فرهنگ و هنر

پیگیری ترک‌فعل‌ها در توسعه گردشگری گلستان/ غفلت از میراث‌سازی در شهر تاریخی استرآباد

کا 118/گلستان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: داره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دوره مدیریت جدید ترک فعل از سوی نهادهای ذی‌ربط در راستای توسعه گردشگری را مورد پیگیری جدی قرار خواهد داد.

به‌ نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری شامگاه دوشنبه 14 شهریورماه 1401 در سی و یکمین جلسه کمیسیون گردشگری سرمایه‌گذاری و بافت تاریخی و رسیدگی به شکایات شورای اسلامی شهر گرگان که با حضور سیدمحمدرضا سیدالنگی سرپرست شهرداری گرگان، علی‌اکبر بصیرنیا رئیس شورای اسلامی استان گلستان و رئیس کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان، ناصر گرزین رئیس و سایر اعضای شورای اسلامی شهر گرگان برگزار شد، گفت: رعایت توازن توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهر گرگان باید به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گیرد تا با عدم تمرکز زیرساخت‌ها در یک یا چند منطقه خاص به عدالت نزدیک‌تر شویم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان اضافه کرد: بستر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی عدم توسعه‌یافتگی در عرصه‌های مختلف شهری است که یکی از آن‌ها توسعه حوزه گردشگری است و رونق این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز پیشگیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

وی تصریح کرد: نگاه مدیریت جدید اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعامل دوسویه با مدیریت شهری است چراکه اگر این تعامل و هم‌افزایی نباشد اقدامات توسعه‌ای شهر و استان به‌پیش نخواهد رفت.

پیگیری ترک‌فعل‌ها در توسعه گردشگری گلستان/ غفلت از میراث‌سازی در  شهر تاریخی استرآباد

ساوری خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه بسیاری از تأکیدات قانون‌گذار در راستای بسط و گسترش زیرساخت‌های لازم در بخش‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مربوط به حمایت و همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که در برنامه ششم توسعه شاهد ترک فعل بسیاری از نهادها در راستای تلاش برای تحقق اهداف این برنامه بودیم، تصریح کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دوره مدیریت جدید ترک فعل از سوی نهادهای ذی‌ربط در راستای توسعه گردشگری را مورد پیگیری جدی قرار خواهد داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در ادامه این جلسه بیان کرد: شهر تاریخی استرآباد(گرگان) یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود که متأسفانه تاکنون اقدامات مدیریت شهری گرگان برای حفظ و حراست و همچنین احیا این اثر تاریخی کافی نبوده است.

ساوری عنوان کرد: از اعضای محترم شورای اسلامی شهر خواهشمندیم در حوزه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های در محدوده شهر تاریخی استرآباد(گرگان) تا حد مقدور به نفع مردم و به نفع این میراث گران‌بها اقدام کنند.

ضرورت گسترش معماری بافت تاریخی گرگان در حوزه شهری
ساوری با تصریح بر این‌که تاکنون در حوزه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) میراث داری کردیم و از میراث‌سازی غافل بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: تاکنون نتوانستیم بافت تاریخی گرگان و معماری مختص آن را در حوزه شهری بسط و گسترش دهیم که مدیرت شهری می‌بایست برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد و با ایجاد مشوق‌هایی، شهروندان را برای استفاده از این نوع معماری و حفظ و پاسداری از آن ترغیب کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در پایان گفت: اگر بتوانیم اقدامات مناسبی را با همکاری مدیریت شهری در مرکز استان عملیاتی کنیم می‌تواند الگویی مناسب برای بسط و گسترش آن در سایر شهرداری‌های سطح استان باشد.

سرپرست شهرداری گرگان نیز در این جلسه با اشاره به دستور کار این جلسه از کمیسیون گفت: احداث پارک مسافر با استفاده از ظرفیت‌های موجود به نفع شهروندان و موجب رونق اقتصادی شهر است.

سیدمحمدرضا سیدالنگی تأکید کرد: اتراق و برپایی چادر در حاشیه محور ناهارخوران زیبنده شهر گرگان نیست و برای آن باید با همفکری و تعامل مدیریت شهری با دستگاه‌های اجرایی مرتبط اقداماتی برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

رئیس شورای اسلامی استان گلستان و رئیس کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان نیز در سی و یکمین جلسه کمیسیون گردشگری سرمایه‌گذاری و بافت تاریخی، گفت: بازارچه دائمی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گرگان و استفاده از المان‌های تاریخی و صنایع‌دستی گرگان در نقاط مختلف شهر و پروژه‌های اجرایی شهر گرگان از مواردی است که می‌تواند در دوره مدیریت جدید شهرداری گرگان اجرایی شود.

علی‌اکبر بصیرنیا تأکید کرد: همکاری و تعامل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با مدیریت شهری لازمه توسعه گردشگری شهر گرگان است که باید در مدیریت جدید شهرداری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این تعامل افزایش یابد.

در ادامه این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر گرگان، گفت: در برخی ضوابط تعریف‌شده در حوزه مدیریت شهری در بافت تاریخی گرگان باید تجدیدنظر صورت گیرد تا شاهد ترغیب سرمایه‌گذاران و مالکان برای حفظ و احیا بناهای این اثر ارزشمند باشیم.

ناصر گرزین بیان کرد: با همکاری مدیریت شهری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چند اقدام شاخص در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) برنامه‌ریزی و اجرای آن تسریع شود.

زهرا نورا عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این جلسه گفت: مدیریت شهری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با تعامل و همکاری با یکدیگر می‌توانند اقدامات شاخصی را در حوزه گردشگری و بافت تاریخی گرگان اجرایی کنند.

پیگیری ترک‌فعل‌ها در توسعه گردشگری گلستان/ غفلت از میراث‌سازی در  شهر تاریخی استرآباد

وی خاطرنشان کرد: شهرداری گرگان برای پیگیری موضوعات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جلساتی را با دستگاه‌های اجرایی برگزار کند تا موضوعات شهری با تعامل و هم‌افزایی بیشتری پیگیری شود.

در ادامه جلسه کمیسیون گردشگری سرمایه‌گذاری و بافت تاریخی نیز صفرعلی پایین‌محلی عضو دیگر شورای اسلامی شهر گرگان عنوان کرد: گردشگری جایگزین بسیار مناسبی برای نفت در بودجه کشور است که نمونه‌های موفق آن را در کشورهای همسایه شاهد هستیم.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری اندک با بازدهی بیشتر در مقایسه با دیگر طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری از ویژگی‌های اصلی گردشگری است که توسعه آن رونق اقتصادی را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

حمیدرضا آقاملایی نیز در این جلسه از کمیسیون بافت تاریخی شورای اسلامی گرگان، گفت: باید گرگان را از محل گذر گردشگران به مقصدی برای حضور گردشگران تبدیل کنیم که نیازمند تعامل و همکاری همه ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان بابیان این‌که اقدامات مناسبی در دوره‌های گذشته شورا در حوزه مرمت و احیا شهر تاریخی استرآباد اجرایی شد که باید ادامه آن اقدامات در دستور کار این دوره از شورا قرار گیرد، تأکید کرد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) اثری مهم برای جذب گردشگران است که باید از ظرفیت‌های آن بیش‌ازپیش برای توسعه شهر بهره‌مند شویم.

بحث و تبادل‌نظر در خصوص ساخت پارک مسافر در محور ناهارخوران و ورودی‌های شرقی و غربی گرگان دستور این جلسه از کمیسیون گردشگری سرمایه‌گذاری و بافت تاریخی شورای اسلامی گرگان بود.
انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا