فرهنگ و هنر

مقام رسانه ای تایلند:بخشی از سوءتفاهمات ناشی از اخبار جعلی در فضای مجازی است

«نورافون پاکارون» معاون مدیرعامل خبرگزاری دولتی تایلند در حاشیه هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، در گفت و گو با خبرنگار کا 118خاطرنشان کرد: خبرگزاری های ملی باید با هم در حوزه تبادل محصولات خبری همکاری کنند.

وی افزود:در شرایط امروز که اخبار جعلی منتشر شده در رسانه های غیررسمی، مجازی و پلتفرم ها می تواند باعث سوءتفاهم در میان بخشی از جامعه شود رسانه های ملی رسالت سنگین تری برای دفاع از واقعیت دارند.

این مقام رسانه ای تایلند گفت: اخبار جعلی یکی از چالش های اصلی رسانه ها در دوره ماست. مبارزه با اخبار جعلی باید یکی از اولویت های اصلی همکاری بین اعضای اوآنا باشد.

«پاکارون» افزود:ما در خبرگزاری دولتی تایلند، مرکزی تحت عنوان «مطمئن شو و منتشر کن» داریم که مسئول بررسی اخبار قبل از انتشار آنهاست و صحت هر خبری باید قبل از انتشار راستی آزمایی شود.

وی تصریح کرد: در شرایط امروز و با گسترش فناوری های ارتباطی، هر شهروندی می تواند خبر تولید و منتشر کند و ما باید هر لحظه منتظر انتشار یک خبر جعلی توسط افراد غیرمسئول باشیم؛ بنابراین ما به عنوان رسانه های ملی همواره باید آماده پاسخ گویی به شبهاتی باشیم که توسط غیرحرفه ای ها یا گروه ها و کشورهای متخاصم تولید شده است.

معاون مدیرعامل خبرگزاری دولتی تایلند درباره اهمیت صحت اخبار افزود:ما به عنوان رسانه ملی از نوعی خودسانسوری نیز برای پالایش اخبار بهره می بریم البته این موضوع به معنای جلوگیری از دسترسی مردم به اطلاعات نیست بلکه سعی می کنیم که اخباری را منتشر کنیم که مستند هستند و بعدا مجبور به تکذیب آنها نخواهیم بود.

«پاکارون»، خبرگزاری جمهوری اسلامی(کا 118) را یکی از رسانه های معتبر و مهم منطقه و جهان ارزیابی کرد و گفت: کا 118نقش مهمی در اوآنا دارد و برای مقابله با سلطه رسانه های بین المللی، ما نیازمند تعمیق همکاری ها و تبادل محصولات خبری هستیم.

وی افزود: ما با بسیاری از اعضای اوآنا، تبادل محصولات خبری داریم و این همکاری به غنای منابع خبری ما در مناطق جغرافیایی که حضور نداریم، کمک کرده است.

هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) امروز (دوشنبه) طی مراسمی با سخنان دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (کا 118) و هیون جون کیم مدیر اجرایی خبرگزاری یونهاپ آغاز به کار کرد.

در این اجلاس دو روزه ۶۰ نفر از روسا، مدیران و سردبیران ارشد از ۳۵ کشور عضو اوآنا حضور داشتند.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری The Organization of Asia-Pacific News Agencies است که در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.

در حال حاضر ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور قاره آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا