فرهنگ و هنر

نگاهی به همکاریهای مشترک بین ۲ دانشگاه فردوسی مشهد و بصره

به گزارش کا 118،‌ دانشگاه فردوسی مشهد تاکنون بیش از ۱۸۰ یادداشت تفاهم‌ همکاری و موافقت‌نامه علمی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با بیش از۴۰ کشور جهان منعقد کرده است.

اجرای فعالیت‌های مشترک پژوهشی از جمله تبادل هیات علمی و پژوهشگران،‌ مشارکت در سمینارها و نشست‌های علمی،‌تبادل مطالب آموزشی و سایر اطلاعات علمی،‌ برنامه‌های علمی کوتاه‌مدت خاص و تشکیل دوره‌های مشترک، تبادل دانشجو،‌ سایر فعالیت‌های علمی و پژوهشی بین‌المللی مناسب و مورد توافق و دیپلماسی علمی دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه‌های کشورهای خارجی از جمله محورهای اصلی تفاهم‌نامه‌های ذانشگاه فردوسی مشهد با سایر دانشگاههای جهان بوده  است.

بر اساس گزارش مرکز مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد،‌ این دانشگاه با استفاده از اساتید مجرّب از میان اعضای هیات علمی دانشگاه که با توجه به ملاک‌هایی مانند کشور محل تحصیل، آشنایی کامل با دانشگاه‌های هر کشور و مراکز آموزش عالی آن‌ها و تسلط کامل ایشان به زبان هر کشور گزینش می‌شوند، روابط علمی خود را با دانشگاه‌های دیگر کشورها برقرار می‌کنند.

نگاهی به آغاز فعالیت های ۲ جانبه دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بصره 

دکتر سعد شاهین رییس دانشگاه بصره و  رؤسای دانشکده‌ها و مدیران آن دانشگاه در شهریورماه ۱۳۹۸ از دانشگاه فردوسی مشهد بازدید کردند و نخستین تفاهم‌نامه همکاری بین این ۲ دانشگاه در آن زمان به امضا رسید.دانشگاه بصره با دارا بودن حدود ۴۵ هزار دانشجو دومین دانشگاه مهم کشور عراق است.

 در ادامه این همکاری های ۲  جانبه هفته گذشته سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد در سفر به عراق به همراه هیاتی از مدیران و معاونان در سفر به عراق، هفت قرارداد اجرایی در حوزه‌های الهیات و علوم اسلامی، علوم ورزشی، فرهنگی، کشاورزی، نفت و گاز و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تأسیس مرکز آموزش زبان عربی به غیرعرب زبانان به امضاء رسیده است.

سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد در دیدار با رییس دانشگاه بصره و معاونان و رؤسای دانشکده‌های آن دانشگاه، روابط میان دانشگاه فردوسی و دانشگاه بصره را مطلوب ارزیابی و تأکید کرد: برنامه‌ها و قراردادهای اجرایی با دانشگاه بصره به صورت تخصصی توسط معاونان و دانشکده‌های مربوطه اجرا خواهد شد تا نتایج این قراردادها در ارتقای سطح علمی، آموزشی و فرهنگی دو دانشگاه تأثیرگذار باشد.

در این دیدار دکتر ضابط رییس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تشکر از ملت و دولت عراق برای میزبانی از مردم ایران در مراسم اربعین امام حسین (ع)، از میزبانی شایسته دانشگاه بصره در طول سفر هیأت دانشگاه فردوسی مشهد  قدردانی کرد.

 وی با اعلام آمادگی برای اشتراک دستاوردهای دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه بصره خاطر نشان کرد: دانشگاه فردوسی آمادگی دارد راه‌های خطایی که در طی دهه‌های اخیر در حوزه‌های علمی تجربه شده است را با آن دانشگاه در میان بگذارد تا از تکرار آن‌ها جلوگیری شود.

وی اظهار امیدواری کرد: همچنان که حب الحسین (ع) ۲ ملت ایران و عراق را نزدیک‌تر از قبل کرده است، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دو دانشگاه را نیز به هم نزدیک‌تر نموده است.

رییس دانشگاه بصره نیز با اشاره به اینکه همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد برای این دانشگاه بسیار مناسب و مطلوب بوده است، تصریح کرد: برگزاری بیش از ۷۰ سمینار از سوی استادان دانشگاه فردوسی مشهد برای دانشجویان دانشگاه بصره، برگزاری دو همایش بین‌المللی، اجرای چندین پایان‌نامه و رساله مشترک، تأسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد در دانشگاه بصره و اعزام استاد زبان فارسی از سوی دانشگاه و تبادل هیأت‌های متعدد دانشگاهی بخشی از برنامه‌های مشترک این ۲ دانشگاه طی دو سال اخیر بوده است.

در ادامه همکاری های این ۲  دانشگاه ایرانی و عراق ،‌در آبان ماه سال ۱۳۹۹ برنامه‌های اجرایی  مانند معرفی ۲۰ استاد در موضوعات علمی مختلف از دانشگاه بصره و دیگر دانشگاه کشورهای عربی از سوی دانشگاه بصره ، تأسیس رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بصره،‌ همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه بصره برای تأسیس شعبه دانشگاه فردوسی مشهد در بصره و همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه بصره برای ایجاد رشته‌های مشترک در دانشگاه بصره با اولویت مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله پنج حوزه همکاری جدید دانشگاه ایرانی و عراقی مورد توافق مسوولان دو دانشگاه فردوسی و بصره بوده است.

برگزاری ۵۱ سمینار بین المللی مشترک دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بصره در سال ۱۴۰۰ از جمله دستاورهای همکاری دو دانشگاه ایرانی و عراقی بوده است.

در این دیدار هیأت همراه دانشگاه فردوسی مشهد ضمن معرفی ظرفیت‌های حوزه‌های خود، پیشنهادهایی را برای همکاری با طرف مقابل بیان کردند.

بر اساس این گزارش محورهای اساسی هفت قرارداد منعقد شده در این دیدارها شامل برگزاری همایش‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو، تأسیس مرکز آموزشی زبان عربی در کالج دانشگاه، تأسیس مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه بصره است.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد هم اینک در دانشگاه فردوسی مشهد ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی غیر ایرانی مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه فردوسی مشهد با ۸ هزار دانشجوی خارجی و ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در حال تحصیل ،‌ رتبه ۴۴۰ در نظام رتبه بندی لایدن، رتبه ۵۲۲ در نظام رتبه بندی سایماگو،‌ رتبه ۸۰۰ در نظام رتبه بندی شانگهای و رتبه هزار را در نظام رتبه بندی تایمز دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا