فرهنگ و هنر

هنر فاخر موسیقی نواحی ایران را باید صحیح به نسل آینده منتقل کنیم

به گزارش شامگاه دوشنبه خبرنگار کا 118محمد رعیت در حاشیه نخستین شب برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: برگزاری این چنین جشنواره‌هایی ما را کمک می‌کند تا این هنرهای فاخر را به طور صحیح حفظ کنیم.

وی بیان کرد: حفظ و حراست از این فرهنگ غنی اقوام ایران اسلامی، تقویت آن و انتقال صحیحش به نسل‌های آینده از اهداف برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران است.

رعیت خاطرنشان کرد: آنچه فرهنگ عمیق ایران اسلامی در شاخه‌های مختلف هنری‌اش به یادگار گذاشته بسیار پرمحتوا سازنده است و اگر مردم نسبت به آن بیشتر آگاه شوند این آگاهی در ساخت یک جامعه آرمانی و تقویت حوزه فرهنگی و فرهنگ اجتماعی موثر خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: در اولین شب برگزاری این جشنواره گروه‌هایی از استان‌های مازندران، آذربایجان و کردستان به همراه گروهی از کشور افغانستان اجراهایی داشتند که موسیقی فاخر این استان‌ها بر آمده از فرهنگ عمیق و غنی ایران بوده که برای همه لذت‌بخش است و در عمق جان آدمی اثر می‌گذارد.

رعیت ادامه داد: برگزاری این جشنواره در گلستان فرصت بی‌نظیری را برای علاقه‌مندان به هنر به خصوص موسیقی نواحی فراهم کرده تا مردم این استان از نزدیک با فرهنگ غنی موسیقی در سایر نقاط کشور آشنا شوند.

وی افزود: مسوولین امر هنر به ویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به وجود قومیت‌های مختلف و ظرفیت آن در گلستان که فرصت بی‌نظیری برای این استان فراهم کرده، آگاه هستند، به همین دلیل با پیگیری‌های ما و در راس آن همدلی همه گروه‌ها، اقوام و رسانه‌ها باعث شد تا با میزبانی جشنواره در گلستان موافقت کنند.

وی تاکید کرد: وحدت و همدلی خاص و مشترک و صدای واحد جامعه هنری گلستان‌ باعث شد تا مسوولان نسبت به درخواست میزبانی پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در این استان پاسخ مثبت دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در خصوص حمایت از گروه‌های موسیقی نواحی مختلف کشور که در گلستان با توجه به وجود اقوام مختلف حضور دارند، گفت: یکی از حمایت‌های ما حضور چهار گروه موسیقی اقوام گلستانی که آن هم بخشی از موسیقی نواحی‌ست، در این جشنواره است.

رعیت تصریح کرد: یکی از اولویت و برنامه‌های این اداره کل در دوره جدید مدیریتی، حمایت کامل و تام از موسیقی سنتی فاخر نواحی و مقامی استان است که اگر مدیران و سرپرستان این نوع موسیقی‌ها برای اجرا مراجعه کنند اولویت زمان اجرا با این گروه‌هاست و فرصت بیشتری به آنان خواهیم داد.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه “دوشنبه” با حضور هنرمندان موسیقی استان‌های کشور به میزبانی گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگان آغاز شد.

در این جشنواره به دبیری محمدعلی مرآتی با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان  ۲۹ گروه موسیقی نواحی کشور به مدت پنج شب به اجرای برنامه می‌پردازند.

پیش از این قرار بود پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از ۲۰ تا ۲۵ آبان ماه در شهر کرمان برگزار شود که براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته این دوره از جشنواره با توجه به مهیانشدن زیرساخت فنی تالار مرکزی به عنوان مکان برگزاری جشنواره در موعد مقرر در استان کرمان، این رویداد در شهر گرگان پذیرای هنرمندان شرکت‌کننده و علاقه‌مندان این گونه موسیقایی است.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در دو بخش «اجرای صحنه‌ای» و  «فعالیت‌های پژوهشی» برگزار خواهد شد و در این دوره از جشنواره منتخبی از هنرمندان موسیقی نواحی ایران با هدف پرداختن به «اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن» و «چیدمان این رنگین کمان فرهنگی در یک میدان هنری» به هنرنمایی خواهند پرداخت.

 هدف اصلی این جشنواره، بدون برتری‌طلبی یک فرهنگ موسیقایی بر دیگری، پرداختن به اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن و چیدمان این رنگین کمان فرهنگی، در یک میدان هنری برای نشان دادن وحدت بزرگ اسلامی است.

نخستین شب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران زمین با اجراهایی از سه استان ایران در کنار به صدا در آمدن موسیقی افغانستانی در تالار فخرالدین اسعد گرگان اجرا شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا