فرهنگ و هنر

پرونده شبکه‌های معاند تروریسم رسانه‌ای لندن‌نشین تشکیل شد/تسلیم شکایت به مراجع حقوقی بین‌المللی

به گزارش خبرنگار فرهنگی کا 118، محمدمهدی اسماعیلی عصر سه شنبه -۳ آبان ماه- در جلسه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و رئیس قوه قضائیه برگزار شد، گفت: پرونده حرفه‌ای و رسانه‌ای شبکه‌های معاند تروریسم رسانه‌ای لندن‌نشین شامل مواردی از نقض صریح اصول حرفه‌ای حاکم بر خود این شبکه‌ها مثل ارائه آموزش‌های رسمی فعالیت‌های خشونت‌آمیز و امور مربوط به حمایت از تروریست‌ها است.

«شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، «غریب آبادی» دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، «امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، حجت الاسلام والمسلمین «خطیب» وزیر اطلاعات، «وحیدی» وزیر کشور، «رحیمی» وزیر دادگستری، حجت الاسلام والمسلمین «مرتضوی مقدم» رئیس دیوان عالی کشور، حجت الاسلام والمسلمین «منتظری» دادستان کل کشور، جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ،«محمدی» رئیس سازمان زندان‌ها، «خداییان» رئیس سازمان بازرسی کل کشور، سردار «قاسم رضایی» جانشین فرماندهی کل انتظامی، «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از جمله حاضران در جلسه ستاد حقوق بشر بودند.

به گزارش کا 118، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه – ۲ آبان ماه- نیز در جمع خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها در حاشیه افتتاحیه هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) تاکید کرد که از رسانه های معاند فارسی زبان در مجامع بین المللی شکایت می کنیم.

وی با بیان این که برگزاری نشست هایی همچون اجلاس اوآنا می تواند در بیان واقعیت ها و جلوگیری از جریان سازی یکسویه و دروغین امپرطوری رسانه ای غرب، موثر باشد، درباره مقابله با اقدامات رسانه های معاند فارسی زبان گفت که به زودی از طریق وزارت امورخارجه و نهادهای بین المللی شکایت هایی تسلیم مراجع حقوقی بین المللی برای پیگیرد این رسانه ها مطرح خواهیم کرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران دولتی فعال و تاثیرگذار است و در مقابل القائات و فضاسازی های رسانه ای دشمن منفعل نیست.

شکایت تسلیم مراجع حقوقی بین المللی می کنیم

اسماعیلی اظهار داشت: اجلاس تهران به دنبال آن است که در مقابل همه نظام های تروریسم رسانه ای که تلاش می کنند واقعیت های ایران اسلامی را آن گونه که هست منتقل نکنند و بالاتر از آن حتی دروغ و تحریف را به جای بیان واقعیت منعکس می کنند، بازنمایی درستی از واقعیت های امروز کشور ارائه دهد.

وی با بیان این که امروز تهدیدات رسانه ای منحصر به ایران نیست و می تواند هر ملت مستقل و آزادی را در هر گوشه ای از دنیا در معرض تهدید قرار دهد، افزود: تروریسم رسانه ای که امروز دولت استکباری آمریکا به صورت آشکار دنبال می کند، به دلیل آن است که آنها نتوانستند از طریق جنگ نظامی، فرهنگی و اقتصادی به نتیجه برسند و می خواهند با تحریف رسانه ای به اهداف خود برسند.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تحریف رسانه ای به معنای وارونه نشان دادن وقایع و به انحراف کشاندن افکار عمومی دنیاست که نمونه های آن را در هفته های اخیر در کشورمان شاهده بوده ایم.  

اسماعیلی در عین حال متذکر شد: هجمه ها، فضاسازی ها و تروریسم رسانه ای به دلیل ریشه های عمیق فرهنگی و سواد بالای رسانه ای که در کشورمان وجود دارد، عقیم ماند و به نتیجه نرسیده است.

هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)

هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) طی مراسمی با سخنان دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (کا 118) و هیون جون کیم مدیر اجرایی خبرگزاری یونهاپ آغاز به کار کرد.

در این اجلاس دو روزه ۶۰ نفر از روسا، مدیران و سردبیران ارشد از ۳۵ کشور عضو اوآنا حضور دارند.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری The Organization of Asia-Pacific News Agencies است که در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.

در حال حاضر ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور قاره آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند.

وزیر فرهنگ در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین هفته جاری در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی نیز با بیان اینکه امروز این روایت ها هستند که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهند، خاطرنشان کرد: روایت ها در رویارویی با یکدیگر قرار گرفته اند و دوران جنگ روایت ها آغاز شده است همچنین اقناع افکار عمومی در جهان با روایت های تحریف شده و جعلی، دچار بی اخلاقی مفرط شده است و از مسیرهای غیر اخلاقی و روایت های ناصحیح می کوشند تا اسلام هراسی را در افکار عمومی، به باور تبدیل کنند.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت:  قدرت معنا و رسانه ای جهان اسلام ، باید به سمت خلق روایت های جدید و تاثیر گذار سوق داده شود تا هم روایت های ناصحیح را اصلاح نماید و هم روایت های نوینی بر اساس تکیه بر منابع اصیل اسلامی، پدید آورد تا قدرت رسانه ای کشورهای اسلامی در اختیار روایت های اصیل و صحیح از اسلام قرار گیرد و از قدرت تاثیر گذاری روایات ناصحیح پیشگیری شود. 

وی با بیان اینکه جنگ روایت ها را باید جدی گرفت، تصریح کرد: حضور در فضای مجازی و حقیقی را به عرصه روایت های صحیح تبدیل کرد. فقط از همین راه است که می توان با اسلام هراسی مقابله کرد زیرا اسلام هراسی، معلول روایت های جعلی ارباب قدرت رسانه ای ونیز قرائت های افراطی از اسلام است و معتقدیم که این قرائت ها را نیز همان قدرت رسانه ای، با تکیه بر مقاصد سیاستمدران، خلق کرده است وگرنه چگونه ممکن است گروه های افراطی همچون داعش در فرصت زمانی اندک پدید آیند و چهره‌ ای ناصحیح از اسلام را ارائه کنند.

 وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در گفتگو با شبکه ملی ترکیه و خبرگزاری آناتولی نیز با اشاره به اینکه ایران اسلامی همچون جهان اسلام با تروریسم رسانه ای مواجه است،تاکید کرد: رسانه‌های معاند با تحریف و وارونه جلوه دادن حقیقت و تولید اخبار جعلی تلاش دارند چهره نادرستی از میهن اسلامی و جهان اسلام ارائه کنند.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به برخورد رسانه های غربی با اتفاقات کشورمان نیز گفت: در ایران اسلامی دچار تروریسم رسانه ای هستیم. در جای جای دنیا اتفاقاتی رخ می دهد که  عادی جلوه داده می شود. اما اتفاقات مشابه آن در ایران با قلب واقعیت و اخبار جعلی بازتاب خلاف واقع پیدا می کند. 

دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی

دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی ۲۹ و ۳۰ مهرماه در استانبول با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات ایرانی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه با برخی همتایان خود و دیگر مقامات و شخصیت های خارجی دیدار و گفتگو کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا