فرهنگ و هنر

کتابداران، نوجوانان و جوانان را با کتاب آشنا کنند

به گزارش کا 118، حجت‌الاسلام عبدالرضا پور ذهبی روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در سنندج اظهار داشت: در شرایط امروز جامعه نیاز به مطالعه بویژه مطالعه کتاب‌های تاریخ کشور بیشتر احساس شده و می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات موجود موثر باشد.

وی اضافه کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند تفکر و اندیشه هستیم و این مهم از دل کتاب و با خواندن و مطالعه، میسر خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در کردستان افزود: مردم باید توجه لازم را نسبت به تاریخ کشور خود داشته باشند و نسبت به بی تفاوتی عده‌ای به سرود ملی جمهوری اسلامی خوشحال نبوده و آن را یک درد در جامعه بدانند.

حجت الاسلام پورذهبی با اشاره به اینکه کسانی‌ که برای کتاب محدودیت قائل می‌شوند قابل اعتماد نیستند، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می دهد تیراژ بالای روزنامه و مجلات، نشانه رشد جامعه است بنابراین باید به سمت خواندن و مطالعه حرکت کنیم تا جامعه‌ای رو به رشد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کتابخوانی از استبداد جلوگیری می‌کند، اضافه کرد: کتابخانه باید دارای فضا و حالات موثر و مفید بوده و مراجعه‌کننده را به خواندن و مطالعه ترغیب کند.

کتابخانه‌ها به باشگاه فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان نیز در این آیین اظهار داشت: امروز کتابخانه‌ها از مکانی که فقط صرف مطالعه و امانت‌گرفتن کتاب باشد خارج شده و به باشگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند، به گونه‌ای که در برخی مناطق تنها پایگاه فرهنگی آن منطقه به شمار می‌روند.

محمد مخدومی افزود: بر این اساس در کتابخانه‌های عمومی استان در کنار امانت دادن کتاب، برنامه‌های دیگری از جمله برگزاری نشست‌های کتابخوان، رونمایی از کتاب، مسابقات کتابخوانی و مراسم‌های مختلف فرهنگی انجام می شود.

وی در ادامه یادآور شد: در حوزه کتاب و کتابخوانی، این دیدگاه به نادرست وجود دارد که مردم ایران با مقوله خواندن و فرهنگ بیگانه هستند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این مساله مورد قبول نیست و  ایران از لحاظ تعداد کتابخانه و نشر کتاب دارای رتبه اول در کشورهای اسلامی است.

 

کتابداران، نوجوانان و جوانان را با کتاب آشنا کنند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان اضافه کرد: کتاب و کتابخوانی در کشور ما مهجور واقع شده است و ما هم گاهی به این مساله دامن زده‌ایم و در این راستا در نهاد کتابخانه‌های عمومی تلاش شده کالبد کتابخانه به مکانی جذاب برای جذب مخاطب تبدیل شود.

 وی یادآور شد: در حال حاضر در کتابخانه‌های عمومی مرکزی ۴۰ نوع خدمت ارائه می‌شود که با استانداردهای جهانی مطابقت دارد، ضمن اینکه آمارها و ارقام در مورد کتاب و کتابخواتی در حوزه‌هایی مثل ناشنوایان و نابینایان اتفاقات خوبی در حوزه کتاب به شمار می‌رود.

مخدومی از خیرین خواست در راه اندازی کتابخانه بویژه در روستاهایی که قابلیت و ظرفیت دارند کتابخانه ها را یاری دهند تا جایی که روستای بدون کتابخانه نداشته باشیم.

در این مراسم از چهار عنوان کتاب رونمایی شد و ۲۴ نفر از کتابداران، پیشکسوتان عرصه کتاب و اعضای فعال مورد تجلیل قرار گرفتند.

در حال حاضر استان کرستان دارای ۹۱ کتابخانه های عمومی است که از این تعداد ۵۳ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا