سبک زندگی

کاربردهای مختلف سرکه در خانه

بسیاری از افراد هستند که به دلایل مختلف از حساسیت گرفته تا حفظ محیط زیست علاقه‌ای به استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده شیمیایی ندارد. اگر شما از این دسته افراد هستید می‌توانید با جایگزین کردن سرکه به نتیجه دلخواه خود برسید و ضررهایی که مواد شیمیایی برای فرد و طبیعت دارند را نیز کنار بگذارید. سرکه از جمله مواد بی‌خطری است که می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید و نگرانی نداشته باشید. برای این که با کاربردهای مختلف سرکه آشنا شوید ادامه مطلب را بخوانید.

کاربردهای مختلف سرکه در خانه

 سفیدکردن لباس‌ها

سرکه برای سفیدکردن لباس‌ها، روشن‌ترکردن لباس‌های سفید و پاک کردن لکه‌ها کاربرد دارد. استیک‌اسید موجود در سرکه سفید به‌اندازه‌ای کم است که به پارچه صدمه‌ای نمی‌زند؛ درعین‌حال به‌اندازه‌ای قوی است که بقایای به‌جای‌مانده از صابون و مواد شوینده را حل می‌کند. اما این نکته ضروری را فراموش نکنید که برای جلوگیری از لک‌شدن لباس بهتر است که سرکه را با مقداری آب رقیق کنید و بدانید که نباید از سرکه قرمز، سرکه قهوه‌ای یا سرکه بالزامیک برای شستن لباس استفاده کنید. این سرکه‌ها باعث لک‌شدن لباس می‌شوند.

نرم‌کردن لباس‌ها

اگر به بوهای شیمیایی خوش بو و نرم کننده‌ها علاقه‌ای ندارید و نمی‌دانید راه دیگر برای نرم کردن لباس‌ها چیست، می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. سرکه سفید نرم‌کننده‌ای طبیعی است که هیچ ماده‌ای را روی لباس‌ها به جا نمی‌گذارد. فقط کافی است که در مرحله آب‌کشی نهایی لباس‌ها، نصف پیمانه سرکه سفید را داخل محفظه نرم‌کننده لباس بریزید. اگر می‌خواهید لباس‌هایتان عطر ملایمی داشته باشند، می‌توانید چند قطره از روغن‌های اسانسی مانند روغن اسطوخودوس را به بطری سرکه اضافه کنید.

تمیزکردن اتو و ماشین لباسشویی

برای تمیزکردن اتو و ازبین‌بردن رسوبات، محفظه آب اتو را با محلولی شامل مقادیر مساوی از سرکه سفید و آب مقطر پر کنید. اتو را به‌صورت ایستاده روی سطحی مقاوم در برابر حرارت قرار دهید. سپس، اجازه دهید که اتو به‌مدت حدود ۵ دقیقه بخار کند. وقتی اتو سرد شد، مخزن آب را با آب‌مقطر بشویید. دوباره مخزن اتو را پر کنید و آب را از درون منافذ روی لباسی کهنه بپاشید. درنهایت، لباس کهنه‌ای را چند دقیقه اتو کنید تا تمام رسوبات باقی‌مانده خارج شود. اگر ماشین لباس‌شویی شما اتوماتیک است، سرکه سفید را در محفظه‌های ماده شوینده و نرم‌کننده لباس بریزید. با این کار، تمام مواد شوینده باقی‌مانده در ماشین حل می‌شوند؛ درنتیجه، عملکرد ماشین لباس‌شویی بهتر می‌شود.

کاربردهای مختلف سرکه در خانه

ازبین‌بردن بوی بد

تصور عموم این است که سرکه بو می‌دهد. برخلاف این تصور سرکه بوها را خنثی می‌کند و باعث می‌شود که لباس‌ها بوی تمیزی بدهند. سرکه می‌تواند بوهای ناشی از دود، حیوانات خانگی و عرق را از بین ببرد. باقی‌ماندن حوله‌ها یا انبوهی از لباس‌های مرطوب در سبد لباس یا ماشین لباس‌شویی، باعث رشد کپک و ایجاد بوی بد می‌شود. برای ازبین‌بردن این بوی بد، ماشین لباس‌شویی را با آب‌ داغ پر کنید. سپس، دو پیمانه سرکه سفید را داخل ماشین‌ لباس‌شویی بریزید و با آن لباس‌ها را بشویید. بعدازآن، یک دور دیگر لباس‌ها را با مواد شوینده بشویید.

ازبین‌بردن بوی زیربغل

سرکه را به‌طور مستقیم روی پارچه، در قسمت داخل زیربغل، لباس اسپری کنید. بگذارید دست‌کم ۱۰ دقیقه روی لباس بماند و سپس لباس را داخل ماشین لباس‌شویی بیندازید. اگر قسمت زیربغل لباس سفت شده، از برس نرمی برای جداکردن مواد باقی‌مانده روی لباس استفاده کنید. استفاده از سرکه باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید دئودورانت و ضدعرق باقی‌مانده روی لباس را جدا کنید و از زرد شدن قسمت زیربغل لباس جلوگیری می‌کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا