فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ: بازارهای دنیا را برای صدور فرهنگ ایرانی اسلامی دریابیم

به گزارش کا 118محمدمهدی اسماعیلی شامگاه دوشنبه در آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در سالن همایش های بین المللی برج میلاد اظهار کرد: ما دست بالا را در تولیدات فرهنگی و هنری داریم و اگر فضا مساعد باشد درخشش فرزندان و جوانان‌مان تنها به ایران محدود نمی‌شود.

جشنواره فیلم کوتاه آغاز سلسله جشنواره‌های حوزه فرهنگ و هنر کشور استوی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از همه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و همه فیلمسازان که آمدند تشکر می‌کنم. ما در بخش بین‌الملل متقاضی زیادی داشتیم و این جشنواره به خوبی برگزار شد. از همه تشکر می‌کنم. این جشنواره در واقع آغاز سلسله جشنواره‌های حوزه فرهنگ و هنر کشور ماست. ما وارد فصل جشنواره‌ها شده‌ایم و نقطه آغاز همین جشنواره تهران بود. این رویداد بسیار خوبی برای آغاز جشنواره‌هاست. این شور و اشتیاق که در این مراسم پایانی به وضوح قابل مشاهده است، بسیار خوب است. ما در وزارت ارشاد برنامه اصلی خود را توسعه فرهنگی و آموزش در اقصی نقاط کشور تعریف کرده‌ایم.

بسیاری از هنرمندان برجسته ما محصول آموزش سینمای جوان هستند

اسماعیلی ادامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران یکی از مهمترین نهادهای ماست. بسیاری از هنرمندان برجسته ما محصول آموزش سینمای جوان هستند. به همین دلیل گسترش سینمای جوان را جزو ماموریت اصلی سازمان سینمایی تعریف کردیم. در شورای عالی سینما که نخستین جلسه آن بعد از ۱۲سال برگزار شد یکی از مهمترین تصمیمات تجهیز و توسعه دفاتر انجمن بود و اعتبار خوبی را برای این منظور پیش بینی کردیم و تصویب شد بنای جدی برای تقویت این امر داشته باشیم. این مهمترین ابزار برای توسعه عدالت فرهنگی است.

اگر امکانات اجازه داد به ازای هر شهر یک دفتر راه می‌اندازیموی خاطر نشان کرد: هرکجا دفتر داشته‌ایم نتایج آن را دیده‌ایم. من به طنز به دوستانم در سازمان و انجمن گفتم اگر امکانات شما اجازه نمی‌دهد به صورت مستقل دفتری را افتتاح کنید به صورت شناور این کار را کنید. اگر امکانات اجازه داد به ازای هر شهر یک دفتر راه می‌اندازیم و اگر امکانات اجازه نداد بیشترین بهره‌وری را از دفاتر خواهیم داشت. مدتی است در وزارتخانه قرارگاه محرومیت زدایی از حوزه فرهنگ و هنر راه‌اندازی کردیم و در گام اول بیش از چهل هزار هنرجو را آموزش دادیم و به دوستان گفتم به این حد بسنده نکنند و برای افراد فضای اشتغال ایجاد کنند و به آنها مجوز آموزشگاه بدهید و بحث آموزش را توسعه بدهید.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: همین هدف را در بخش بین‌الملل داریم یکی از سرفصل‌های اصلی ما گسترش دیپلماسی فرهنگ و هنر است.

برنامه داریم در روسیه مراوداتی فرهنگی داشته باشیموزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در این چند ماه بیش از ۷ وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف را میزبانی کردم. چندین برنامه مفصل با حضور هنرمندان خودمان در کشورهای دیگر تعریف کردیم، در قزاقستان و سوریه هفته فرهنگی داشتیم. ما دست بالا را در تولیدات فرهنگی داریم و اگر فضا مساعد باشد این درخشش فرزندان به ایران محدود نمی‌شود. همچنین برنامه داریم در روسیه مراوداتی فرهنگی داشته باشیم و انیمیشن «پسر دلفینی» در روسیه فروش خوبی داشت که این نشان از استعدادهای ما دارد.

وزیر فرهنگ: بازارهای دنیا را برای صدور فرهنگ ایرانی اسلامی دریابیم

وی تاکید کرد: سینمای ما به برکت انقلاب یک دوره درخشش بسیار بالا را تجربه می‌کند؛ سینمای عمیق و معناگرا داریم؛ سینمایی که منادی ارزش‌های اجتماعی و منادی فرهنگ درخشان ماست. باید این سینما را تقویت کنیم.

وی گفت: از ظرفیت بسیار خوبی که دولت در تعاملات منطقه‌ای ایجاد کرده است، در همین پیمان شانگهای استفاده خواهیم کرد. ما تفاهم‌نامه‌های فرهنگی خوبی را با دیگر کشورها امضا کرده‌ایم و از نتایج آن در ادامه بهره‌مند می‌شویم. در همین پیمان شانگهای ظرفیت‌های بسیاری برای مراودات ما هست. باید بازارهای دنیا را دریابیم تا بتوانیم فرهنگ ایرانی اسلامی را صادر کنیم. در کنار آن حوزه اقتصاد فرهنگی هم تقویت می‌شود و از همه برگزارکنندگان که همت کردند، از شهرداری، صدا و سیما و همه همراهان جشنواره فیلم کوتاه تهران تشکر می‌کنم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا