اقتصاد

کنسرسیوم ایرانی در راه سرمایه‌گذاری بر معادن افغانستان/ بانک‌ها از پروژه‌های فرامرزی حمایت نمی‌کنند

قدیر قیافه، نایب ‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار کا 118 درباره سرمایه‌گذاری معدنکاران کشور در معادن افغانستان گفت: در چندین سال گذشته مذاکرات و رفت و آمدهایی بین ایران و افغانستان با تمرکز بر معادن شکل گرفته است و حدود ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته بود که دو مجموعه ایرانی به معادن افغانستان وارد شدند اما دو مانع اصلی در پیشبرد این کار وجود دارد. 

وی افزود: تحریم‌ها در همکاری ایران و افغانستان نیز تاثیر خود را می‌گذارد و کشور را در ارائه ضمانت‌نامه‌هایی که در صحن بین‌الملل قابل قبول باشد دچار مشکل می‌کند. این در حالی است که هر کشوری باید برای سرمایه‌گذاری در کشور دیگر ضمانت‌نامه‌های قابل قبول ارائه دهد، علاوه بر این شرط دوم برای سرمایه‌گذاری برخورداری از پشتوانه مالی است؛ در همه دنیا این بانک‌ها و بازارهای سرمایه هستند که از پروژه‌های بزرگ حمایت می‌کنند و مجری پروژه سهمی حداکثر ۱۵ درصدی از تامین مالی آن را بر عهده دارد. این در حالیست که در ایران بانکی وجود ندارد که بتواند پشتیبانی مالی ۴۰۰ میلیون دلار تا ۵۰۰ میلیون دلاری را از پروژه‌های فرامرزی ایران داشته باشد و از صاحبان کسب و کارهای معدنی کشور حمایت کند.

قیافه ادامه داد: یک شرکت صنعتی و معدنی یکی از شرکت‌های ایرانی بود که در سال‌های گذشته به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان وارد شد اما تحت فشار امریکا دولت وقت افغانستان پروژه را به شرکت ایرانی واگذار نکرد. همچنین در دولت قبل تیمی قوی از ایران با هدف توسعه فعالیت‌های معدنی به افغانستان سفر کردند و تفاهم‌نامه‌هایی هم امضا شد اما این توافقات هم با تغییر دولت دیگر پیگیری نشد. 

نایب ‌رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داد: چند شرکت بزرگ معدنی کشور کنسرسیومی با هدف ورود به معادن افغانستان شکل داده‌اند و یک شرکت‌ فولادساز بزرگ هم تصمیمات جدی برای ورود به بازار معدن افغانستان دارد. 

وی تصریح کرد: اگر اکنون ملل گوناگون مانند چینی‌ها، پاکستانی‌ها، ازبک‌ها و دیگرانی از این قبیل توانستند به معدنکاری در افغانستان روی بیاورند حمایت مالی چشمگیر از سوی دولت‌ها و موسسات مالی و اعتباری دریافت می‌کنند در حالی که شرکت‌های معدنی ایران از چنین حمایتی برخوردار نیستند.  

قیافه در ادامه به وجود ذخایر عظیم سنگ‌های قیمتی در افغانستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سنگ‌های قیمتی استخراج شده از افغانستان از مجاری غیررسمی به ایران وارد و در بازار ایران معامله می‌شود اما استخراج این سنگ‌ها می‌تواند محل همکاری ایران و افغانستان باشد البته به شرط ایجاد پیش‌نیازهای یادشده.

وی خاطرنشان کرد: انتظار بخش معدن اینست که موسسات مالی و اعتباری، بانک‌ها و بازار سرمایه از حضور معدنی‌ها در این بازار حمایت کنند همچنین از آنجا که افغانستان یک محدوده پرمخاطره به شمار می‌آید و بیش از چهار دهه درگیر جنگ بوده است حکومت سرپرستی افغانستان باید امنیت سرمایه را تضمین کند. 

نائب رئیس اتاق ایران در پایان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در افغانستان می‌تواند برای سرمایه‌داران ایرانی پرسود باشد، به روابط دو کشور عمق بخشد و به همکاری‌های درازمدت بینجامد. 

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا