم کوتاه تجربی گفت: این اتفاق احساسی را برای مخاطب ایجاد می‌کند و مبنای کار تجربی منتقل شدن این حس و ترکیب تصاویر و یک فرم ویژه در تدوین است و این که کدام تصویر به دیگری متصل شود، اهمیت دارد.

وی در پاسخ به این که چرا تهیه کنندگی و تدوین فیلمش را خود برعهده گرفته است، خاطرنشان کرد: این طرح را از همان ابتدا به جایی ارائه ندادم. زیرا خودم می‌توانستم از نظر مالی هزینه‌اش را تامین کنم. با وجود دوستان تدوینگر که بتوانند من را کمک کند اما خواستم خودم تدوین را برعهده داشته باشم که بتوانم به فرم مورد نظرم در فیلم برسم.

این فیلمساز جوان همچنین درباره تعریف فیلم تجربی اظهار کرد: مبنای فیلم تجربی این است که دست فیلمساز برای اجرای ایده‌اش باز باشد. این فیلم ها ممکن است یک خط داستانی هم داشته باشند، اما بیشتر از متریال خام سینما یعنی تصویر و صدا را دربرمی‌گیرد. مخاطب با تصویری که می‌بیند احساسی را برداشت می‌کند و نیاز به چیز اضافه‌ای ندارد.

آریافرد که نخستین حضورش در جشنواره های فیلم را تجربه می کند، درباره جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سینما اضافه کرد: این جشنواره برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه ، رویدادی بسیار مهم و بهترین انتخاب برای هر فیلمسازی است.

فیلم تجربی عمدتا متکی بر صدا و تصویر است

وی درباره یک ویژگی پیشنهاد دهنده «زمستان خاطرات» گفت: همه ما یکسری خاطرات را دوباره می‌بینیم. سعی کردم فرمی از این اتفاق را بازنمایی تا دوباره برخی خاطرات را تجربه کنم. این که بدانیم در ذهن بقیه چه می‌گذرد، جذاب است.

علی آریافرد دارای مدرک کارگردانی نمایش از دانشگاه آزاد و دانش آموخته انجمن سینمای جوانان ایران است.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) برگزار می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا