فرهنگ و هنر

مدیرکل ارشاد استان تهران: اخلاق، آگاهی و امید کلید واژه مهم سینمای ایران است

به گزارش خبرنگار کا 118، محمد خراسانی‌زاده روز یکشنبه در دومین جشن سینمای استان تهران که در سالن همایش‌های پردیس ابوریحان پاکدشت برگزار شد، اظهار داشت: این روزها اخلاق، گم شده برخی از فیلم‌ها و تولیدات تصویری شده است و گاهی اوقات اگر با خانواده قصد تماشای فیلمی را داریم، نگرانیم که فیلمی که در داخل کشور توسط هنرمندان زبده ساخته می‌شود، به گونه‌ای است که تأٍثیر اخلاقی و فرهنگی منفی داشته باشد.

وی افزود: برای برون رفت از این مشکل راهکار این است که اگر فیلم‌سازی تازه‌ای وارده این عرصه می‌شود، رویکرد اخلاق‌گرایانه را از اصول خود قرار داده و بداند که در مقابل آن چه می‌سازد و به مخاطب عرضه می‌کند، مسئول است، اگر ساخته او همراه با خیر باشد، خیرآن تولید تا ابد برایش می‌ماند و اگر کوچکترین ذره بی‌اخلاقی و یا ترویج گفتار و رفتار نامناسب در او باشد، تأثیر منفی برای او بیننده نیز تا ابد باقی خواهد ماند.

خراسانی‌زاده گفت: ما ایرانی‌ها به اخلاق، ادب و فرهنگ شهره بوده و هستیم بنابراین از از فیلم‌سازان آینده و امروز این توقع و درخواست می‌رود که با تولیدات خود به ویزه در حوزه سینما که نخستین صادرات فرهنگی ماست، این اخلاق را به تصویر کشیده و اجازه دهند که این شهرت باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از تولیدات سینمایی ایران در بستر شبکه‌های تلویزیونی و اینترنت به سایر کشورها صادر می‌شود، تصریح کرد: امروز مرز فروش یک فیلم پویا نمایی در روسیه از مرز ۳ میلیون دلار عبور کرده که این درآمد بسیار بالایی در حوزه فرهنگی است، دنیا علاقمند است که آثار خود ما با نظاره گر باشد و باید مراقب بود که فرهنگ خوب خود را در قالب این آثار به تصویر کشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به لزوم عمل به جهاد تبیین گفت: یکی از مصادیق بارز عمل به حوزه تبیین، آگاهی بخشی است که سینما یکی از مهمترین ابزاری است که می‌توان در این حوزه از آن استفاده کرد، نمی‌توان ادعا داشت که در عرصه فرهنگ نظام مقدس جمهوری اسلامی زیست می‌کنیم و برای هنر آن دل می‌سوزانیم و خطی از خطوط قرمز آن را نادیده بگیریم، خطوط قرمز برای ما کشور، دین و فرهنگ است و نمی‌توان از آن عبور کرد و اگر هم عبور کنیم، فرصتی برای جبران وجود ندارد.

وی تأکید کرد: تمامی هنرمندان افتخار می‌کنند که در فضای جمهوری اسلامی تنفس می‌کنند بنابراین باید پیشرفت کشور را نیز به نمایش بگذاریم و در اصل، مهمترین وظیفه سینما، امید بخشیدن به جامعه است چرا که بدون امید هیچ کاری پیش نمی‌رود و حرکتی به وجود نمی‌آید.

وی تصریح کرد: تمامی فیلم‌سازان آینده و حال کشور و کسانی که در این عرصه تلاش دارند باید به اخلاق، آگاهی و امید بخشی به جامعه پایبند باشند و قطعا با عمل به این سه مولفه به زودی هنر سینمای ایران سرآمد جهان شده و به دست شما فرهنگ سازان، این سینما تمدن ساز و الگو ساز برای سینمای غرب آسیا و مشرق زمین که در تغییر سازوکار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در حال انتقال  قدرت از غرب به شرق است خواهد شد.

لزوم تمرکز زدایی اجرای برنامه‌های فرهنگی از پایتخت به شهرستان‌های استان تهران
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهرن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌های استان تهران گفت: شهرستان‌های استان تهران از جمله پاکدشت از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف برخوردارند که تمایی این ظرفیت‌ها باید توسط خود ساکنین معرفی شود.

وی گفت: سینما یکی از مهمترین و جدی‌ترین ابزار برای معرفی ظرفیت هر منطقه که هویت ما به آن بستگی دارد، سینما را نباید فقط به فیلم‌های فاخر، پرهزینه و دارای ستاره‌های شناخته شده محدود کرد بلکه همچون سی‌ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران آثار فاخری تولید کرد که اثرش از سریال‌های چندین قسمته پرهزینه بیشتر است.

خراسانی زاده گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در راستای سیاست‌های عدالت محور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم تلاش دارد که اجرای برنامه‌های فرهنگی در شهر تهران به معنی پایتخت و یک سرزمین برخوردار تمرکز نداشته و تمرکز زدایی صورت گیرد.

وی افزود: امروز شاهدیم که در ۱۵ شهرستان استان تهران ظرفیت‌های ویژه‌ای در مناطق شهری و روستایی روئیده شده و تأکید داریم که اگر قرار است ظرفیتی نیز ایجاد شود، این ظرفیت به همه افراد نه فقط ساکنان پایتخت و مراکز استان‌ها اختصاص پیدا کند.

خراسانی زاده با اشاره به فعالیت انجمن سینمای جوان گفت: امروز با وجود مشکلاتی که انجمن سینمای جوان برای توسعه فعالیت شعبه‌های خود مواجه است، ظرفیتی را فراهم کرد که آموزش‌های مختلف از جمله سینما به صورت رایگان در قالب طرح آموزش هنر برای همه در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان ارائه آموزش ۳۵ رشته هنری رایگان برای همه افراد فراهم شده که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت ارشاد از آن برخوردار شوند و ارائه این آموزش‌ها برای ۸ شهرستان استان تهران فراهم شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا