اقتصاد

از ورود خودورهای با مصرف بالای بنزین به بازار جلوگیری شود/ تغییر قیمت‌، چالش ناترازی سوخت را حل می‌کند؟

 از ورود خودورهای با مصرف بالای بنزین به بازار جلوگیری شود/ تغییر قیمت‌، چالش ناترازی سوخت را حل می‌کند؟

علی بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی کا 118، درباره ناترازی تولید و مصرف بنزین و راهکارهای پیشنهادی برای عبور از این چالش اظهار داشت: عامل اصلی در صعودی شدن روند مصرف بنزین خودروهای غیراستاندارد هستند، ما اکنون خودروهایی داریم که بیش از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارند و این در حالی است که نُرم مصرف در سطح دنیا به ۴ تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.

وی افزود: بخش خودروسازی دچار معضل جدی بوده و در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت کار جدی انجام نشده است.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: موضوع دیگر پایین بودن قیمت بنزین و گازوئیل و عدم تناسب قیمت حامل‌های انرژی است که باعث شده مصرف نسبت جمعیتی که در کشور داریم بسیار بالا برود.

وی گفت: در حال حاضر نرخ آزاد گازوئیل در ایران ۳۰۰ تومان است، در هیچ جای دنیا این رقم را شاهد نیستیم، به طوری که علت اصلی قاچاق گازوئیل نیز موضوع قیمت آن است، بنابراین شرایط گازوئیل به مراتب بدتر از بنزین است.

بختیار به افزایش پلکانی قیمت حامل‌های انرژی به عنوان یک راهکار کنترل مصرف اشاره و اظهار داشت: افزایش جهشی قیمت حامل‌های انرژی در شاخص‌های کلان اقتصاد ایران تاثیر نامطلوب داشته اما افزایش تدریجی پاسخ مطلوبی گرفته است. بنابراین باید به سمت افزایش تدریحی برویم سالانه متناسب با نرخ توم از فاصله قیمتی جولگیری کنیم و این تدبیری است که مجلس باید در برنامه هفتم توسعه اعمال کند.

وی ادامه داد: در قانون برنامه دوم و سوم توسعه بندی داشتیم که متناسب با افزایش نرخ تورم قیمت بنزین سایر حامل‌ها نه یکباره بلکه به طور سالانه افزایش پیدا کند، چراکه اقتصادسنجی نشان می‌دهد افزایش یکباره در اقتصاد، جی‌دی‌پی و تورم تاثیر منفی دارد.

عضو مجمع نمایدگان ادوار مجلس با بیان اینکه افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی به صورت سالانه راهکار مناسبی است، گفت: راهکار دیگر جلوگیری از ورود کالاهای غیر استاندارد و با مصرف بالا از جمله خودرو است که باید در دستور کار قرار گیرد، همانگونه که در مورد کالاهای الکتریکی گریدبندی مصرف برق و انرژی داریم  در مورد وسایل نقلیه نیز این رویه باید اجرایی شود و خودروهایی را که مصرف غیربهینه سوخت دارند اجازه ورود به بازار داده نشود.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا