فرهنگ و هنر

قم بعد از تهران بیشترین تعداد موکب را در اربعین امسال دارد

کا 118/قم جانشین ستاد اربعین استان قم با اشاره به اینکه استان قم در سه بخش خدمات خود را در مراسم اربعین ارایه می‌کند، گفت: با توجه به جمعیت پس از استان تهران، قم بیشترین تعداد موکب را با ۱۴۵ موکب در این مراسم دارد.

ابوالقاسم مقیمی معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم امروز ۳۰مردادماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم که در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با بیان اینکه ۱۵ موکب دیگر نیز مسیر صدور مجوز آنان در حال انجام است، افزود: در سال ۹۸ استان قم ۱۲۰ موکب در مراسم اربعین داشت.

وی همچنین با اشاره به دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی وزارت کشور و ستاد ملی اربعین اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا و ازدحام جمعیت، باید امسال تمهیدات ویژه‌ای برای میزبانی از زایران در نظر گرفته شود.  

وی با بیان اینکه استان‌های هدف، استان‌های مرزی هستند، افزود: استان‌های قم، سیستان‌وبلوچستان و خراسان رضوی؛ استان‌های هدف دوم هستند که در مسیر حرکت زائران اربعین حسینی(ع) قرار دارند.   

مقیمی با اشاره به اینکه قم، استان معین شهر مهران و استان ایلام است، بیان کرد: با توجه به آمار ارایه شده، نزدیک به ۸۰ درصد خروجی کشور در این مراسم از طریق مرز مهران در استان ایلام اتفاق می افتد.  

وی ادامه داد: حدود ۲ ماه است که ماشین آلات دستگاه های اداری و اجرایی استان قم در ایلام در مسیر عبور زایران اربعین مشغول به خدمات رسانی هستند و ۵ موکب فعال را نیز در مرز مهران داریم.  

وی با تاکید بر اینکه مهم ترین بخش ارایه خدمات در شهر قم به زائران اربعین حسینی(ع) صورت می گیرد، گفت: بر اساس آمار در سال ۹۸ حدود ۲۶۰ هزار نفر را بین یک تا سه روز در شهر قم پذیرایی کردیم.  

مقیمی ادامه داد: پس از فروکش کردن کرونا و از نیمه شعبان تاکنون در همه مناسبت ها، تعداد زائران ورودی به قم حداقل ۳۰ درصد بیشتر از آمار قبل از شیوع ویروس کرونا، بوده است.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم تصریج کرد: پیش بینی می کنیم که در ایام اربعین حسینی(ع) با یک افزایش قابل توجه، باید منتظر میزبانی از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر زائر باشیم.  

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه گفت: انتقال مجموعه ستاد مردمی اربعین از مصلای قدس به مسجد مقدس جمکران در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه از تولیت مسجد مقدس جمکران تشکر می کنیم که همراهی خوبی در این زمینه داشته اند.   

وی به حضور روزانه دستگاه های گوناگون اجرایی برای رفع مشکلات به منظور میزبانی زائران در جمکران اشاره و اضافه کرد: لازم است که دستگاه‌های فرهنگی استان در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.  

مقیمی افزود: در مجموعه عراق موکب «هنر و رسانه» را داریم و مجموعه هنرمندان استان در آن‌جا خدمات ارایه می کنند و کارگاه هنری حرم مطهر با حضور هنرمندان عراقی و ایرانی فعال شده است.  

وی اظهار داشت: برای ۱۲۰ خادم رسانه ای با همکاری ستاد ملی اربعین، کارگاه آموزشی در قم برگزار می شود و نیز در ایام اربعین سامانه “قم‌زائر” فعال و در محدوده استان قم به همه زائران پیامک هایی به منظور اطلاع سانی از خدمات ارایه شده، ارسال می شود.     

وی با تاکید بر انجام فعالیت های فرهنگی در ایام اربعین گفت: لازم است، خدمات فرهنگی مناسب در این ایام به مردم و زائران ارایه شود و با توجه فضای مناسب در مسجد مقدس جمکران، از همه دستگاه های فرهنگی تقاضا می کنیم در «نمایشگاه فرهنگی» که توسط ستاد مردمی اربعین در جمکران با کمک تولیت این مسجد در حال آماده سازی است، مشارکت فعال و جدی داشته باشند.  

معاون استاندار قم تصریح کرد: با توجه به تردد زائران بین حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران از طریق بلوار پیامبر اعظم(ص)، در این بلوار موکب ها و نیز غرفه های فرهنگی دایر می شود.  

وی از مشارکت و همیاری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، سپاه علی ابن ابیطالب(ع)، بسیج و نیروی انتظامی و سایر نهادها و دستگاه ها در این زمینه تقدیر و سپاسگزاری کرد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا