فرهنگ و هنر

نمایش ۴۰ نسخه قدیمی قرآن در روسیه

به گزارش خبرنگار فرهنگی کا 118، در نمایشگاه قرآن‌های مسکو -حقیقت جمیل – Moscow Qurans The Truth of the most Beautiful، چهل نسخه منحصر به فرد از قرآن مربوط به سده‌های دهم تا نوزدهم از مجموعه‌های مختلف در معرض نمایش عموم قرار دارد.

این نسخه‌ها، از پیشرفت هنر نسخه‌برداری قرآن در طول تقریباً ۱۰۰۰ سال در گستره وسیعی از جهان – از مغرب تا کشمیر، از منطقه ولگا تا ایران و از هند تا داغستان (روسیه) حکایت دارد.

نمایش ۴۰ نسخه قدیمی قرآن در روسیه

نسخه‌های قدیمی قرآن توسط موزه دولتی هنرهای شرقی، بنیاد مارجانی(Marjani Foundation)، کتابخانه دولتی روسیه، مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، کتابخانه دانشگاه مسکو، وزارت خارجه فدراسیون روسیه، بایگانی آکادمی علوم روسیه، کتابخانه دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو و کتابخانه دولتی روسیه برای ادبیات خارجی در این نمایشگاه عرضه شده‌اند.

موزه هنرهای شرقی مسکو به عنوان مهم‌ترین موزه هنر کشورهای شرق جهان دارای مجموعه بزرگی از هنر چین، ایران، هند، ژاپن، کره و قفقاز است.

رنات اسلئاموف معاون رئیس اداره مسلمانان در امور آموزش و علوم فدراسیون روسیه، این نمایشگاه را رویدادی بسیار مهم خواند.

نخستین قرآن در روسیه در سال ۱۷۸۷ با فرمان امپراتور کاترین کبیر منتشر شد.

برای نخستین بار پیوتر واسیلیویچ پوستینکوف قرآن را از روی ترجمه فرانسوی دوریه برگرداند و در ۱۷۱۶ در سن پترزبورگ در ۳۵۰ صفحه منتشر شد.

میخائیل ایوانویچ وروکین در ۱۷۹۰ ترجمه جدیدی از قرآن را بر اساس ترجمه آندره دوریه در دو جلد در سن پترزبورگ منتشر کرد. ویژگی ترجمه او ادبی بودن آن است تا جایی که این ترجمه در شمار آثار ادبی روسیه قرار داشت و حتی بر آثار الکساندر پوشکین تأثیر گذارده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا