فرهنگ و هنر

مشکلات فیلمسازان شهرستانی چیست؟؛ کارگردان «شازده حمام» نظر می‌دهد

احمد صراف‌یزد در گفت وگو با خبرنگار سینمایی کا 118و در توضیح محتوای مستند شازده حمام که در سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران اکران شده است، بیان کرد: شازده حمام روایتی از خالق کتاب شازده حمام پروفسور محمدحسین پاپلی یزدی جغرافی‌دان، پژوهشگر و نویسنده ایرانی است که در یزد متولد شدند و سالهاست که در مشهد ساکن هستند.

مشکلات فیلمسازان شهرستانی چیست؟؛ کارگردان «شازده حمام» نظر می‌دهد

صراف‌یزد در پاسخ به این پرسش که چرا به سراغ ساختن این فیلم رفته است، گفت: این موضوع یک دغدغه شخصی بود؛ از زمانی که فهمیدم سینما چیست و وارد سینما شدم و سینمای مستند را یادگرفتم همیشه برایم جذاب بود که از آدم‌ها و مفاخر شهرم فیلم بسازم؛ چند فیلم دیگر هم از آدم‌های شهرم ساخته‌ام و زمانی که با کتاب شازده حمام آشنا شدم خالق این اثر هم برایم جذابیت داشت.

کمبود آموزش و عدم دسترسی یا دسترسی سخت به استادان باسوادی که در تهران تمرکز دارند از مشکلات شهرستان استوی در پاسخ به این پرسش که کاستی‌های فیلمسازی امروز در شهرستان‌ها را در چه می‌بیند، اظهار داشت: امروز امکانات شهرستان‌ها بهتر از گذشته است اما کمبود آموزش و عدم دسترسی یا دسترسی سخت به استادان باسوادی که در تهران تمرکز دارند از مشکلات شهرستان است. استادان باید به شهرستان‌ها بیایند و دانش خودشان را در اختیار آنان هم قرار دهند.

این مستندساز ادامه داد: تخصیص ناعادلانه بودجه مشکل دیگر فیلمسازان شهرستانی است؛ در تهران از تلویزیون که ارگانی بسیار بزرگ است گرفته تا خود سینماجوان دسترسی‌ای که به بودجه دارند قابل مقایسه با شهرستان و کمبود بودجه آن نیست.

وی در توضیح اسکارکوآلیفای شدن جشنواره فیلم کوتاه تهران، بیان کرد: این بزرگترین اتفاقی است که توانست در عرصه سینمای کوتاه رخ دهد؛ امیدوارم در بخش مستند و پویانمایی هم رخ بدهد چرا که درحال حاضر بهترین فیلم داستانی این جشنواره به اسکار معرفی می‌شود.

در عرصه فیلم کوتاه و مستند بسیار پیشرو تر از سینمای بلند هستیم

صراف‌یزد خاطرنشان کرد: این اتفاق حرفه‌ای بودن این فستیوال را می‌رساند که پس از ۳۹ دوره برگزاری به این مرحله رسیده است؛ البته که باید پیشتر رخ می‌داد چرا که ما در عرصه فیلم کوتاه و مستند بسیار پیشرو تر از سینمای بلند هستیم اما این اتفاق بسیار خوب است و باید تیم‌های کارشناسی روی این موضوع کار کنند که چطور می‌شود بیشترین بهره را از این اتفاق ببریم.

مشکلات فیلمسازان شهرستانی چیست؟؛ کارگردان «شازده حمام» نظر می‌دهد

به گزارش کا 118سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) برگزار می‌شود.

در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، جمعی از دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران با حضور در همایشی یاد روزهای دور و نزدیک حضور در کلاس‌های انجمن سینمای جوانان ایران را گرامی می‌دارند.

جشنواره سی و نهم همچنین در یک شورای فیلمنامه و یک شورای پیچینگ با بررسی فیلمنامه‌های متقاضیان فیلم اول که درخواست خود را در سایت جشنواره ثبت کرده‌اند، از ۱۰ فیلمنامه منتخب جهت ساخته شدن حمایت می کند.

جشنواره تهران در دوره سی و نهم، کار خود را با برگزاری نشست‌های تخصصی آغاز کرده و در ادامه با نمایش فیلم‌ها در چهار نوبت (سانس) روزانه تا حوالی ساعت ۲۲ میزبان هنرمندان، فیلمسازان، اهالی رسانه و علاقه‌مندان به فیلم کوتاه است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا