فرهنگ و هنر

نویسنده «قصه عاشورا»: امرار معاش با نویسندگی امکان‌پذیر نیست

پرویز امینی سال ۶۸ نخستین نمایشنامه خود با عنوان وقت ندارم را منتشر کرده‌است، او درباره روند ادامه این فعالیت تا به امروز به خبرنگار کتاب کا 118توضیح داد: از سال ۱۳۶۷ شروع به نوشتن این کتاب کرده‌بودم و در سال ۶۸ منتشر شد. این کتاب توانست یک جایزه کشوری دریافت کند. از سال ۱۳۷۳ شروع به نوشتن کتاب به شکل جدی کردم.

نویسنده «قصه عاشورا»: امرار معاش با نویسندگی امکان‌پذیر نیست

نویسنده «داستان های زیبای مولوی» با بیان اینکه چند جلد از کتاب‌هایش به زودی منتشر خواهندشد، افزود: غیر از کتاب‌هایی که زیر چاپ است، نزدیک به ۲۱۲ عنوان کتاب دارم که بیشتر در حوزه کودک و نوجوان هستند. انتشارات مدرسه نزدیک ۴۰ عنوان کتاب و انتشارات قدیانی نزدیک ۳۰ عنوان کتاب از من چاپ کرده‌است. یک مجموعه ۲۳ جلدی داستان‌های مولوی دارم که حامی این مجموعه یونسکو است. یک مجموعه ۷۲ جلدی قصه عاشورا نیز نوشتم که جوایزی دریافت کرده‌است.

او افزود: تا جایی که به یاد دارم نزدیک ۲۰ جایزه از جشنواره رشد و ۳ جایزه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دریافت کردم. البته جوایز دیگری هم هستند.

در ایران نمی‌توان با نویسندگی امرار معاش کرد

امینی با تاکید بر اینکه در ایران نمی‌توان با نویسندگی امرار معاش کرد، توضیح داد: امرار معاش با نویسندگی اصلا امکان‌پذیر نیست. در بیرون از ایران نویسندگان فقط به همان شغل نویسندگی می‌پردازند، به این دلیل که تیراژ کتاب‌ها کمتر از ۵۰ هزار نسخه نیست؛ این در حالی است که در ایران تیراژ کتاب از دو هزار نسخه بیشتر نمی‌شود.

اگر کسی بخواهد وارد حوزه نویسندگی شود، بداند که این فعالیت، اقتصادی نیست و باید به آن به عنوان فعالیت فرهنگی و هنری نگاه کندبه گفته این نویسنده اگر کسی بخواهد وارد حوزه نویسندگی شود، باید این نکته را بداند که این فعالیت، اقتصادی نیست و باید به آن به عنوان فعالیت فرهنگی و هنری نگاه کند.

او با تاکید بر اینکه نویسندگی در ایران جزء حوزه‌های اقتصادی به حساب نمی‌آید، ادامه داد: البته در بیرون از ایران هم این حوزه اقتصادی نیست، اما در دیگر کشورها نویسندگان را تامین مالی می‌کنند. هرکس بخواهد در ایران وارد حوزه نویسندگی شود، باید به این حوزه علاقه زیادی داشته‌باشد و به مسائل مالی فکر نکند.

نظام آموزشی توان آموزش سواد علمی به کودکان را ندارد

امینی که از ابتدا از راه تدریس، هزینه زندگی خود را تامین کرده‌است، گفت: در دانشگاه، در کارگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و … تدریس می‌کنم و از ماه بعد به صورت جدی در کلاس هایی در حوزه نویسندگی و پژوهشی برای کودکان و نوجوانان و همچنین کارگاه‌های سواد علمی که هر کودک ایرانی باید به آن تسلط داشته باشد، برگزار خواهم‌کرد.

این نویسنده با اعلام اینکه نظام آموزشی توان آموزش سواد علمی به کودکان را ندارد، افزود: به همین دلیل به عنوان یک پژوهشگر که سال‌ها در سازمان پژوهش فعالیت کردم و پروژه سواد علمی را در کانون معرفی کرده بودم، مجددا در حال راه‌اندازی این پروژه هستم.

امینی در این روزها یک مجموعه ۱۰ جلدی با عنوان کودکی نامداران ایران توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتاب دیگری درباره کودکی قاسم سلیمانی با عنوان قاسم جان توسط انتشارات مشعر در دست انتشار دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا