فرهنگ و هنر

توافق اسکاتلند برای استرداد آثار باستانی

موزه‌های «گلاسگو» در یک توافق‌نامه تاریخی مجموعه‌ای از آثار باستانی را به هند باز می‌گرداند.

به گزارش کا 118 به نقل از آرت‌نیوز، موزه‌های «گلاسکو» واقع در اسکاتلند به عنوان نخستین موسسه فرهنگی بریتانیا برای استرداد آثار تاریخی ربوده‌شده به هند، موافقت کرد.

نمایندگان «کمیسیون عالی هند» جمعه گذشته در «موزه و نگارخانه کلوینگروو» حاضر شدند و هفت اثر تاریخی را تحویل گرفتند. شش مورد از این آثار تاریخی در قرن نوزدهم از معبدها و عبادتگاه‌های سراسر نقاط شمالی هند ربوده شده بودند. از جمله این آثار به سنگ‌ برجسته‌ای می‌توان اشاره کرد که یک مرد و یک سگ را به تصویر می‌کشد. گمان می‌رود بسیاری از این آثار حدود هزار سال قدمت داشته باشند.

یکی دیگر از این آثاری که به هند تحویل داده شده است، یک شمشیر تشریفاتی است که در سال ۱۹۰۵ میلادی از مجموعه اشیاء متعلق به حکمران «حیدرآباد» ربوده شده است. این شمشمیر به یک ژنرال بریتانیایی فروخته شده بود و در نهایت تمام این هفت اثر تاریخی به «موزه‌های گلاسکو» اهدا شده بودند.

«موزه‌های گلاسکو» ‌نهاد دولتی متشکل از ۱۱ موسسه فرهنگی است که از سال ۱۹۹۸ در زمینه استرداد آثار تاریخی فعالیت داشته است.

اخیرا نیز مسؤولان این موزه مذاکراتی را با هدف بازگرداندن ۱۹ «برنز بنین» که از پادشاهی بنین (نیجریه امروزی) غارت شده‌اند، آغاز کرده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا