فرهنگ و هنر

مردم گوش خود را به موسیقی‌های اصیل عادت دهند

به گزارش خبرنگار موسیقی کا 118، محمدرضا تاجبخش ۲۷ آبان ۱۳۶۰ در تهران و در خانواده‌ای هنردوست متولد شد، وی با تشویق والدینش فعالیت خود را در حوزه موسیقی آغاز کرد و سال ۱۳۷۹، در ۱۹ سالگی به‌ صورت رسمی و غیرحرفه‌ای با یک کنسرت راک در فرهنگسرای ابن سینا به عنوان نوازنده پیانو روی صحنه رفت و تاکنون به عنوان نوازنده، آهنگساز و تنظیم‌کننده در برخی از آلبوم‌های پرفروش پاپ ایفای نقش کرده است.

سبک‌ محمدرضا تاجبخش پاپ، جاز و سازهای او پیانو، کیبورد، گیتاربیس، درامز و ساز تخصصیش پیانو است. وی همچنین در کنسرت‌های هنرمندانی از جمله حمید حامی، حمید خندان، مانی رهنما، نیما مسیحا، بابک جهانبخش، سیروان خسروی و امیر تاجیک نقش رهبری ارکستر را بر عهده داشته است. ⠀

تاجبخش در نخستین دوره جشنواره «موسیقی ما» موفق به کسب تندیس طلایی بهترین نوازنده، در هر دو بخش مردمی و کارشناسی شد. وی همچنین به‌ عنوان هنرمند میهمان در ارکستر سمفونیک به اجرا پرداخته و عنوان بهترین نوازنده پیانو در سال ۲۰۱۲ و بهترین تنظیم‌کننده موسیقی پاپ را در سال ۲۰۱۳ از آن خود کرده است.

وی درباره اجرای زنده موسیقی در کشور به خبرنگار کا 118گفت: شیوع کرونا و تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری یک سکوت خیلی زیادی به افراد غیر حرفه‌ای و ناموزیسین داد و گوش‌ها کمتر آزار دید و بعد از کرونا شاهد اتفاقات رو به رشدی خواهیم بود.

این نوازنده ادامه داد: امیدوارم بیشتر مردم گونه‌های جدی موسیقی‌ها و آثار آهنگسازان مطرح و کاربلد را گوش کنند تا نسبت به موسیقی‌هایی که در حال حاضر عرف است اما از کیفیت آهنگسازی و اجرای کم برخوردار است، فاصله بگیرند. 

تاجبخش همچنین درباره همکاری خود با استاد انتظامی، گفت: نخستین همکاری من با آقای انتظامی سال ۱۳۸۶ بوده است. آقای انتظامی به دلیل اینکه به آثار و نوآنس آنها آشنا هست، اکثرا به خصوص در اجراهای تهران خودش رهبری گروه را برعهده دارد، با توجه اینکه آقای انتظامی رهبر نیست و بیشتر آهنگساز است، در اجرایی که ما سال ۱۳۸۹ در خارج از کشور داشتیم، آقای انتظامی حضور نداشت و با رهبر دائمی ارکستر سمفونیک تهران به این سفر رفتیم و آثار را اجرا کردیم، صلاح بر این است که وی آثارش را رهبری کند؛ انتظامی هم به صدادهی ارکستر برای کار خودش واقف است و هم اینکه ما با نوع و روش کار او راحت‌تر هستیم و در رویداد «همراه با خاطره‌ها» نتیجه بی‌نظیر خواهد بود، 

این آهنگساز و نوازنده پیانو درباره چرایی فعالیت نکردن استاد انتظامی طی ۱۰ سال اخیر افزود: فضای حاکم بر موسیقی به خصوص موسیقی پاپ کمتر این اجازه را به هنرمندانی همچون آقای انتظامی می‌دهد که بخواهند کارهای این چنینی را به روی صحنه ببرند و برای من جذابیت ماجرا این است که «همراه با خاطره‌ها» چندین شب تمدید شده و اتفاق خیلی خوبی است. به نظر می‌رسد با توجه به استقبال مخاطبان، امکان تمدید این رویداد برای ۲ شب و حتی یک هفته دیگر هم وجود داشته باشد. 

مردم گوش خود را به موسیقی‌های اصیل عادت دهند

صحبت‌های رضا تاجبخش درباره مجید انتظامی آهنگساز را در مستند «مجال مجدد مجید» در ادامه ببینید. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا