فرهنگ و هنر

پیام شهدا هنرمندانه برای نسل امروز تبیین شود

علی اکبر خوش گفتار مقدم روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت: در همین رابطه اجلاسیه ۶۰ شهید جهاد سازندگی استان قم،‌ پنجشنبه هفته جاری، نوزدهم آبان‌ماه، پس از نماز مغرب و عشا در باغ موزه دفاع مقدس استان برگزار می‌شود.

وی گفت: نیروهای جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس که به حق به ایشان سنگرسازان بی‌سنگر گفته می‌شود، بدون دفاع در مقابل دشمن قرار می‌گرفتند تا برای حفظ جان رزمندگان خط دفاعی ایجاد کنند.

وی افزود: نزدیک به سه‌سال‌ است که ستاد کنگره ملی شهدای قم کار خود را آغاز کرده و در این مدت همه ظرفیت‌های استان از دستگاه‌های دولتی گرفته تا تشکل‌های مردم نهاد برای زنده نگه داشتن نام و یاد و پیام شهدای قم بسیج شده‌است.

خوش‌گفتار مقدم بیان داشت: از جمله برنامه‌های پایانی ستاد کنگره شهدای استان قم،‌ برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب پیرامون دفاع مقدس است که از پنجشنبه این هفته به مدت هفت روز در مجتمع امام خمینی(ره) گلزار شهدای قم دایر می‌شود.

وی با اشاره به این که اجلاسیه آخر این کنگره نیز پنجشنبه هفته آینده، ۲۶ آبان ماه، از ساعت ۹ صبح در مسجد مقدس جمکران ترتیب خواهد یافت، افزود: برگزاری این مراسم در این مکان مقدس با حضور اقشار مختلف مردم باردیگر اتصال راه شهدا به گفتمان انتظار را نمایان می‌سازد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز دراین جلسه بیان کرد: جهاد سازندگی که با پیروزی انقلاب اسلامی برای رفع محرومیت‌ها و توسعه عمران کشور ایجاد شد، توانست کارهای بزرگی را به انجام رساند و پس از تهاجم دشمن نیز در راستای پشتیبانی و مهندسی جنگ، نقش ویژه‌ای داشت.

محمد رضا حاجی رضا گفت: گردان ۱۹ حضرت معصومه(س) قم که شامل نیروهای جهاد بود در طول دوران دفاع مقدس در برگزاری هشت عملیات به صورت مستقیم حضور فعال داشت که مهمترین آن‌ها در جریان پشتیبانی از عملیات کربلای هفت بود که به همین مناسبت هر ساله در ۱۲ اسفندماه یادواره شهدای جهادگر قم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از پنج‌هزار نیروی جهادگر از قم به جبهه‌های جنگ اعزام شدند که از میان ایشان ۶۰ نفر به شهادت رسیدند، همچنین این نهاد ۵۳۷ جانباز و چهار آزاده نیز تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌است.

وی تاکید کرد: تهیه و تدوین کتاب،‌ ساخت مستند و کلیپ پیرامون شهدای جهاد، برگزاری مسابقات ورزشی، ترتیب دادن مراسم‌های فرهنگی و هنری با موضوع ایثارگری‌های سنگرسازان بی‌سنگر استان قم در جبهه‌های نبرد، اجرای تبلیغات محیطی و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران از جمله برنامه‌هایی است که توسط سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای اهداف کنگره شهدای استان صورت گرفته‌است.

برنامه‌ها و اجلاسیه‌های کنگره ملی شهدای استان قم به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطره ۶ هزار شهید استان قم با شعار «قم، سرآمد شهادت و سرافرازی» برگزار می‌شود.

استان قم بیش از ۶ هزار و ۹۰ شهید تقدیم انقلاب کرده‌ است؛ این استان همچنین ۱۱ هزار و ۳۶۱ جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و ۵۹۱ آزاده و بیش از ۴۰۰ شهید مدافع حرم دارد. 

جمعیت ایثارگری استان قم (شهیدان، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و خانواده‌های ایشان) حدود ۷۰ هزار تَن هستند.  

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا