فرهنگ و هنر

یک هزار تیم استارتاپی شاهد و ایثارگر در کشور فعالیت دارند

به گزارش خبرنگار کا 118، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در نشست با دانش پژوهان، تشکل ها و کارآفرینان برتر شاهد و ایثارگر استان قزوین، افزود: امسال برای حمایت مالی از طرح های دانش بنیان و استارتاپی شاهد قابل دفاع محدودیت منابع مالی نداریم و امکان پرداخت وام های خرد هم وجود دارد.

وی افزود: در راستای عدالت محوری و توزیع عادلانه امکانات سطح کشور، برگزاری رویدادهای استارتاپی را در دستور کار قرار داده ایم و تاکنون ۱۳ خانه خلاق در کشور ایجاد شده و شروع به کار کرده اند.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: همچنین سامانه یکپارچه گنج شاهد فعال شده که رویدادهای استارتاپی را معرفی می کند و یک بانک جامع از استارتاپ ها و طرح های دانش بنیان و دانش محور است و علاقه مندان می توانند در آن برای داوری طرح ها و دریافت خدمات ثبت نام کنند.

به گفته معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در این زمینه، چند جشنواره و جایزه با هدف معرفی شرکت های دانش بنیان طراحی شده که امیدواریم در سال های بعد، سطح جایزه و مسابقه را ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد: یک اقدام دیگر ما برای حمایت از دانش بنیان ها شناسایی شرکت هایی است که محصولات آنها به سطح تجاری سازی رسیده تا با پرداخت وام از آنها به صورت ویژه حمایت کنیم با این هدف که خدمات خود را گسترش بدهند.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: پیش بینی شده در هر استان ۲ شرکت با این ویژگی شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرند.

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در میان خانواده ایثارگران و شهدا افراد توانمند، متخصص و نخبه زیاد است، افزود: نگاه جامعه به حوزه ایثار و شهادت باید تغییر کند که تحقق این موضوع با معرفی ایثارگران توانمند و الگو به جامعه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل اشتغال ایثارگران را باید با کارآفرینی حل کرد، افزود: اشتغال فرزندان شهدا و ایثارگران مساله امروز جامعه است که می توان بخشی از آنها را به استخدام دولت درآورد که قوانینی در این زمینه مصوب شده ولی ظرفیت استخدام دولتی محدود است.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: سال گذشته، ۶۷ هزار نفر ظرفیت کل استخدام دولت بوده درحالیکه ۳۰۰ هزار نفر از خانواده شهدا و ایثارگران جویای کار هستند و اگر کل طرفیت استخدام دولت هم به خانواده شهدا اختصاص یابد مشکل اشتغال آنها حل نمی شود.

این مسوول گفت: چاره‌ای نداریم که باید به سمت کارآفرینی حرکت کنیم که در هر جامعه ای حداکثر ۱۵ درصد افراد آن جامعه، ظرفیت اشتغال آفرینی دارند و باید حمایت شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه تجربه خود اشتغالی خرد در کشور ما شکست خورده و وام های پرداخت شده در این حوزه نتیجه نداده، باید به سمت حمایت از کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان حرکت کنیم.

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با تعریف نخبگی، اضافه کرد: اگر نخبگی را داشتن ویژگی خاص بدانیم، نخبه کسی است که ظرفیتی دارد که عموم جامعه ندارند و با این نگاه همه ایثارگران نخبه هستند چون در دوران جنگ با آگاهی و بصیرت و احساس مسوولیت به میدان رفتند و امنیت و آرامش جامعه را تضمین کردند.

وی یادآور شد: عمده ایثارگران همان طور که زمان نیاز کشور فداکاری کردند همچنان در حال فداکاری هستند و به جای نیازمندی به کمک، نقش آفرین و کمک کننده هستند و به یک کارآفرین، مخترع و یک فرد متخصص و اثرگذار تبدیل شده اند.
قاضی زاده گفت: معرفی این عزیزان به جامعه وطیفه ما است و اگر جامعه می خواهد ایثارگران را ببیند از این دریچه آنها را تماشا کند.

وی افزود: تصور عموم جامعه این است که خانواده شهدا به مدد جانبازی و ارتباط خود با شهدا از جامعه کمک می گیرند که واقعیت ندارد درحالیکه اینها در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و ورزشی افتخارآفرینی می کنند.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: مدیران بنیاد شهید نسبت به خانواده شهدا و حفظ و ارتقای فرهنگ و ایثار و شهادت در جامعه وظیفه دارند که به تنهایی و بدون کمک سایر دستگاه ها امکان تحق آن را نخواهند داشت.

در ادامه این نشست، ولی الله نظری نماینده دانش پژوهان و نخبگان شاهد استان قزوین، اکبر کشاورز دبیر کانون تشکل فرزندان شهدا، علیرضا سلمانی نماینده استارتاپ های ایثارگران و جانبازان استان و علی موسی خانی نماینده مسوولان شاهد استان به طرح دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری میان مرکز دانش پژوهان، پارک علم و فناوری استان و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان جهت حمایت از شرکت ها و طرح های استارتاپی و دانش بنیان شاهد استان منعقد شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا