فرهنگ و هنر

کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال ایران ۱۴۰۱ به نمایش گذاشته شد

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی کا 118، نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ یکشنبه (۲۹ آبان ماه) با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، مسعود نجابتی طراح و گرافیست و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری در گالری‌های ابوالفضل عالی، خانه عکاسان و خانه حوزه هنری افتتاح شد.

در معرفی این نمایشگاه آمده است: «جام جهانی فرصتی است تا فوتبال را به عرصه هنر و فرهنگ بیاوریم و از دریچه چشم هنرمندان به این رویداد نگاه کنیم. در این میان کاریکاتور زبانی بین‌المللی است که با بهره‌مندی از چاشنی طنز مقبولیت بالایی در بین مردم دارد و هر کسی با هر نژاد و زبانی آن را درک می‌کند.»

ایده مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱، بهار امسال مطرح و فراخوان آن نیز تابستان امسال در بخش‌های کارتون با موضوع فوتبال و کاریکاتور با موضوع چهره بازیکنان و کادر فنی ۳۲ تیم‌ ملی فوتبال راه‌یافته به جام جهانی منتشر شد و در سایت‌ ایران کارتون و سایت‌های تخصصی دنیا در اروپا، خاور دور، آمریکای لاتین قرار گرفت.

شجاعی طباطبایی درباره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ اظهارداشت: یکهزار و ۷۳۶ اثر؛ ۵۰۸ اثر در بخش کاریکاتور و یکهزار و ۲۲۸ اثر در بخش کارتون از ۵۷۹ هنرمند ۷۲ کشور به دبیرخانه مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ ارسال شد که هنرمندان ایرانی نیز در این مسابقه ۶۰۰ اثر خلق کردند و از این میان تعدادی از آثار توسط داوران مطرح داخلی و خارجی برگزیده و در این نمایشگاه ۵۰۰ اثر منتخب ارایه شده است.

کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال ایران ۱۴۰۱ به نمایش گذاشته شد

وی گفت: ما در بین ۳۲ کشور و تیمی که در جام جهانی قطر حضور پیدا کردند تنها کشوری هستیم که پیوست فرهنگی داریم و یک مسابقه را به معنای واقعی در سطح بین‌المللی برگزار کردیم، در عرصه مسابقات ورزشی و سایر مسابقات، گستره اتفاقات بین‌المللی معمولا در محدوده، ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ کشور است، اینکه ۷۲ کشور در این رویداد شرکت کنند، یک اتفاق ویژه‌ای بوده است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: در حوزه کاریکاتور به واسطه پیوستگی و تعاملی که در مدت ۲۲ سال، با سایت ایران کارتون داشتیم، این ارتباط منجر به یک حضور حداکثری از شرکت‌کنندگان در مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ شد، امید و صلح و دوستی از موضوع‌ها و محورهای مورد توجه در این مسابقه است و به هر جهت ایران، این چنین محبوبیتی در دنیا دارد وقتی فراخوانی اطلاع رسانی می‌کند، ۷۲ کشور در آن حضور پیدا می‌کنند و یکی از نشانه‌های خوبی است که ما شاهدش بودیم.

شجاعی طباطبایی اظهارداشت: با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات، همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر، در پاویونی که کشورهای مختلف غرفه دارند، در غرفه ایران ۶۰ اثر منتخب مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

وی گفت: همچنین قرار است آثار منتخب مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱، با همکاری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی در مکان‌هایی از جمله معابر، بیلبوردهای شهری، فضای عمومی شهر، ایستگاه‌های مترو، ترمینال‌ها و فضای تبلیغات شهری، به نمایش گذاشته شود.

کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال ایران ۱۴۰۱ به نمایش گذاشته شد

علاقه‌مندان برای دیدن آثار نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ می‌توانند از ۳۰ آبان تا ۱۴ آذرماه روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ به حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

بیست ‌و دومین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال از ۲۹ آبان تا ۲۷ آذرماه در قطر برگزار می‌شود. در این دوره از مسابقات تیم ملی ایران با تیم‌های ملی انگلستان، ولز و آمریکا به ترتیب در روزهای ۳۰ آبان، چهارم و هشتم آذرماه بازی خواهد داشت.

کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال ایران ۱۴۰۱ به نمایش گذاشته شد

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا