فرهنگ و هنر

چرا جایزه قیصر امین‌پور برگزار نشد؟

فاطمه سالاروند درباره روندی که جایزه قیصر امین‌پور از ابتدا تا به امروز طی کرده‌است، به خبرنگار کا 118گفت: این جایزه اولین سال (۱۳۸۵) با نام جایزه شعر جوان برگزار شد. سال بعد پس از فوت قیصر امین‌پور این جایزه نام او را به خود گرفت. این جایزه پنج سال به شکل متوالی ادامه داشت و بعد از آنکه مشکلی برای دفتر شعر جوان به وجود آمد، فعالیت این جایزه هم تعطیل شد. زیرا حدود سه سال دفتر شعر جوان دچار مشکلات درون ساختاری بود و مدیریت تغییر کرد.

به گفته این شاعر مدیریت جایزه قیصر امین‌پور در ابتدا بر عهده محمدرضا عبدالملکیان بود و بعد از او بیوک ملکی مدیریت را برعهده گرفت. بعد از تغییر مدیریت جایزه پنج سال به شکل منظم برگزار شد؛ یعنی در مجموع ۱۰ دوره جایزه کتاب سال قیصر امین‌پور به شکل مداوم برگزار شده‌است.

او با تاکید بر اینکه این جایزه حتی در سال‌های همه‌گیری بیماری کووید۱۹ به فعالیت خود ادامه داده‌است، افزود: در پنج دوره دوم حتی در همه‌گیری کرونا برنامه را برگزار کردیم، حتی زمانی که نمی‌توانستیم از شاعران به صورت حضوری دعوت کنیم و ارتباط با داوران از راه دور انجام می‌شد، این برنامه در شرایط کرونا هم به کار خود ادامه داد و هیچ قطعی اتفاق نیفتاد.

چرا جایزه قیصر امین‌پور برگزار نشد؟

فقدان تخصیص بودجهّ سزاوار به جایزه قیصر امین‌پور

سالاروند با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفتر شعر جوان تعلق نگرفت، توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ هم بودجه سزاواری به این جایزه تخصیص داده نشده‌است. به همین دلیل نتوانستیم این برنامه را برگزار کنیم. زیرا در سال ۱۴۰۱ امکان برگزاری این برنامه به شکل حضوری وجود داشت و به خصوص در نظر داشتیم تا از برنده‌های دو سال قبل هم دعوت کنیم، اما در این شرایط هیچ‌گونه امکانی برای این اقدامات وجود نداشت.

به گفته این شاعر جایزه کتاب سال فعالیت‌های متعددی دارد مانند جلسه شعر کودک که مصطفی رحماندوست برگزار می‌کند، جلسه شعر نوجوان که فاطمه سالاروند برگزار می‌کرد، کلاسی که عبدالرضا موسوی برگزار می‌کرد و جلسات و برنامه‌های آموزشی دیگری که در این مجموعه برگزار می‌شد.

او با اعلام اینکه به دلیل مسائل مرتبط با بودجه بسیاری از فعالیت‌های این مجموعه معلق مانده‌است، ادامه داد: بودجه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این مجموعه اختصاص دهد و اقدامات، با هم هماهنگی ندارند. این در شرایطی است که سال گذشته هم بودجه‌ای برای این مجموعه تخصیص ندادند. با این روند زمینه برای تعطیلی فعالیت‌ها فراهم می‌شود.

چرا جایزه قیصر امین‌پور برگزار نشد؟

به گزارش کا 118، هدف دفتر شعر جوان از برگزاری کتاب سال شعرجوان (جایزه قیصر) معرفی شعر و شاعر خوب به جامعه است و آثار ارسالی محدودیتی از نظر موضوع و قالب شعری ندارند. همه کتاب‌های شعر چه در قالب‌های کهن و چه قالب‌های نوین، نیمایی و سپید در این داوری بررسی می‌شوند.

قیصر امین‌پور از شناخته‌شده‌ترین شاعران معاصر است که آثار زیادی از جمله آینه‌های ناگهان، تنفس صبح، دستور زبان عشق، گل‌ها همه آفتابگردان اند طی بیش از سه دهه فعالیت شاعری از او به جا مانده است. وی علاوه بر سرودن شعر و نویسندگی استاد دانشگاه نیز بود و جلسات مختلف ادبی را از ابتدا در حوزه هنری و بعد دفتر شعر جوان راه انداخت و اداره کرد. توجه به شاعران جوان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر و هدایت آثار آنان از عمده فعالیت‌های زنده‌یاد امین‌پور بود.

چرا جایزه قیصر امین‌پور برگزار نشد؟

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا