سبک زندگی

چطور خود واقعی‌مان باشیم؟

کا 118- خیلی از ما در برهه‌هایی از زندگی از ریل اصلی اهداف و آنچه واقعا هستیم فاصله می‌گیریم. این روزها با گسترش شبکه‌های مجازی خلق تصویری که کیلومتر ها با خود واقعی‌مان متفاوت است تبدیل به یک عرف رایج شده است. مهم نیست که دقیقا چه کسی هستیم، مهم این شده که دنبال کنندگان ما و افرادی که با آن ها در تماس هستیم از ما چه می‌خواهند. روانشناسان شاخه بالینی می‌گویند ادامه یافتن این روند می‌تواند منجر به شخصیت گریزی و زندگی با نقابی پوشالی و همیشگی برای فرد شود. این که چطور خود واقعی‌مان باشیم و آن را به دیگران بروز بدهیم کار سختی نیست، تنها با چند راهکار ساده و تکرار شونده می‌توانید از مخمصه تمایل به بی عیب و نقص بودن خلاص شوید.

*** شرمندگی را کنار بگذارید

شما هر چه هستید و هر کاری تا به حال انجام داده‌اید نباید نسبت به خود سختگیری داشته باشید. یک جمله طلایی وجود دارد که می‌گوید از خودتان قدردانی کنید، چون تا اینجای کار پیش آمده‌اید و این کار چندان ساده‌ای هم نبوده است. پس بابت چیزی که حقیقتا هستید شرمنده نباشید. در حضور دیگران از علاقه‌های واقعی‌تان حرف بزنید و نظر آن ها را جویا شوید. اما نباید اجازه بدهید که نظر آن ها آنچه واقعا هستید و به آن اعتقاد دارید را در شما کمرنگ  کند.

*** هدف داشته باشید

برای رسیدن به هر هدفی ناچار به پیروی از اصولی هستیم. همین قواعد کمک می کند که ثابت قدم باشید. پس به سمت هدفی که به آن علاقه دارید بروید. روزانه و در خلوت خود به برنامه‌های تان  و راه‌های رسیدن به آن فکر کنید. لازم نیست دیگران را از آن باخبر کنید. از هدف تان برای محکم تر شدن شخصیت‌تان کمک بگیرید. هیچ چیز به اندازه دنبال کردن اهداف و پیروی از اصول آن به فکر و اندیشه و عملکرد شما قوام نمی‌بخشد.

چطور خود واقعی‌مان باشیم؟

*** مقایسه ممنوع!

به قول امروزی‌ها این سمی ترین کاری است که می توانید در حق خودتان انجام بدهید. اگر دیدن پست‌های دیگران از انواع مهارت‌ها یا تصاویری مجازی از گوشه و کنار یک زندگی به ظاهر عالی شما را به هم می ریزد و به سرعت دچار یاس می‌کند بدانید که در ناخودآگاهتان فرآیند منفی مقایسه کردن خود با دیگران را آغاز کرده‌اید. یادتان باشد شما هم منحصر به فرد هستید. خودتان را به فراخور امکاناتی که از کودکی در اختیار داشته‌اید بسنجید. برای به دست آوردن مهارت های تازه تلاش کنید و لطفا مهارت های قدیمی خودتان را دست کم نگیرید.

*** نقش تایید کننده را بازی نکنید

برای این که محبوب دیگران شوید برخلاف میل باطنی‌تان آن ها را تایید نکنید. این رفتار می‌تواند نشانه کمبود اعتماد به نفس در شما باشد. دیگران متوجه این موضوع می‌شوند. کسی که فکر و نظر ویژه خودش را در جمع ها نداشته باشد به مرور زمان در نگاه دیگران عزت نفس خود را از دست می‌دهد. پس با شهامت نظر واقعی خود را با نزاکت تمام در بحث ها بیان کنید و از این که دیگران درباره خود واقعی شما چه نظری خواهند داشت هراسی به دل راه ندهید.

چطور خود واقعی‌مان باشیم؟

*** شما نمی توانید همه را راضی نگه دارید

یک بار دیگر این تیتر را بخوانید و آن را با خود تکرار کنید. هر وقت متوجه این شدید که در اطراف‌تان با هیچ کسی با هر نوع برخورد و طرز تفکری مسئله‌ای ندارید و همه  آن ها را تایید می‌کنید بی درنگ به این نتیجه برسید که خود واقعی‌تان را قربانی نظرات دیگران کرده‌اید. البته یادتان باشد که احترام به نظر و عقاید دیگران به معنای راضی نگه داشتن آن ها نیست. راضی نگه داشتن همه تنها برای کسی امکان‌پذیر است که به طور مرتب در مواجهه با دیگران امیال یا عقاید باطنی خود را سرکوب کند. این فرآیند از آسیب‌زا ترین مواردی است که می‌تواند برای مدت ها در سکوت خود واقعی تان را از شما بگیرد. زمانی به خود می آیید که دیگر خیلی دیر شده است و اصلا دیگر نمی دانید چه کسی بوده‌اید در چه ریلی از زندگی حرکت می‌کردید. روی چیزی که حقیقتا به آن باور دارید پافشاری داشته باشید. مرتب درباره آنچه هستید و آنچه می خواهید باشید فکر کنید و برای رسیدن به آن برنامه‌های کوتاه مدت طراحی کنید.

انتهای پیام/

  

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا