فرهنگ و هنر

مستندنگاری پروژه‌های عمرانی به تصویب هیات دولت رسید

به گزارش خبرنگار کا 118، محمد حمیدی‌مقدم چهارشنبه شب در نشست با فعالان سینمایی در استان بوشهر اظهار کرد: این مهم می‌تواند یکی از رویکردهای ورود فعالان سینمایی در حوزه مستندهای صنعتی باشد.

وی بیان کرد: با مصوبه مستندنگاری پروژه‌های عمرانی که بسیار درآمدزا خواهد بود این پروژه‌‎ها فقط باید به مستندسازان حرفه‌ای داده شود.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: در اجرای مصوبه یاد شده برخی از فعالان عضو صنف خاصی نیستند که با این حال سازمان سینمایی نیز مختار است که خودش مستندسازان شاخص کشور را تایید و برای این پروژه معرفی کند.

وی ادامه داد: در حوزه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هر نگاه و درخواستی باشد با جدیت بررسی خواهد شد.

حمیدی‌مقدم اظهار کرد: این مرکز در سال ۱۴۰۱ رویکرد نگاه به استان‌ها و شهرستان‌ها را تقویت کرده و با انعقاد تفاهم‌نامه‎‌های استانی زمینه تحقق حمایت‎‌های مطلوبی را فراهم کرده است.

وی یادآور شد: بخش استانی در مرکز گسترش ایجاد شده و با این اقدام تولیدات استانی تبدیل به یک بخش اصلی شده است.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: در این حوزه فعالان سینمایی باید از مرحله ایستایی عبور کرده و با حمایت‌ها دور جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: در استان بوشهر از قدیم استعداد، شور و هیجان سینمایی به صورت ژنتیکی وجود دارد که مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای حمایت از این بخش اهتمام جدی دارد.

حمیدی‌مقدم افزود: برای فیلم کوتاه، میان مدت و پویانمایی آمادگی لازم برای پذیرش طرح‌های ناب و خلاق وجود دارد.

وی ادامه داد: برای مستند نگاری در حوزه عسلویه نیز خواسته فعالان سینمایی استان بوشهر بسیار منطقی است و باید با شایسته‌سالاری مسیر ورود به پروژه‌‎های این منطقه عادلانه باشد تا از تضییع حق فعالان حوزه مستند استان بوشهر جلوگیری شود.

مناطق کم برخوردار اولویت ایجاد دفاتر انجمن سینمای جوانان هستند

 مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز گفت: توزیع دفاتر سینمایی در استان بوشهر ناهمگون است که باید در این زمینه مدیریت لازم صورت گیرد.

مهدی آذرپندار ادامه داد: با این حال باید بدانیم ۲تا ۳ هزار شهر داریم که تمامی آنها اعتقاد به داشتن استعدادها و  دفاتر سینمایی دارند.

وی عنوان کرد: اکنون در مراکز تمام استان‌ها دفتر سینمایی وجود دارد و برای احداث دفترهای جدید مناطق کم برخوردار در اولویت قرار دارند.

آذرپندار افزود: در حوزه تامین تجهیزات نیز اینکه ۱۲ سال دفاتر سینما تجهیز نشدند مشکلی در سطح کلان است که بودجه خوبی جدا از اعتبار دفاتر سینمای جوانان برای تجهیز این مراکز تدارک دیده شده و این مهم تا پایان سال محقق خواهد شد.

وی یادآور شد: در توافق با استانداران مختلف تفاهم‌نامه ای منعقد خواهد شد تا هر دفتر سینمایی ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانداری و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار نیز از انجمن سینمای جوانان ایران برای تجهیز به امکانات مناسب دریافت کند.

آذرپندار در بخش دیگری اظهار کرد: در حوزه تولیدات سینمایی از ابتدای سال جاری ۴۳۰ میلیون تومان اعتبار به استان بوشهر اختصاص داده شد که به دلیل تشکیل نشدن شورای پیچینگ (هنر ارائه فیلمنامه به یک سرمایه‌‎گذار برای تامین سرمایه موردنیاز در تولید فیلم است) حتی ریالی از آن هزینه نشده است.

وی یادآور شد: در بین فعالان سینمایی استان بوشهر ناامیدی مشهود است که با توجه به بودجه‌های اختصاص داده شده امید است با رویکرد امیدوارانه به این حوزه نگاه شود.

آذرپندار یادآور شد: بوشهر ظرفیت بالایی در حوزه فعالیت‎‌های سینمایی دارد ولی با این وجود چند سالی است که در جشنواره‌های اصلی غایب است.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از فعالیت‎‌های حوزه سینما برای نخستین بار در تاریخ انجمن سینمای جوانان ایران سالی پنج نفر از بین فیلم اولی ها به بنیاد فارابی معرفی خواهند شد تا هزینه تولید فیلم آنها تامین شود.

آذرپندار در پاسخ به انتقادی مبنی بر نبود دوره آموزش بازیگری در انجمن سینمای جوانان اظهار کرد: آموزش بازیگری و گریم هیچگاه در انجمن سینمای جوان نبوده و مجموعه دلایلی دارد.

وی گفت: آموزش بازیگری پیچیدگی خاص خود را دارد و به همین سبب به دنبال آن نرفتیم آن هم در شرایطی که خیلی متقاضی و  درآمد دارد اما با این حال شاید معایبش به محاسنش بچربد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: در راستای حمایت از فعالیت‌های سینمایی در این استان تفاهم‌نامه خوبی برای تامین تجهیزات و توسعه زیرساخت‌ها  منعقد خواهد شد.

عبدالرحیم افروغ افزود: در این راستا پروژه‌ها باید منجر به تولید اثرهای فاخر و اثرگذار شود و حرکت به سمت حرفه‌ای شدن بدنه نیرویی با ذوق و استعداد استان بوشهر در ارکان مختلف بویژه در بخش سینما باشیم.

 وی ادامه داد: امید است با تولیدات فاخر شاهد رونق بیش از پیش سینما در استان بوشهر اعم از فیلم‌های کوتاه، بلند و پویانمایی باشیم.
 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا