فرهنگ و هنر

پرواز از آسمان به ملکوت

خلبان شهید ابوالحسن ابوالحسنی در سال ۱۳۲۹ در یک خانواده‌ مذهبی در شهر بابل به‌ دنیا آمد. تحصیلات خود را در این شهر به‌ پایان رساند و با دریافت دیپلم طبیعی در سال ۱۳۴۷ به جمع هنرجویان آموزشگاه همافری نیروی هوایی پیوست ولی با توجه به عشقی که به پرواز داشت، پس از مدتی به دانشکده خلبانی وارد شد و دوره مقدماتی پرواز را در ایران و دورهای تکمیلی آن را در آمریکا گذراند. وی در سال ۱۳۵۳ موفق به دریافت اخذ نشان و مدرک خلبانی شد و به جمع تیزپروازان هواپیمای شکاری F۵ پیوست و بعدها دوره‌های معلمی خلبانی را نیز گذراند.
شهید ابوالحسنی یکی از هفت خلبان برتر آموزش دیده در آمریکا بود تا در همان جا بماند و به خلبانان ایران آموزش دهد اما این قهرمان نپذیرفت و به کشور بازگشت و در جنگ تحمیلی برای حفظ ناموس و خاک وطن به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وی در دوران جنگ تحمیلی، داوطلبانه پروازهای فراوانی را برای حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب انجام داد تا اینکه ۱۱ صبح ۵ آذر ۱۳۵۹ به مأموریت برون‌مرزی بمباران تأسیسات برق سد دوکان اعزام شد که پس از انجام مأموریت، براثر اصابت موشک، هواپیمایش به آتش کشیده و مفقودالاثر شد.

گواهی شهادت ابوالحسنی ۲۲ شهریور۱۳۶۰ از سوی صلیب سرخ جهانی صادر و به خانواده‌ اش اعلام‌شد اما پیکر پاک وی از ۳۵ سال مفقود باقی‌ مانده و همچنان جزو شهدای جاویدالاثر است. از وی ۲ فرزند به یادگار مانده که پسر این قهرمان هوایی ایران ،مهندس گرافیک و دخترش پزشک است.

پرواز از آسمان به ملکوت

روایتی از عروج

خواهر شهید ابوالحسنی درباره روز شهادت برادرش گفت: شب پنجمین روز آذر از نیروی هوایی با ما تماس گرفته و گفتند ابوالحسنی صبح برای انجام مأموریت رفت که هواپیمایش مورد اصابت دشمن قرار گرفت و برنگشت. در زمان اعلام این خبر، مادرم در حال نماز خواندن بود اما با توجه به فاصله‌ای که با ما داشت، حالش تغییر کرد. گویا به او الهام شده بود که فرزندش شهید شده و آن حس مادرانه به او فهماند که اتفاقی رخ داده است.

فاطمه ابوالحسنی افزود: ابوالحسن زمان جنگ مأموریت‌های برون‌مرزی متفاوتی را انجام می‌داد در یکی از عملیات‌ها مأموریتش هدف قرار دادن پلی در بصره بود. وی در مورد این عملیات به من گفته بود چند هواپیما برای اجرای این عملیات به پرواز درآمد. در محل مأموریت دیدیم که ماشین‌های شخصی از روی پل در حال عبور هستند اما با وجود اینکه خطر جانی برای‌ ما وجود داشت، دور زدیم تا ماشین‌های شخصی را مورد هدف قرار ندهیم بعد از بازگشت و خالی شدن پل آن را مورد هدف قراردادیم.

وی ادامه داد: ابوالحسن زمانی که در آمریکا بود، عکسی برای من فرستاد که در پشت آن نوشته بود خواهر من، چیزی که برای یک زن باارزش است، حفظ حجاب است. خواهر من در هر مرحله زندگی‌ات آن اصل زینبی بودن، زینبی زندگی کردن و حفظ حجاب و عصمت را فراموش نکن. وی برای هرکدام از ما نصیحت خاصی را ارسال می‌کرد.

شورای اسلامی شهر بابل، بلواری را در مسیر زادگاه این شهید به اسم وی نامگذاری کرد. همچنین نماد و تصویر این شهید جاویدالاثر در ابتدای بلواری که بنام وی مزین شده قرار گرفته است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا