فرهنگ و هنر

مدیران موزه‌ها موضع گرفتند

به گزارش خبرنگار تجسمی کا 118از شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM)؛ اتحادیه ایکوم جهانی بیانیه‌ای با امضای بیش از ۹۰ نفر از مدیران موزه‌ها منتشر کرده است که در آن اقدامات فعالان اقلیمی را که شامل هدف قرار دادن آثار هنری است، محکوم می‌کند.

از جمله چهره‌های سرشناسی که این نامه را امضا کرده‌اند می‌تواند به مدیران موزه بریتانیا، لوور، پرادو، گوگن‌هایم، متروپولیتن و… اشاره کرد.

در بخشی از بیانیه شورای بین‌المللی موزه‌ها آمده است: معترضان «آسیب‌پذیری» آثار را به طور کامل نادیده می‌گیرند و به این اصل توجه نمی‌کنند که این آثار غیر قابل جایگزینی یا حتی تعویض هستند.

امضاکنندگان نامه ایکوم از به خطر انداختن غیرقابل جبران آثار هنری عمیقاً ابراز تأسف کرده و موزه‌ها را مکانی برای «گفتمان اجتماعی» می‌خوانند. مساله‌ای که معترضان و حمله‌کنندگان به این آٍار گویا اعتقادی به آن -گفتمان اجتماعی- ندارند. 

مدیران موزه‌ها موضع گرفتند

بنا بر اعلام روزنامه گاردین؛ واکنش ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) به اعتراضات اقلیمی همزمان با این بود که بیش از ۹۰ مقام دولتی از حدود ۲۰۰ کشور در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲، که در مصر در حال برگزاری است شرکت کرده و برای رسیدگی به مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی جهانی گرد هم آمدند.

به گزارش کا 118؛ اعضای جنبش بریتانیایی Just Stop Oil (استخراج نفت را متوقف کنید) در اقداماتی اعتراضی، دستان خود را به شاهکارهای هنری می‌چسبانند و در تلاش برای تحریک اقدامات اصلاح‌گرانه در زمینه تغییرات آب و هوایی هستند.

پیش از این، معترضان محیط زیستی، مجموعه تابلوهای مشهور «قوطی‌های سوپ کمبل» اثر اندی وارهول هنرمند نامدار آمریکایی که در گالری ملی استرالیا نگهداری می‌شود را خط خطی کردند.

اخیرا نیز دو فعال حوزه محیط زیست دستانشان را به قاب دو تابلو نقاشی اثر فرانسیس گویا که در موزه پرادو شهر مادرید کشور اسپانیا نگهداری می‌شود، با چسب چسباندند. همچنین گروهی دیگر از فعالان بر روی شاهکار ونسان ون‌گوگ تابلو «کشاورزان» سوپ نخودفرنگی ریختند. «دختری با گوشواره مروارید»، شاهکار عصر طلایی یوهانس ورمیر در موزه مائریتشویس واقع در لاهه و نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر کلود مونه نیز هدف معترضان قرار گرفته بودند. حتی «گل‌های آفتاب‌گردان‌» دیگر اثر مشهور ون‌گوگ نیز در امان نماندند و دو زن  با حمله به تابلوی گران‌قیمت «گل‌های آفتاب‌گردان» روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا