فرهنگ و هنر

یک مقام وزارت فرهنگ: مازندران قطب هنرهای نمایشی کشور است

دکتر محمد دشتی گل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار کا 118افزود: سابقه هنرهای نمایشی در مازندران ،این استان را به یکی از قطب های تئاتر کشور تبدیل کرده است. استنباط این است که با وجود هنرهای بومی مانند پرده خوانی، نقالی و تعزیه خوانی باعث شد است این استان از قدرتی بالقوه در عرصه تئاتر برخوردار باشد.

وی سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر مازندران را با آثاری فاخر ، نو و قوی توصیف کرد و ادامه داد:به طور کلی در چند سال اخیر به دلایل مختلف از جمله کرونا شاهد کاهش تولید نمایش تئاتر بودیم که این مسئله علاوه بر آسیب به تولیدات، مخاطب زیادی را به عنوان سرمایه های اصلی تئاتر از بین برد که بازگشت آن سخت است.  

داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران اظهار داشت: ولی با این حال حضور دوستان هنرمند استان مازندران به نظر من امیدوار کننده بود و کارهای متفاوتی را شاهد بودیم. هرچند انتظار می رفت از شهرهای دیگر که برخی از آنها دارای سابقه ای طولانی در حوزه تئاتر هستند نیز آثاری ارسال می شد، ولی با این حال در مجموع نسبت به استان های دیگر جشنواره به شکل متمرکز با حضور گروه ها و با اجراهای با کیفیت امیدی تازه ایجاد کرد.

دشتی گل گفت: حمایت مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از نمایش ها و اجراها و همراهی با هنرمندان این عرصه نقطه قوتی دیگر در حوزه تئاتر مازندران و جشنواره تئاتر استانی است که لازم است برای استان های دیگر نیز به الگو تبدیل شود. 

وی ادامه داد: همراهی مسوولان نشان می دهد به تئاتر به عنوان شاخص فرهنگی نگاه می شود و می طلبد که توجه بیشتری نیز به عنوان یک هنر مادر و پیشرو شود تا بتواند دغدغه های مخاطب را برآورده کند. 

جای خالی نمایشنامه های بومی و محلی

وی در ادامه نسبت به جای خالی نمایش های بومی گلایه کرد و افزود: از لحاظ علمی و تکنیکی اجراهای جشنواره تئاتر مازندران در سطح قابل قبولی قرار داشت و هنرمندان اصول و فنون بازیگری، طراحی صحنه و همچنین اجرا را به خوبی فراگرفته و به نمایش گذاشتند. این مسئله نشان دهنده خلاقیت و شاید دانش آموختگی تئاتر بازیگر و هنرمندان استان باشد.

به گفته سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ما به دنبال این هستیم جشنواره تئاتر استانی دارای هویت بومی از جمله نویسنده بومی، آثار بومی و برگرفته از فرهنگ، هویت، آیین و رسوم محلی باشد و بتواند این فرهنگ را در قالب هنری و با مضامین مختلف به فرهنگ های دیگر منتقل کند. 

دشتی گل ادامه داد: یکی از ویژگی های جشنواره استانی برخلاف جشنواره های بین المللی، معرفی فرهنگ بومی همراه با متنی هم راستا با فرهنگی محلی است که یکی از سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و همچنین ماهیت برگزاری جشنواره های استانی نیز می باشد. 

وی تصریح کرد:، متاسفانه یک مقدار از این فضا دور شدیم و انتظار می رود کارها به سمتی برود که بیننده و به خصوص بیننده خارجی و داوران با فرهنگی بومی و محلی آشنا شود. متاسفانه همچنان شاهد کم توجهی به این مسئله هستیم و این مشکل به مازندران باز نمی گردد و در استان های دیگر نیز با چنین پدیده ای روبرو هستیم. 

داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران به ریشه این مشکل پرداخت و گفت: موضوعات تکنیکی تنها یک بخش از جشنواره است در حالی که پرداختن به آثار بومی و محلی همراه با فرهنگ عامه و سنت های یک منطقه می توان با اهداف جشنواره های استانی همخوانی کامل داشته باشد. پرداختن به آثار دراماتیک و علمی اغلب مربوط به جشنواره های ملی و بین المللی است که البته بی ارتباط با زندگی روزمره و اجتماعی در مناطق مختلف نیست.  

وی تاکید کرد: باور دارم بخشی از این مسئله همین تکیه بر اصول علمی و تکنیکی نمایش و اجرا است که متولیان نمایش را به سمت تولید اثری آکادمیک می کشاند و از مخاطب شناسی و هویت شناسی دور نگاه می دارد.

تئاتر اصیل با تکیه استمرار

داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران نمایش های ارائه شده در روزهای اخیر را نزدیک به اصالت فنی و تکنیکی تئاتر دانست و افزود: یکی از دغدغه های کارگردانان در حوزه تئاتر همواره ارتباط متن موضوع ها و دغدغه های اجتماعی و مخاطب است. اما متاسفانه در اجراهای تئاتر به خصوص در استان ها پیوستگی و یکپارچگی دیده نمی شود. 

دشتی گل اضافه کرد: جشنواره ها نیز پرونده فصلی و مدت معینی دارد. تئاتر نباید عمر خود را به جشنواره‌ها گره بزند، زیرا حیات تئاتر در اجرای عمومی است، ولو اینکه برخی از تئاترهای قوی در کشور اصلاً خود را وارد جشنواره ها نمی کنند اما دارای استمرار کار و بیننده های بسیاری هستند. این می طلبد مسوولان فرهنگی به خصوص در حوزه استانها نگاه متفاوت تری به حوزه تئاتر داشته باشند و این هنر را به نمایش عمومی وارد کرده و وارد سبد اقتصادی خانواده شود.

سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران از ۲۶ آبان آغاز شده و تا ۲۹ آبان  در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی شهرستان ساری ادامه دارد.

در این دوره از جشنواره استانی مازندران ۲۰ اثر معرفی شد که از این تعداد هشت نمایش به عنوان برگزیده برای نمایش در جشنواره انتخاب شد. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا