سبک زندگی

چگونه از پرخوری احساسی در دوره کرونا جلوگیری کنیم؟ ۵ قدم برای کنترل

پرخوری احساسی از نوعی بروز احساسات است که ممکن است در برخی به علت نگرانی، اضطراب یا استرس رخ دهد. در دوران کرونا به علت فشارهای احساسی و اقتصادی ممکن است احساسات ذکر شده بیشتر به سراغ‌مان بیایند که موجب میل به پرخوری در ما می‌شوند. زمان‌هایی که شما احساس گرسنگی کاذب دارید از این نوع بروز احساسات است. در ادامه «کا 118» شما را برای آشنایی با ۵ قدم برای مقابله با پرخوری احساسی همراهی می‌کند.

۱. قلق خود را بدانیم

اولین قدم برای مهار کردن پرخوری احساسی این است که نگذاریم احساسات بر ما غلبه کنند. اگر موقعیتی برای ما استرس‌زا، دلهره‌آور و نگران‌کننده است متوجه عواقب آن بر بدن خود باشیم و آن موقعیت را ترک کنیم. گرسنگی واقعی اثرات واقعی فیزیکی دارند، مانند ترشح بزاق دهان، ترشح اسید و صداهای معده.

۲. گرسنگی کاذب را بشناسیم

وقتی گرسنه هستید از خودتان بپرسید چرا گرسنه هستم. اگر شما چند دقیقه پیش غذا خوردید و پس از سیر شدن باز احساس گرسنگی می‌کنید، این احساس کاذب است. سعی کنید در این مواقع سعی کنید خود را آرام کنید. حواس خود را از عواملی که باعث اضطراب و نگرانی در شما شده پرت کنید. 

۳. برنامه غذایی برای خود بچینیم

بهتر است به ذهن خود الگوی غذای مشخصی را بدهید. برای خود غذاهای اصلی و میان‌ وعده‌ها را متناسب با الگوی غذایی عادی خود مشخص کنید. فکر و خیال درباره این بیماری (کرونا ویروس) از نوع ترس است و گاهی موجب سوخت و ساز بی رویه در مغز ما می‌شود. بهتر است در برنامه‌ریزی برای غذاهای خود حواستان به قند خون نیز باشد. 

۴. تا رفع مشکل اصلی چه بخوریم؟

تا زمانی که ما در کنترل احساسات خود موفق نشدیم، بهتر است از غذاهای فیبردار (غذاهایی که حجم زیاد و کالری کمی دارند) استفاده کنیم. مانند کاهو، سبزی، هویج، کرفس، کدو و دیگر مواد غذایی که چاق کننده نخواهند بود.

۵. با خود مهربان باشیم

همه فشارهای احساسی وارده بر ذهن و بدن شما اذیت کننده هستند. ما نباید خود را به خاطر اتفاقاتی که نقشی در به وجود آمدن‌شان نداشتیم مقصر بدانیم. به خود زمان دهید تا بتوانید با شرایط کنار بیایید. از موضوعاتی که در حال روحی شما اثر می‌گذارند به راحتی نگذرید. به فاکتورهایی که بیشتر در شما اثرگذار هستند توجه ویژه داشته باشید و راه مقابله با آن را یاد بگیرید. در برخی مواقع صحبت کردن با یک دوست یا مشاور شرایط را بهتر می‌کند.

منبع: د هلثی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا