فرهنگ و هنر

«قلعه نهچیرِ»؛ میراثی به‌جا مانده از دوره صفوی

کا 118/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه گفت: قلعه تاریخی نهچیری یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی دوران صفویه است که از معماری زیبا و منحصر به فردی برخوردار است.

ولی‌الله رهبری در گفت‌وگو با کا 118 درباره قلعه تاریخی نهچیر، اظهار کرد: ارگ تاریخی نهچیر دارای وسعت ۲۰ هزار متر مربع و یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی استان اصفهان است و از لحاظ سبک معماری به صورت قرینه و قدمت آن مربوط به دوران صفویه تا اوایل قاجار است.

وی افزود: این قلعه تحت مالکیت شهرداری مبارکه و معماری آن شامل مجموعه‌های متنوع و دیدنی از قبیل هفت خانه و حیاط که دو مورد آن به‌صورت خان‌نشین، قسمت‌های اداری، بازداشتگاه، اسطبل، دالان‌های تودرتو، انبار، هشتی‌ها، بادگیر و دارای ۴ عدد برج کبوتر و ۳ عدد برج نگهبانی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه گفت: قلعه نهچیر دارای تزئینات داخلی و قسمت‌های گوناگون دیگر است که به طورکلی در سبک و نوع معماری خود به‌عنوان یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌های تاریخی در استان اصفهان محسوب می‌شود.

«قلعه نهچیرِ»؛ میراثی به‌جا مانده از دوره صفوی

رهبری ادامه داد: قلعه نهچیر در ۵۰ کیلومتری جنوب غرب اصفهان، به فاصله ۵ کیلومتر از مرکز شهرستان مبارکه و در وسط محله نهچیر فعلی واقع شده است. این قلعه به‌صورت مستطیل است و طول آن شمالی- جنوبی و عرض آن شرقی – غربی است. دورتادور قلعه برج‌های متعددی قرار دارد و ارتفاع دیوار قلعه حداقل هفت متر است و پهنای آن حداقل یک متر که در بعضی موارد به دو متر هم می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: مرمت فاز اول این مجموعه برای تبدیل به اقامتگاه سنتی از سال ۱۳۹۳ توسط شهرداری مبارکه آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۱ عملیات مرمت به پایان می‌رسد. تاکنون ۸۰ میلیارد ریال توسط شهرداری مبارکه و با نظارت اداره میراث فرهنگی شهرستان در این مکان هزینه شده است. این اثر تاریخی به شماره  ۱۸۹۵ در تاریخ ۱۱ مرداد  ۱۳۶۷در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا