فرهنگ و هنر

مشاور وزیر فرهنگ، شرایط جدید دریافت مجوز موسسات فرهنگی و هنری را تشریح کرد

به گزارش خبرنگار کا 118، مهدی محمدی روز سه شنبه در آیین گشایش کارگاه آموزشی و توجیهی کارشناسان حوزه موسسات فرهنگی و هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها در مشهد افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز موسسات فرهنگی و هنری را صادر می کند و هر گونه تغییر در ضوابط، مقررات و شرایط حتما باید مصوب شورای مزبور را داشته باشد.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورایی به نام شورای عالی هنر دارد که وزیر ارشاد رییس آن است و این شورا هر ۲ هفته یک بار جلسه ای برگزار می کند و در صورتی که مصوبات شورای هنر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود و ۲ هفته راجع به آنها تصمیم گیری نشود در حکم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۲ یا سه مورد از ضوابط و مقررات برای صدور مجوزهای مربوط به موسسات فرهنگی و هنری دست و پاگیر بود که یکی  سن افراد بود که خوشبختانه شورای هنر مصوب کرد که سن لازم برای دریافت مجوز تاسیس موسسه از ۲۷ سال به ۲۲ سال کاهش یابد چرا که بسیاری از دانش آموختگان رشته های فرهنگی و هنری ۲۲ سال سن داشتند و می توانستند برای ایجاد موسسه فرهنگی و هنری اقدام کنند اما طبق ضوابط باید سنشان به ۲۷ سال می رسید.

محمدی افزود: مشکل دیگر مربوط به داشتن سابقه مفید در فعالیت فرهنگی یا هنری مورد تقاضا برای دریافت مجوز موسسه فرهنگی و هنری بود که این موضوع برای دانش آموختگان رشته های فرهنگی و هنری که تحصیلات آکادمیک این بخش را داشتند مشکل به شمار می رفت لذا این مورد اصلاح شد و مدرک تحصیلی مرتبط هم می تواند به جای سابقه کار پذیرش شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر مربوط به گواهی نظام وظیفه یا پایان خدمت یا معافیت از خدمت بود که در شورای هنر مصوب شد در صورتی که فرد، گواهی اشتغال به تحصیل را در سامانه صدور مجوز بارگزاری کند، به جای گواهی پایان خدمت یا معافیت از خدمت پذیرفته خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقدمات اصلاح موارد مزبور فراهم شده و مصوبه شورای هنر را گرفته است که پس از تایید و ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی قابلیت اجرا خواهد یافت.

محمدی به یکی دیگر از مشکلات حوزه موسسات فرهنگی و هنری اشاره و اضافه کرد: گاه اعضای هیات موسس موسسات فرهنگی – هنری اختیارات خود را با وکالت به برخی از افراد ثالث تفویض می کنند که منجر به بروز اختلافاتی در خود اعضای هیات موسس و مشکلاتی برای وزارتخانه می شود که این مشکل در شورای هنر مطرح و مصوب شد که اختیارات هر یک از اعضای هیات موسس موسسه فرهنگی یا هنری نمی تواند به صورت وکالتی به فرد ثالثی تفویض شود همچنین هرگونه واگذاری، خرید،فروش و اجاره موسسه باعث لغو دائمی مجوز آن خواهد شد.

وی با بیان این که موسسات فرهنگی و هنری ۲ رکن به نامهای هیات موسس و هیات مدیره دارند افزود: شرایط، ضوابط و مقررات ما برای اعضای هیات موسس است که البته ۸۰ تا ۹۰ درصد اعضای هیات موسس با اعضای هیات مدیره مشترک هستند از سوی دیگر فقط استعلام حراست برای صدور مجوز لازم بوده و برای تمدید مجوز نیاز به استعلام حراست نیست.

دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی از استانها با کمبود موسسات فرهنگی و هنری چندمنظوره مواجه هستند که وزیر فرهنگ برای رفع این محرومیت، قرارگاه محرومیت زدایی فرهنگی را ایجاد کرده که بناست توجه ویژه ای به این استانها یا شهرستانهای کم برخوردار به لحاظ تاسیس موسسات فرهنگی و هنری شود.

محمدی به تشریح هدف برگزاری کارگاه دو روزه آموزشی و توجیهی کارشناسان حوزه موسسات فرهنگی و هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها در مشهد پرداخت و افزود: این وزارتخانه از سال ۱۳۹۶ سامانه صدور مجوزها را راه اندازی کرده است که یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم اتصال این شبکه به درگاه ملی صدور مجوزهاست.

وی ادامه داد: به همین منظور کارشناسان موسسات فرهنگی و هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در مشهد گرد هم آمدند تا با همیاری همکاران در مرکز صدور و تمدید مجوز و مرز آی.تی، به کار با درگاه ملی صدور مجوزها مسلط شوند.

محمدی شمار موسسات فرهنگی و هنری چندمنظوره در سراسر کشور را هشت هزار و ۶۰۰ مورد ذکر و بیان کرد: آمار مربوط به موسسات فرهنگی و هنری تک منظوره در اختیار استانهاست زیرا مجوز آنها را هر استان به صورت مستقل صادر می کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا