فرهنگ و هنر

«نقش‌آفرینان عصر تاریکی» در کتاب‌فروشی‌ها

به گزارش خبرنگار کا 118، مرتضی صفارهرندی در مقدمه کتاب نقش‌آفرینان عصر تاریکی نوشته ‌است: شاید بحثی که در این کتاب مطرح می‌شود در شرایط سیاسی جدید کشور چندان شوقی بر نیانگیزد. پس از حدود دو دهه پرالتهاب که عمده آن به منازعات و درگیری‌های احزاب و گروه‌های سیاسی سپری شده، هم اکنون افکار عمومی نسبت به هرآنچه از جنس جناح و حزب و گروه است، دلزدگی پیدا کرده‌ است؛ خصوصا این که بحث ما معطوف به گذشته نیز است.

ما نه تکرارکننده تاریخچه احزاب، که در حد بضاعت خود، در پی بررسی بسترهای شکل‌گیری گرایش‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی در مقاطع تاریخی مختلف کشورمان هستیم. بدون شک لزومی ندارد در اینجا درباره ضرورت مطالعات تاریخی در این زمینه استدلال کنیم. هرآنچه امروز به عنوان گرایش سیاسی و جناحی داخل و خارج از نظام و انقلاب مشاهده می‌شود، وارث تطوری است که در دیدگاه‌ها و رفتارها و بدکرداری‌های سیاسی امروز، خشت‌های زیرین بسیاری از نیک رفتاری‌ها و بدکرداری‌های سیاسی امروز است.

ما می‌خواهیم پندارها و رفتارهای گذشتگان را از خلال واقعیت‌های اجتماعی و بنیان‌های فکری زمانه آن‌ها ریشه‌یابی کنیم. شناخت این ریشه‌ها که تشکیل دهنده بسیاری از گرایش‌های سیاست ورزان امروز است، گاهی از رازهای به ظاهر سربه مهر پرده بر می دارد.                                                                                                                                   

قسمتی از متن کتاب

تحولات اخیر در صحنه سیاسی آمریکا و غلبه حزب دموکرات در چند انتخابات این کشور یادآور یک باور در میان ما ایرانی‌ها است. براساس این تلقی- که ناشی از تجربه چهار دهه اخیر ماست- دموکرات‌ها همواره خواسته‌اند با پنبه سر ببرند اما از قضا با مانع بزرگی با نام جریان اسلام خواهی مواجه شده‌اند. در هیچ یک از این تجارب، کام دموکرات‌های آمریکایی به اندازه تجربه سال‌های ۵۶ تا ۵۸ تلخ نشد.

در آبان ۱۳۵۵ از پس ناکامی‌های جمهوری‌خواهان در آسیای جنوب شرقی، کناره گیری پرزیدنت نیکسون در جریان افتضاح واترگیت و دوران کوتاه ریاست جمهوری جرالد فورد معاون او، نوبت به جیمی کارتر کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا رسید. لازمه ترمیم چهره سیاسی آمریکا در افکار عمومی جهان، روی آوردن به حربه سنتی حقوق بشر و تعدیل رفتار برخی از کشورهای وابسته، دوست و هم‌پیمان آمریکا و هدایت آن‌ها به سوی نوعی دموکراسی هدایت شده، بود. زندانیان سیاسی در ایران نیز ناگهان از زمستان ۱۳۵۵ شاهد ملایمت نسبی رفتار دستگاه امنیتی رژیم شدند و در بیرون از زندان، شاه از فضای باز سیاسی دم زد…

«نقش‌آفرینان عصر تاریکی» در کتاب‌فروشی‌ها

کتاب نقش‌آفرینان عصر تاریکی: جریان‌شناسی گروه‌ها از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی، نوشته مرتضی صفارهرندی با شمارگان ۵۰۰ نسخه و در ۲۶۴ صفحه با قیمت ۷۹ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ برای دومین بار توسط انتشارات موسسه ایران با کاغذ حمایتی منتشر شد. چاپ قبلی این کتاب توسط انتشارات ایران در سال ۱۳۸۸ انجام شده‌است. این کتاب در سال ۱۳۸۹ توسط انتشارات کیهان نیز منتشر شده‌است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا