فرهنگ و هنر

وزیر اوقاف سوریه: ایران از کیان کشورهای اسلامی در برابر دشمنان دفاع می‌کند

به گزارش کا 118از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ محمدعبدالستار وزیر اوقاف سوریه در دیدار حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی که به سوریه سفر کرده است، با تشکر از عملکرد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی، مسلمانان را برادران یکدیگر دانست.

وزیر اوقاف سوریه با تأکید بر وحدت میان کشورهای اسلامی و همچنین همکاری بیشتر علمای جهان اسلام عنوان داشت: معتقدیم جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی بوده و در این وحدت به دنبال شیعه کردن اهل تسنن نیست، بلکه می خواهد از کیان کشورهای اسلامی در برابر دشمنان دفاع کند.

پیشنهاد برگزاری «کنفرانس علمای مقاومت» در سوریه

حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این دیدار که مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه هم حضور داشت، خواستار همکاری بیشتر علمای ایران و سوریه شد.

وی با پیشنهاد برگزاری «کنفرانس علمای مقاومت» در سوریه تاکید کرد: در این نشست می‌توان علمای مقاومت کشورهای اسلامی که از جریان تکفیری جدا هستند، حضور داشته و به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود بپردازند.گفت: در این نشست می‌توان علمای مقاومت کشورهای اسلامی که از جریان تکفیری جدا هستند، حضور داشته و به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود بپردازند.

شهریاری اظهار داشت: علمای هر کدام از کشورها باید در کشور دیگر حضور داشته و از مراکز و نهادهای دینی، علمی، فرهنگی، مساجد، مدارس علمیه و… بازدید داشته و به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این که در جمهوری اسلامی ایران شاهد زندگی مسالمت‌آمیز میان مذاهب مختلف هستیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داد که شیعیان و اهل تسنن می‌توانند زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

اهل تسنن در ایران  مدرسه علمیه، مسجد و مراکز دینی دارند

شهریاری ادامه داد: به دلیل تبلیغات سوء متأسفانه نگاه برخی از علما اهل تسنن نسبت به جمهوری اسلامی ایران نگاه درستی نیست و فکر می کنند اهل تسنن در ایران محدودیت دارند در حالی که واقعیت چیز دیگری است. اکنون اهل تسنن در ایران برای خود مدرسه علمیه، مسجد و مراکز دینی دارند و مذهب خود را تبیین می کنند.

وی بهترین راه برای خنثی کردن تبلیغات سوء دشمن علیه کشورهای اسلامی را همکاری بیشتر علمای این کشورها دانست و خاطرنشان ساخت: ما می توانیم افزون بر برگزاری نشست شیعه و سنی، نشست سنی و سنی نیز داشته باشیم.یعنی علمای اهل تسنن کشورهای دیگر در جمهوری اسلامی ایران حضور داشته و با علمای اهل تسنن نشست داشته باشند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد برگزاری کنفرانس علمای مقاومت در سوریه را مطرح کرد و گفت: در این نشست می توان علمای مقاومت کشورهای اسلامی که از جریان تکفیری جدا هستند، حضور داشته و به بیان دیدگاه ها و نظرات خود بپردازند.

دیدار شهریاری با جمعی از طلاب کشورهای اسلامی مقیم سوریه

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جریان سفر به سوریه که با هدف تقویت همکاری های وحدت آفرین میان علما و شخصیت های سوریه با جمهوری اسلامی انجام داده، با جمعی از طلاب کشورهای اسلامی مقیم این کشور از ترکیه، عراق، افغانستان، لبنان، تونس، الجزایر، پاکستان و هند دیدار و گفت‌وگو کرد.

شهریاری در این دیدار خواستار همکاری‌های علمی مراکز دینی کشورهای اسلامی شد و بیان داشت: در بسیاری مواقع سوء برداشت سبب ایجاد اختلاف می‌شود، به همین دلیل همکاری علمی برای گرفتار نشدن در این اختلافات لازم است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سخنان خود عدل را ضد ظلم دانست و با بیان این که ظلم، گرفتن حق دیگری است، بیان داشت: عدل و ظلم از صفات رفتار انسانی است و قرآن توصیه کرده از ظلم پرهیز کنیم و عدالت را حتی نسبت به نزدیکان خود به کار بندیم.

وی ادامه داد: البته ظلم در معنای قرآنی توسعه یافته و ظلم به خویشتن را هم شامل شده و اموری چون شرک و کفر و تکذیب آیات الهی و تعدی به حدود الهی ظلم محسوب شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا