فرهنگ و هنر

چند نکته بهداشتی درمانی برای زائران حسینی در پیاده‌روی اربعین

کا 118/قزوین گردهمایی مسلمانان هم‌زمان با اربعین حسینی (ع) در کربلا بزرگ‌ترین تجمع جهان اسلام است و لذا با توجه به نزدیک بودن مراسم سال جاری اشاره به برخی از توصیه‌های بهداشتی برای حفظ سلامت جسمانی و پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات احتمالی زائران حائز اهمیت است.

وقتی نام اباعبدالله به میان می‌آید، دل، قفس تنگ و تاریک سینه را برنمی‌تابد و دیگر پا یارای ماندن ندارد. به‌راستی‌که کربلا نقطه جمع عقل و عشق است. نقطه‌ای که هزاران هزار عشاق را برای با تجدیدعهد و پیمانی دوباره به دور خود جمع می‌کند.

گردهمایی مسلمانان هم‌زمان با اربعین حسینی (ع) در کربلا بزرگ‌ترین تجمع جهان اسلام است و لذا با توجه به نزدیک بودن مراسم سال جاری اشاره به برخی از توصیه‌های بهداشتی برای حفظ سلامت جسمانی و پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات احتمالی زائران حائز اهمیت است.

اعظم شهبازخانی‌ها، کارشناس آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین در گفت‌وگو با کا 118 ضمن تأکید بر رعایت اصول بهداشتی زائران اظهار کرد: مسافرت به علت استراحت کم، خستگی راه، تغییر شرایط آب و هوایی و تهیه آب و منابع غذایی از منابع گوناگون، می‌تواند منجر به کاهش سیستم ایمنی بدن شود، لذا رعایت ضوابط و نکات بهداشتی و ایمنی در سفر امری ضروری است.

نکات بهداشتی برای بیماران دارای فشارخون بالا

این مسئول افزود: لازم است بیمارانی که دارای فشارخون بالا هستند، در پیاده‌روی اربعین نسبت به رعایت برخی اصول خود مراقبتی اهتمام ورزند. رعایت سبک زندگی سالم خود را در طول سفر و مصرف مرتب داروهای فشارخون در طول سفر بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: زائران توجه داشته باشند که هنگام مسافرت، به‌اندازه نیاز خود و حتی کمی بیشتر از آن دارو به همراه داشته باشند. همچنین یک نسخه از آخرین داروهای خود را در تلفن همراه خود و یا به‌صورت کاغذی همراه خود داشته باشند تا در صورت گم‌شدن دارو و نیاز به خرید به‌راحتی بتوانند این نسخه را به دکتر داروساز و داروخانه نشان دهند.

این کارشناس سلامت گفت: گرمای بیش‌ازحد می‌تواند فشارخون را کاهش داده و موجب سرگیجه و یا غش شود، بنابراین مصرف بالای آب امری مهم و ضروری در پیاده‌روی اربعین است.

نکات بهداشتی برای بیماران مبتلا به دیابت

شهبازخانی‌ها در خصوص توصیه‌های بهداشتی به بیماران دیابتی در پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: پیاده‌روی طولانی و سخت می‌تواند باعث ایجاد زخم در پاهای افراد دیابتی شود و به همین دلیل، مبتلایان به قندخون بالا (قند خون ناشتای بالای ۲۵۰) مجاز به انجام این پیاده‌روی نیستند.

وی ادامه داد: افراد دیابتی که قندخون کنترل‌شده (قند خون زیر ۱۳۰) دارند در صورت حضور در مراسم پیاده‌روی مقدار کمی از مسیر را پیاده طی کرده و بقیه راه را از وسایل نقلیه استفاده کنند.

کارشناس آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین عنوان کرد: لازم و ضروری است که افراد دیابتی، نسبت به دمای انسولین خود توجه داشته باشند. ازآنجاکه انسولین با سرعت بالایی گرم می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد، تحت هیچ شرایطی انسولین خود را درون کوله‌پشتی و ماشینی که در معرض آفتاب است، قرار ندهد.

وی گفت: افراد مبتلا به قند خون بالا برای پیشگیری از زخم در ناحیه پا از پابرهنه راه رفتن در طول مسیر پیاده‌روی بپرهیزند و هر روز پاهایشان را ازنظر وجود زخم، تورم یا تغییر رنگ معاینه کنند.

شهباز خانی‌ها، عنوان کرد: شستن و ماساژ پا در آبگرم، مصرف روزانه هشت الی ۱۲ لیوان آب در روز از دیگر نکاتی است که توجه آن برای تمام بیماران دیابتی لازم است.

کارشناس آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین بیان کرد: بیماران دیابتی توجه داشته باشند که از چای بدون شکر در طول مسیر مصرف کنند.

وی برای پیشگیری از افت قند خون، گفت: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، باید برنامه غذایی منظمی داشته باشند، دست‌کم ۳ وعده غذایی هم‌اندازه و میان وعده به همراه خود داشته و بین وعده‌های غذایی خود، بیش از ۴ تا ۵ ساعت فاصله نیاندازند و حتماً پیش از مصرف انسولین و داروهای قند خون، دوز مصرفی داروی خود را چک کنند.

نکات بهداشتی برای مادران باردار

این کارشناس سلامت در خصوص اصول مراقبتی مادران باردار در پیاده‌روی اربعین گفت: با توجه به شلوغی کشور عراق، احتمال شیوع ویروس کرونا در این ایام چند برابر است و مادر باردار با بیماری زمینه‌ای (دیابت، فشارخون بالا، بیماری کلیوی، بیماری ریوی، بیماری قلبی و عروقی، HIV مثبت و بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی) و چاق بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ است.

شهباز خانی‌ها افزود: استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با افراد الزامی است و مادران باردار توجه داشته باشند که در فضاهای مشترک حداقل حضور را داشته باشند و از قرار گرفتن طولانی‌مدت در فضاهای سرپوشیده اجتناب کنند.

وی ادامه داد: در زمان عطسه و سرفه حتماً جلوی دهان و بینی خود را با دستمال‌کاغذی بپوشانند و در صورت تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری یا درد مداوم قفسه سینه سریعاً به بیمارستان مراجعه کنند.

این کارشناس سلامت عنوان کرد: سفر کردن برای خانم باردار با تجویز پزشک یا ماما منعی ندارد. بنابراین مادران بارداری که قصد سفر به کربلا را دارند، لازم است قبل از سفر، با پزشک یا ماما ملاقات کنند.

وی گفت: مادران باردار در ۲۰ هفته اول بارداری (۵ ماه اول بارداری) ممکن است در معرض خطر سقط، استفراغ، لکه بینی یا خونریزی و حاملگی خارج از رحم قرار گیرند. لازم است مادر باردار قبل از سفر، از نبود این عوارض و خطرات مطمئن شود.

شهباز خانی‌ها بیان کرد: همچنین مادران باردار در ۲۰ هفته دوم بارداری (۴ ماه آخر بارداری) ممکن است در معرض خطر لکه بینی یا خونریزی، فشارخون بالا، دردهای زودرس زایمان، پارگی کیسه آب قرار گیرند و لازم است نسبت به این موارد نیز در حین سفر خود توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه همراه داشتن داروهای مصرفی روزانه و مکمل‌های دارویی نظیر قرص اسیدفولیک، آهن و مولتی‌ویتامین برای مادران باردار ضروری است، گفت: مصرف منظم مکمل‌های دارویی در ایام بارداری تأثیر به سزایی در سلامت جنین دارد و باید جدی گرفته شود.

کارشناس آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت بلندیان قزوین عنوان کرد: تکرر ادرار، تهوع و استفراغ و یبوست از عوارض شایع بارداری است و لازم است مادر باردار نزدیک‌ترین واحد یا پایگاه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی منطقه اقامت خود را شناسایی کند تا بتواند در صورت نیاز به آن مراجعه کند. همچنین لازم است مادران باردار پیش از نوشیدن آب و خوردن مواد غذایی از سالم بودن آن مطمئن شوند.

شهباز خانی‌ها، توجه به مواردی چون واکسیناسیون کامل کرونا، قرار نگرفتن در معرض تشعشعات، گزش حشرات و جانواران موذی و همچنین قرار نگرفتن در محیط‌هایی عفونی و آلوده را امری مهم برای مادران باردار خواند.

وی ادامه داد: ایستادن و نشستن طولانی‌مدت برای مادران باردار مناسب نیست و توصیه می‌شود حتماً این اقشار یک کپی از پرونده بارداری و دفترچه بیمه درمانی خود را به همراه داشته باشند.

نکات بهداشتی برای بیماران قلبی

کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان در ادامه صحبت‌های خود به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی بیماران قلبی و عروقی اشاره کرد و افزود: بیماران قلبی عروقی در طی مسیر خود توجه داشته باشند برای افراد با بیماری قلبی، پیاده‌روی سنگین توصیه نمی‌شود، بلکه توصیه می‌گردد فواصل استراحت زیاد شود و در حین استراحت نوشیدن آب تأکید می‌شود.

وی ادامه داد: بیماران قلبی، عروقی نسبت به خواب مناسب در طول سفر خود توجه داشته باشند و سعی کنند حتی‌المقدور توشه سفر خود را سبک بردارند و از وسایل اضافه که باعث گرفتگی عضلات می‌شود، خودداری کنند.
شهباز خانی‌ها بیان کرد: توصیه و تأکید می‌شود بیماران قلبی و عروقی از رفتن به مکان‌های شلوغ خودداری کنند همچنین داروهای تجویزشده خود را سر وقت و در طول مدت‌زمانی که پزشک تجویز کرده است مصرف نمایند.

این کارشناس سلامت ادامه داد: مصرف غذاهای چرب برای بیماران قلبی و عروقی ممنوع است و زائرانی که دارای بیماری‌های خاص هستند باید نسبت به خوراک خود اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: احساس درد یا سنگینی له کننده در قفسه سینه، انتشار درد به گردن، فک و دندان‌ها، کتف یا بازوی سمت چپ، نبض سریع یا نامنظم، تنفس سریع و احساس تنگی نفس، تغییر رنگ پوست به آبی و رنگ‌پریده، احساس سبکی سر یا غش کردن، تعریق سرد، تهوع و احساس اضطراب از علائم سکته قلبی است و بیمارانی که پیش‌زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی را دارند باید این علائم را بشناسند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا