فرهنگ و هنر

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد: دوره مافیایی در سینمای ایران رو به پایان است

به گزارش خبرنگار کا 118، محمد علی خزایی چهارشنبه‌شب در نشست با فعالان سینمایی در استان بوشهر اظهار کرد: چنانچه نگاه ملی برای تقویت جریان فیلم سازی در استان ها رقم بخورد، رشد بسیار خوبی در این حوزه حاصل خواهد شد.

وی بیان کرد: در چهار دهه اخیر ۶۰۰ سالن سینما در کشور فعال بود که بخشی از آنها دچار مشکل و یا تعطیل شدند و این نشان دهنده این است که نسبت به جایگاه سیزدهم جهانی ایران در حوزه سینما در بخش زیرساختی شرایط مطلوبی وجود ندارد.

خزایی ادامه داد: اکنون ۲۲۵ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور فاقد سالن سینما هستند و این در حالی است که حتی شهرستان‌های فراتر از ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر جمعیت نیز باید از سالن سینما برخوردار باشند.

وی گفت: این کمبود بیانگر نگاه نکردن به حوزه سینما با نگاه ملی است چراکه در صورت وجود نگاه ملی بسیاری از مشکلات برطرف می‎‌شد.

خزایی اظهار کرد: همچنین در حوزه سینما صدور کارت صلاحیت تدریس در دستور قرار گرفته است تا از تدریس افراد فاقد صلاحیت جلوگیری شود.

وی یادآور شد: در سازمان سینمایی برای رقم زدن انقلاب بزرگی در استان ها رنامه ریزی شده و حتی اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد این برنامه ها اجرایی شود، اتفاقات بزرگی در استان ها رخ خواهد داد.

رئیس سازمان سینمایی و سمع بصری کشور  ادامه داد: خروجی این برنامه‌ها برای سال آینده بروز و ظهور استعدادهای جدید در عرصه فعالیت سینمایی در شهرستان‌ها است.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی برخی از کشورهای منطقه که صاحب صنعت سینما نیستند از نیروهای کشورمان استفاده و برعکس خودمان که نیروی انسانی داریم تجهیزات کافی و مناسب نداریم که این کمبود باید برطرف شود.

معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی از استان‎‌ها از لحاظ زیرساخت‌های سینمایی بسیار ضعیف هستند که برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای توسعه زیرساخت‌های آنها انجام شده است.

وی یادآور شد: کفه فرهنگ و هنر در ایران بسیار کوچک است و اعتبار اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه برای فرهنگ و هنر ضعیف ترین بودجه‌ها است.

خزایی عنوان کرد: بودجه فرهنگ وهنر سالانه سه درصد افزایش یافته، این در حالی است که تورم در عرصه تجهیزات تولیدات سینمایی ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است.

وی افزود: مجموع اعتبار سازمان سینمایی با بیش از ۶۰۰ کارمند، پنج موسسه و بیش از ۱۰۰ نمایندگی و دفتر ۳۰۰ میلیارد تومان است که این مظلومیت حوزه فرهنگ و هنر است.

خزایی بیان کرد: از نمایندگان مجلس که دغدغه تولیدات سینمایی را در استان خود دارند، انتظار است فکری جدی به حال استان‎‌ها کنند چراکه کل بودجه سازمان سینمایی برای استان ها ۶ میلیارد تومان است که این میزان اعتبار کفاف نیاز استان ها را نخواهد داد.

رئیس سازمان سینمایی و سمع بصری کشور افزود: در سال جاری بیش از ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوانان ایران برای استان‌ها و مابقی برای تهران بوده است.

خزایی گفت: در هشت سال گذشته مبنای ورود به سینمای حرفه ای جریان سرمایه داری بود و کسی که شرایط مالی خوب داشت می توانست فیلم سینمایی خود را تولید کند که این مبنای لیاقت واستعداد نبود.

وی اظهار کرد: در این زمینه با ارائه فراخوان ۵۰۰ نفر برای تولید فیلم نام نویسی کردند که از بین آنها ۴۰ نفر فیلم‌ساز با قابلیت صلاحیت ورود به سینمای حرفه‌‎ای گزینش شدند.

خزایی ادامه داد: در جشنواره سینمای جوان امسال برای نخستین بار چهار فیلم‌ساز منتخب شهرستانی انتخاب شدند که بنیاد سینمای فارابی از آنها حمایت خواهد کرد.

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: شرایط برای کار حرف‌ه‎ای، تولید و نگاه جدی به استان ها تقویت شده که این مقدمه ساز تعریف های جدیدی برای سازمان سینمایی است.

وی عنوان کرد: فیلم سازان استانی باید به شورای فارابی برسند و در این زمینه برنامه ریزی خوبی در حال انجام است.

خزایی یادآور شد: در خیلی از استان‌ها سینما داریم ولی مخاطب نداریم که باید با نهضت جذب مخاطب تلاش کرد انقلاب بزرگی در این زمینه انجام شود.

وی ادامه داد: بعد از ۱۲ سال اکنون شورای فرهنگ و هنر و عالی سینمایی فعال شده است که این شوراها مقدمات اقدام‎‌هایی ارزشمند در این حوزه خواهد بود.

خزایی بیان کرد: اینکه شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور یا معاون اول وی تشکیل می‌شود این نشان از اهمیت این حوزه در کشور است.

وی بیان کرد: ساز و کار پیش بینی شده تخصیص اعتبار جداگانه برای تمام استان ها برای تامین امکانات و تجهیزات است تا با پرداخت تسهیلات کم بهره، آموزشگاه‌ها، موسسه‌ها  و لابراتوارها بتوانند تجهیزات خود را به روز رسانی کنند.

خزایی افزود: با هدف تهیه مسکن برای سینماگرانی که در سراسر ایران خانه ندارد و یا تسهیلاتی دریافت نکردند نیز مقرر شده در قالب تعاونی مسکن یا مسکن ملی نیاز آنها در این بخش تامین شود.
 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا