فرهنگ و هنر

۳۰ درصد محیط شهری در کردستان مناسب معلولان است

به گزارش کا 118، حسین رسولی روز پنجشنبه در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کردستان در سنندج اظهار داشت: مناسب‌سازی، دسترس پذیری، تردد و تحرک برای گروه‌های خاص بویژه افراد دارای معلولیت در قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۹۷ در چهار ماده و ۶ تبصره و آیین نامه اجرایی آن در آذر۱۳۹۸ در ۱۶ ماده و چهار تبصره به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی به برگزاری جلسات ستاد هماهنگی مناسب‌سازی در سطح استان و شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه جلسات ستاد هماهنگی مناسب‌سازی مصوبات بسیار خوبی دارد، اما مصوباتی که اجرای آن نیازمند تامین اعتبار است در اولویت دستگاه‌ها قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی کردستان با بیان اینکه شهرستان‌های قروه و کامیاران به عنوان مجریان شهرهای بدون مانع انتخاب شده‌اند، ابراز امیدواری کرد اعتبارات لازم در حوزه رفع موانع محیطی، مناسب‌سازی معابر عمومی، پیاده روها و پارک محیط شهری به این شهرها اختصاص داده شود.

وی یادآور شد: ساماندهی نشدن معابر شهری ویژه معلولان بزرگترین مانع پیش‌روی جامعه هدف بهزیستی در استان است که امید می رود با مشارکت بخش‌های مختلف شاهد تحول در این حوزه باشیم.

به گفته رسولی هم‌اکنون ۶۷ هزار خانوار کردستانی با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت زیرپوشش خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی هستند و ۳۳ هزار خانوار از این تعداد مستمری بگیر و مابقی در سایر قالب‌ها از این سازمان خدمات دریافت می‌کنند.

فرهنگ مناسب‌سازی معابر عمومی در جامعه نهادینه شود

شهردار سنندج نیز در این جلسه با بیان اینکه فرهنگ مناسب‌سازی معابر عمومی باید در جامعه نهادینه شود، اظهار داشت: عدالت اجتماعی در برخورداری از امکانات حق هر فردی است و مناسب‌سازی معابر عمومی به آحاد جامعه ارتباط دارد و تنها مختص توانجویان نیست.

سید انور رشیدی افزود: با توجه به اینکه مناسب‌سازی از نیازهای ضروری افراد با نیازهای ویژه است لذا با هدف تحقق حقوق شهروندی و گسترش عدالت اجتماعی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف باید در راستای مناسب سازی با توجه به وظایفی که تعریف شده عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه دسترسی آسان به امکانات شهری حق تمام شهروندان با هر نوع شرایط جسمانی است، گفت: شهرداری سنندج شاخص‌های مناسب‌سازی را برای فراهم آوردن زمینه سهولت در تردد معلولان و جانبازان در دستور کار قرار داده است.

شهردار سنندج یادآور شد: موضوع مناسب‌سازی در حوزه پیاده‌ راه سازی و حمل‌ونقل عمومی از سوی مدیریت شهری با جدیت در حال پیگیری است و یک دستگاه اتوبوس مناسب حمل و نقل معلولان با ظرفیت ۱۲ ویلچر و ۲۹ صندلی برای همراه معلول تهیه شده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری سنندج آماده هر نوع همکاری در زمینه فرهنگ‌سازی است، گفت: ساخت مجسمه‌ای از چهره‌های ماندگار و محبوب که معلولیت جسمی دارند، دیوارنگاری‌ها با طرح موضوع از سوی مراجع ذیربط و برگزاری مسابقات ورزشی محله‌ای از اقداماتی است که می‌تواند در نهادینه کردن فرهنگ نحوه برخورد مناسب با جامعه کم توان‌ها تاثیرگذار باشد.

۳۵ هزار و ۲۱۱ معلول در استان کردستان شناسایی شده‌اند که هزار و ۱۰ نفر از این تعداد به صورت مستقیم از بهزیستی خدمات مستمر دریافت می‌کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا